7 بادگیر
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 


تنها آب‌انبار هفت بادگیری جهان، در ریگزارهای یزد فرو مي‌رود



سورنا لطفي‌نيا :
 
تنها آب انبار هفت بادگيري جهان، در روستاي تاريخي «عصرآباد» استان يزد، است. هفت بادگیر قد کشیده پيرامون آب انبار، همانند دکل های کشتی غرق شده در حال فرو رفتن زیر ریگزارهای کویر هستند.
به گزارش مهر؛ عصر آباد روستایی متروک است که تا 60 سال پیش نزديك به 50 خانوار در آن زندگی می‌کردند اما با خشک شدن كاريز(:قنات) محل زندگی خود را رها کرده و دیگر به آن‌جا بازنگشتند. نام پيشين این روستا «مجومرد» بوده و در زبان فارسی قدیم به نام مرد جویای محبت شهرت داشته است.
آب انبار هفت بادگیر موجود در این روستا بازمانده‌اي از روزگار قاجار است و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۷۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ویژگی بزرگ این آب انبار داشتن هفت بادگیر بلند است. هر بادگیر دارای چهار بادگير در هر سو است. آجر خشت خام، ساروج، گچ و قلوه سنگ عمده مصالح به‌کار رفته در این سازه است.
اما از آن‌جایی که روستای عصرآباد و روستاهای پيرامون آن همواره زير هجوم توفان های شنی است اکنون این آب انبار با همه‌ي هفت بادگیرش در حال فرو رفتن در میان تلی از شن‌های روان است، حال آن‌که هیچ گردشگری راه بدان‌جا ندارد و کمتر کسی آماده است کیلومترها از یزد فاصله بگیرد تا این سازه‌ي  روبه نابودي را ببیند.
هر چند که سازمان میراث فرهنگی یزد چند سال پیش آب انبار را بهسازي(:مرمت) کرد اما از آن همه رسیدگی اکنون دیوار نوشته‌های روی آب انبار را می توان دید و حفاران غیرمجاز را که پيرامون این روستا، خاک‌ها را زیر و رو می كنند تا شاید عتیقه‌ای بیابند.
 






نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:ریگزار,دکل,عصرآباد,عصر آباد,مجومرد,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی