دخمه
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 

دست اندازی به حریم دخمه زرتشتیان پایانی ندارد
تجاوز به حريم دخمه‌ی يزد، ويرانی حريم منظری و قانونی



خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :
 ساخت‌و‌سازها و دست‌اندازی به حريم دخمه‌ی يزد، همچنان ادامه دارد. اين روزها اگر سری به اين اثر ملی شده‌ی ايران در شهر يزد بزنيد، از دورها، از چند كيلومتری، تبليغ كارخانه‌ای را بر دامنه‌ی اين اثر خواهيد ديد. تبليغی كه حتا با پيگيري‌های انجام شده و پاک شدنش، همچنان از دوردست‌ها، قابل خواندن است.
آب منطقه‌ای يزد نيز كه گويا علاقه‌ای به آثار تاريخی ندارد، همچنان در حال ساخت و ساز در حريم دخمه است. پيش از اين درباره‌ی اين دست‌اندازی نوشتيم، اما گويا زور سازمان آب منطقه‌ای يزد، بيش از قانون است، قانونی كه براي ميراث تاريخی، حريم تعيين كرده و دخل و تصرف در حريم را جرم، بر می شمارد. روشن نيست به كدام مجوز، می توان در حريم قانونی يک اثر ملی، دست به ساخت و ساز زد و صدايی هم از مسوولی برنيايد؟ به كدام مجوز می توان قانون را زير پا گذاشت و مسوولی به دفاع از قانون برنخيزد؟
دخمه كه آن را به برج خاموشان نيز می شناسند، جايی كه تا چند دهه‌ی گذشته، زرتشتيان، درگذشتگانشان را بر آن می گذاشتند، اين روزها با گسترش بي‌رويه‌ی شهر، گويا هر روز دست‌اندازی تازه‌ای را در حريم خود بايد به تماشا بنشيند.
در كنار ساخت‌ و سازهای سازمان آب، اين روزها، يک پمپ گاز هم در دست ساخت است، بی ‌آن‌كه به حريم قانونی و منظری دخمه توجهی شود.
دخمه كه تا چندی پيش، ويراژ موتورسواران، خوابش را بر هم زده بود، امروز هياهوی بتن‌‌ريزی ها و ساخت‌و‌سازهای آب منطقه‌ای يزد و پمپ‌گازی ها، آرامشش را ربوده است.
روشن نيست سازمان ميراث فرهنگی يزد، كجاست و چه می كند. اين درحالی است كه دخمه و آرامگاه يزد، بنابر آمار يكی از گيراترين مكان‌ها برای گردشگران است. 
  

شهریار فرودی، سال ها، مسوولیت نگهداری از آرامگاه یزد را بر دوش داشته، او اکنون بازنشست شده است. آرامگاه در کنار دخمه زرتشتیان است.


دخمه یا برج خاموشان جایی است که تا سال ها پیش، درگذشتگان را بر آن می گذاشتیم.

آب انبار. این آب انبار پای دامنه ی دخمه در جایی که خیله ها(اتاقک های کوچکی که در آن آیین های درگذشتگان را اجرا می کرده اند.)، است.

خیله ها



این عکس از بالای دخمه گرفته شده است. خیله ها در پای دخمه هستند و
کمی آنسوتر می توانید آرامگاه را ببینید.

دیواره ی دایره ای شکل دخمه که از سنگ ساخته شده و بر آن کاهگل کشیده اند.

این هم همه ی احترامی که به میراث فرهنگی می گذاریم. خیله های پای دخمه.

دیوار خیله

تبلیغی که روشن نیست به کدام عرف و قانون بر دامنه ی یک اثر ملی، نگاشته شده است. آن چه می بینید، اثر پاک شده است. پس از انجام برخی پیگیری ها تلاش شده تا تبلیغ پاک شود اما آن گونه که می بینید، همچنان از کیلومترها دورتر دیده می شود.


ساخت و سازهای آب منطقه ای یزد در حریم دخمه یزد. بی گمان با این گونه دست اندازی ها که بی هیچ مانعی صورت می گیرد، این پرسش به ذهن می اید که پس چرا اثری را ملی می کنید هنگامی که هیچ حقی را برایش قائل نیستید حتا پس از ملی شدن.


فنس کشی های سازمان آب در حریم دخمه


فرتورها از سرور دهموبد است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:ویراژ,دخمه,برج خاموشان,خیله,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی