نقش رستم
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


 پای کوه «نقش رستم» ترک برداشت

معدن‌ها و انفجارها و ترک بر پيكره‌ی نقش رستم

  سورنا لطفی نيا :
  در چند هفته گذشته تركی ژرف، پای کوه نقش رستم که آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی در آن جای گرفته، ايجاد شد. برخي از بروز زمين‌لرزه‌ای كوچک، که به ايجاد اين شکاف انجاميده خبر می دهند، اما برخی دوستداران ميراث فرهنگی براين‌باورند که، استفاده از كاريزها(:قنات‌ها) و آب‌های زيرزمينی به اين ترک انجاميده‌است. 
 به گزارش ميراث خبر؛ پيش از اين، ترک‌هايی در بدنه کوه نقش‌رستم، به ويژه در بخشی که آرامگاه خشايارشا ساخته شده‌است، ديده می شد، که گفته می شود بر ميزان اين ترک‌ها افزوده شده‌است.
 «سامان خسروانی»، از دوستداران ميراث بنياد پاسارگاد درباره‌ي ترک‌های ايجاد شده گفت: «هرچند اين ترک‌ها از سال‌ها پيش روی بدنه نقش رستم بوده است، اما بر ژرفای آن‌ها، افزوده شده است.»
به گفته‌ی او، بسياری از معادن پيرامون، مجوزهايی برای استخراج گرفته‌اند که انفجارهای ايجاد شده در اين معادن، اين ترک‌ها را بزرگ‌تر کرده است.
خسروانی همچنين نفوذ آب در فصل زمستان به درون شکاف‌ها و سپس يخ زدن اين آب‌ها را شوند(:دليل) ديگری برای بزرگتر شدن آن‌ها نام برد.
 خسروانی افزود: «اگر در گذشته كارهای نگهداری براي نجات‌بخشي، اين مجموعه‌ي بزرگ و کم‌مانند انجام می شد، اکنون شايد شاهد اين رخداد تلخ نبوديم. اين رويداد را می توان به زخمی همانند کرد که می توانست تنها با يک چسب، خوب شود و ديگر نيازی به عمل جراحی نداشته باشد. اما اکنون به جايي رسيده است که نقش رستم نياز به جراحي دارد.»
گذاشتن حفاظ و سرپوش يکی از روش‌هايی بوده که از سوی برخی از کارشناسان ميراث فرهنگی برای نگهداری از اين سازه‌ی ديرينه پيشنهاد شده است ولی با اين همه مسوولان سازمان ميراث، در اين زمينه، هيچ گونه بررسی و يا تعيين اعتباری انجام نداده‌اند.
خسروانی در اين‌باره گفت: «مدت‌ها پيش، طرحی مکتوب برای ساخت يک سرپناه روی گستره‌ی تخت جمشيد و نقش رستم ارايه شد که امکان اجرا شدن اين طرح با هزينه‌ی بسيار کمی وجود داشت، اما در پايان، اين طرح با استقبال روبه‌رو نشد. به نظر می رسيد که حتا اين گستره، بانی و متولی ندارد.»
خسروانی از نامه‌نگاری هايی گفت که سال‌های پيش با سازمان ميراث فرهنگی انجام شده است. بنابر نامه‌نگاري‌ها، قرار بوده، شماري از کارشناسان ايراني و خارجي براي رسيدگي به اين مجموعه، به کار گرفته شوند، اما به اين شوند که بودجه ندارند، هرگز اين كار رخ نداده است.
نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس ايران است که يادمان‌هايی از ايلاميان، هخامنشيان و ساسانيان را در خود جای داده‌است. آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی (داريوش بزرگ و خشايارشا)، نقش‌برجسته‌هايی از رويدادهای مهم روزگار ساسانيان (تاجگذاری اردشير پاپکان و پيروزی شاپور یکم بر امپراتوران روم)، بنايی نامور به کعبه‌ی ‌زرتشت و نقش‌برجسته‌ی ويران‌شده‌ای از روزگار ايلاميان در آن، جای دارد.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی