پاده
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


  ويرانی سازه‌های تاریخی روستای گردشگری «پاده»

سازمان ميراث هيچ واكنشی نشان نداده است

سورنا لطفی نيا :

نابودسازی خانه‌های تاریخی در روستای نمونه‌ی گردشگری پاده به دست مردم بومی در حالی آغاز شده که مسوولان اداره‌ی میراث فرهنگی استان سمنان تصویب این روستا به عنوان روستای نمونه‌ي گردشگری و ثبت آثار تاریخی آن را یک پيروزی برای خود می‌دانند.
به گزارش مهر؛ روستای تاریخی و گردشگری پاده در شهرستان گرمسار، در استان سمنان از روستاهای خشتی ایران است که تنها پيشینه‌ی دژ آن، به روزگار ساسانی مي‌رسد. این روستا دارای دژ، گرمابه، آب‌انبارهای گوناگون و خانه‌های تاریخی بسیاری است.
اما اداره میراث فرهنگی استان سمنان در حالی روستای تاریخی پاده در گرمسار را با این داشته‌های تاریخی و فرهنگی به نام گستره‌اي نمونه گردشگری شناخته است که، بافت تاریخی این روستای خشتی به‌دست مردم بومی زیر چرخ ويرانی و نوسازی قرار می‌گیرد و مسوولان این اداره واکنشی نشان نمی‌دهند.
«وحید محمدی»، عکاس میراث  فرهنگي و دانشجوي بهسازي و بازسازي سازه‌هاي تاریخی گفت: «مشکلات نابودی سازه‌های تاریخی این روستا را به اداره میراث فرهنگی استان گزارش دادیم و آن‌ها کارشناسانی برای بازدید فرستادند اما دیگر هیچ اتفاقی نیفتاد و روند نابودي همچنان دنبال مي‌شود. مردم بومی این روستا براين باورند كه، چون این خانه‌های خشتی ويژگی سکونت ندارند باید آن را نابود کرده و به جای آن، خانه‌ای نو بسازند تا بتوانند در آن زندگی کنند اما گویا نمی‌دانند اگر با بهسازی این خانه‌ها، نگه داشته شود چه اندازه می‌تواند به تاریخ و صنعت گردشگری این روستا کمک کند.»




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 8 آذر 1390برچسب:پاده,روستای پاده,وحید محمدی,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی