پلنگ برفی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

پلنگ برفی

 
پلنگ برفی
پلنگ برفی
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشتخواران
تیره: گُربه‌سانان
زیر خانواده: پلنگ‌سانان
سرده: Uncia
گونه: U. uncia
نام علمی
Uncia uncia
(Yu et al.٬ ۱۹۷۶)
زیستگاه پلنگ برفی

پلنگ برفی (نام علمی: Uncia uncia) از گونه پلنگ‌های نادر جهان است. زیستگاه این موجود، کوه‌های مرتفع هیمالیا است.

طبقه بندی این گربه بزرگ هنوز نامشخص است، برخی جانورشناسان آنرا در سرده پلنگ شکلان دسته بندی می کنند اما برخی دیگر آن را متعلق به سرده uncia ( اونسیا ) می دانند . اونسیا ( یا اونس ) در زبان‌های لاتین و فرانسه باستان و انگلیسی به معنای " کوچک " است که به گربه‌های کوچکی چون سیاهگوش اتلاق میشد .


این گربه‌ها نسبت به سایر گربه‌های بزرگ مانند ببر و شیر کوچکترند . بر روی پوست آنها روزت‌های ( خال‌های رز شکل ) تیره رنگ وجود دارد . ویژگی‌های پلنگ برفی به گونه ای متناسب با نواحی سرد و کوهستانی است : وزن آنها بین 27 تا 54 کیلوگرم و درازای آن 75 تا 130 ( به طور میانگین 90 ) سانتیمتر می‌باشد ( برای تحرک آسانتر ) و موهای آنها انبوه و بلند با رنگ زرد دودی و مایل به قهوه ای برای دفع سرما ) است . گوش‌های این جانور برای دفع کمتر گرما، گرد و کوچک است و دم بلند به تعادل آن کمک می‌کند . پوزه کوچک، پیشانی برجسته و سوراخ‌های بینی بزرگ حیوان نیز با استنشاق هوای سرد و سنگین سازگاری یافته اند . از دیگر ویژگی‌های این پلنگ که در سایر گربه‌های بزرگ مشاهده نشده باید به صدای جیغ مانند ( به سبب نداشتن خشک نای ) و چشم سبز کمرنگ اشاره نمود .

هر چند برآورد می‌شود که 3500 تا 7000 قلاده در طبیعت و 600 تا 700 قلاده در باغ وحش وجود دارد، به سبب خوی مرموز این گربه، به طور دقیق مشخص نیست که چه تعداد از آن در طبیعت یافت می‌شود .

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی