چنار الموت
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


 به گزارش598 به نقل از ايسنا درخت چنار كهن‌سالي در حياط امامزاده علی اصغر در روستای زرآباد الموت در استان قزوين وجود دارد كه به درخت چنار خون‌بار نامور است. خون‌بار بودن اين درخت، قدمت ديرينه‌ای دارد و حتا در زمان شاه‌سلطان حسين صفوی نيز روايت‌هايی از آن مطرح شده است.

 در اين باره، اسدالله بيرانوند ـ مديركل ميراث فرهنگی و گردشگری استان قزوين ـ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا بيان كرد:‌ در نزديكی سحرگاه روز عاشورا، صمغی قرمز رنگ شبيه خون از اين درخت بیرون می آید كه آزمايش‌هايی هم روی آن انجام شده است. البته هيچ‌كدام از آزمايش‌ها با وجود مشاهده‌ی تركيبات مشابه خون در اين صمغ‌، اين مسأله را تأييد نكرده‌اند كه اين مايع، به خون انسان مربوط می شود.

 

 

derakht.jpg  او با اشاره به قدمت بيش از 600 سال دو درخت چناری كه درهم تنيده شده‌اند،‌ افزود:‌ هر سال در روزهای عزاداری ماه محرم، بيش از 10هزار نفر در اين محل حضور می يابند و امكانات لازم و مهمانسرا نيز برای آن‌ها فراهم می شود.

 همچنين فاطمه آسيابان‌ها ـ مدير روابط عمومی اين اداره‌ی كل ـ كه دو سال شاهد اين ماجرا بوده است، با اشاره به اين‌كه مردم معتقدند، اتفاق‌هايی در روز عاشورا برای اين درخت رخ می دهد، گفت: پس از پايان مراسم عزاداری و سينه‌زنی در روز تاسوعا، جمعيت حاضر در امامزاده، سحرگاه روز عاشورا دور درخت جمع می شوند و به خواندن مرثيه و عزاداری می پردازند. در اين زمان، صمغ قرمز رنگی از برخی شاخه‌های اين درخت چنار به آرامی شروع به تراوش می كند. اين اتفاق تا ظهر روز عاشورا ادامه دارد و پس از آن، اين شاخه‌ها خشک می شوند.

 او بيان كرد: نكته‌ی جالب اين است كه اين مايع فقط روز عاشورا از درخت بیرون می آید، يعنی با توجه به متفاوت بودن سال‌های هجری خورشیدی و هجری قمری، اين اتفاق درست در روز دهم ماه محرم رخ می دهد.

  وی افزود: وجود اين درخت كه به يكی از جاذبه‌های گردشگری و مذهبی استان قزوين تبديل شده است، هر سال در ماه محرم گردشگران زيادی را از كشورهای مسلمان مانند عراق و سوريه و حتا برخی از كشورهای اروپايی به اين محل می كشاند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی