دست نوشته
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

يازده هزار دست‌نوشته‌ی خطی پارسی، جهانی می شود



سورنا لطفی نيا :
دست‌نوشته‌های پارسی جای گرفته در مجموعه‌ی نسخه‌های خطی كتابخانه‌ی بريتانيا، تا سه سال ديگر در شبكه اينترنت در دسترس همگان خواهدبود.
با انجام پروژه ديجيتالی کردن دست نوشته‌های پارسی، تا سه سال ديگر بيش از يازده هزار اثر، از دست نوشته‌های پارسی در مجموعه‌ی نسخه‌های خطی کتابخانه بريتانيا از راه اينترنت در دسترس همگان قرار مي‌گيرد.
به گزارش ميراث فرهنگی؛ بر پايه‌ی برنامه ريزی های انجام شده، دست نوشته‌های پارسی موجود در مجموعه‌ی دست‌نوشته‌های اين کتابخانه و با خواست دسترسی آزاد پژوهشگران و دوستداران در سراسرجهان، تا سه سال ديگر ديجيتالی و در اينترنت پخش می شود.
مجموعه دست نوشته‌های پارسی در کتابخانه بريتانيا يکی از بزرگ‌ترين و نامدارترين مجموعه‌های جهان است که در برگيرنده‌ی بيش از ١١٠٠٠ نسخه‌ی خطی اصل، از همه‌ی سرزمين‌ها و فرهنگ‌های جهان، درباره‌ی ايران است. اين مجموعه، از ديد زمانی نيز دامنه‌ی گسترده‌ای از سده‌ی ١٢ ميلادی تا امروز را دربر می گيرد. بسياری از اين دست نوشته‌ها، متون بسيار کميابی هستند و برخی نيز دارای تصويرها و نگاره‌های بی مانندی هستند که امروزه از نامدارترين مينياتورها و نقاشی های مکتب‌های نقاشی ايرانی و مغول شناخته شده‌اند. هم اکنون دسترسی به اين آثار تنها از راه مراجعه به کتابخانه شدنی است.
با انجام اين كار، آثارموجود، در شمار مواد و آثار پژوهشی آنلاين خواهند بود که امکان بالا بردن سطح تحقيقات و موضوعات پژوهشی را در همه‌ی حوزه‌های همسو به ويژه موسيقی ايرانی و نقاشی و ادبيات پارسی فراهم می کند . همچنين امکان معرفی و شناخت و نيز نگهداری از بخشی از ميراث گران‌سنگ ايران، برای نسل‌های آينده، فراهم می شود.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 17 آبان 1390برچسب:گران سنگ,خط,دست خط,دست نوشته,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی