ادیان جهانی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا



آبان‌ماه امسال در تايوان روی داد:
درخشش غرفه «دين زرتشتی»، در دهمين نمايشگاه اديان جهان



تايوان- پرويز دوباش :

دين زرتشتی در موزه‌ی دين‌های جهانی، آبان‌ماه امسال چند روزی مهمان تايواني‌ها بود تا مردم سراسر جهان از پيام وخشور ايرانی، دانسته‌ها بياموزند و آگاهی ‌افزايند.
بازديدكنندگان اين نمايشگاه كه از ماه نوامبر ميلادی برابر با آبان‌ماه برپا بود، آموختند كه اشو زرتشت، نخستين حماسه‌سرای بزرگ جهان بوده كه سخنانش را با سروده بازگو كرده و نوشتارهای كهن و ارزشمند او، حتا از «مهابهاراتا»  نيز كهن‌تر است و هم اوست كه برای نخستين‌بار پيام يكتاپرستی را برای مردم سراسر جهان، به ارمغان آورد.
اين‌ها بخشی از آگاهي‌هايی بود كه  در نمايشگاه دين‌های جهانی، در بخش ويژه‌ی زرتشتيان به آن پرداخته شد. نمايشگاهی كه با باشندگی بزرگانی از زرتشتيان و پارسيان سراسر جهان، رنگ و بوی ويژه‌ای به خود گرفته بود.
تنديسی از اشوزرتشت، منشور حقوق بشر كوروش بزرگ، عكس‌هايی از چگونگی برگزاری آيين‌ها، آتشدان و كتاب‌های نفيس به زبان فارسی، از مواردی بود كه در غرفه‌‌ی مربوط به زرتشتيان در دهمين نمايشگاه اديان جهانی (MWR) همراه با توضيحاتی به چشم می خورد.
اين موزه جايگاهي براي نشان دادن زيبايي‌هاي اديان گوناگون بود و در برپايي آن تنها به گردآوری گونه‌هايی از صنايع دستی و هنری مربوط اديان بسنده نشده بود. برگزاركنندگان نمايشگاه MWR، تلاش كرده بودند تا با در اختيار گرفتن فناوري‌هاي نوين، بيننده را با جان و دل، با درون‌مايه‌ي نمايشگاه و آن‌چه كه هريك از دين‌ها بازگو كرده‌است، همراه كنند.
آيين گشايش نمايشگاه اديان جهان، ٩ نوامبر ٢٠١١ برابر با 18 آبان‌ماه، با آيين‌هاي ويژه‌‌ي مربوط به كشور تايوان، گشايش يافت.
فرنشين نمايشگاه، در بخشي از سخنانش در دهمين سالگرد گشايش اين نمايشگاه، چنين گفت: «نكته‌اي كه از زندگي آموختم اين است كه هيچ‌چيز براي يك قلب پاك، غيرممكن نيست. » او از مردم سراسر جهان خواست تا با ارايه‌ي ايده‌هاي جديد، زمينه‌ي ايجاد نمايشگاهي بزرگ، پيرامون اديان جهان در مراكز بزرگ شهري در سراسر جهان را فراهم كنند.
وي افزود: «برنامه‌ي گروهي براي برگزاري يك نمايشگاه پيرامون اديان در بيرمنگام انگليس، در حال برنامه‌ريزي است و من باور دارم كه زرتشتيان نيز مي‌توانند در چين پروژه‌اي شركت كنند. هند، خاورميانه و چين، گزينه‌هايي هستند كه براي برپايي چنين نمايشگاه‌هايي مي‌توان روي آنها تمركز كرد.»
همزمان با برپايي اين نمايشگاه، يك سمپوزيوم بين المللي با موضوع «چگونگي ايجاد موزه‌ي دين‌هاي جهاني» شكل گرفت كه بسياري از صاحب‌نظران در آن، به بازگو كردن ديدگاه‌هاي خود پرداختند.
اميد مي‌رود اين سمپوزيوم بتواند راه را براي برگزاري نمايشگاه‌هايي با همين شيوه، در كشورهاي ديگر و در ميان فرهنگ‌هاي ديگر جهان به دنبال داشته باشد.
در دنباله فرتورهايي از اين نمايشگاه و آيين گشايش آن را مي‌بينيد.







عكس‌هايی پيرامون آيين‌های گوناگون پارسيان

بخش ويژه‌ی زرتشتيان در دهمين نمايشگاه اديان جهانی در تايوان

توضيحاتی پيرامون دين زرتشتی برای بازديدكنندگان

منشور حقوق بشر كوروش بزرگ

ماكتی از سازه‌های كهن ايرانی

گروهی از زرتشتيان در آيين گشايش MWR

گروهی از زرتشتيان باشنده در نمايشگاه MWR

در كنار يكی از برگزاركنندگان نمايشگاه MWR

فرتور يادگاری در كنار غرفه «زرتشتيان» همراه با يكی از برگزاركنندگان MWR

فرتور يادگاری

تنديس اشوزرتشت در ميانه‌ی بخش «زرتشتيان» نمايشگاه اديان جهانی در تايوان


نقشه ای از بخش‌های گوناگون ايران

شاهنامه‌ای نفيس به زبان فارسی

كتابی نفيس به زبان فارسی

بخش‌های ديگری از نمايشگاه اديان جهانی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی