درس خواندن زیر سقف آثار باستانی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 
دانش‌آموزان «گرمدره»، در يک دژ باستانی درس می خوانند
   
 
سورنا لطفی نيا :
نزديک به ٧٨ دانش‌آموز روستای گرمدره استان چهارمحال و بختیاری همچنان در مدرسه‌ای که در دژ تاریخی این روستا جاي دارد، درس می‌خوانند.
این دانش‌آموزان همراه با انجام بازی‌های کودکانه خود در این دژ، به درس و كسب دانش می‌پردازند.
به گزارش همشهري؛ مدرسه‌ی این دانش‌آموزان درون دژ جای گرفته و دانش‌آموزان از این‌که در یک دژ تاریخی بازی می‌کنند و درس می‌خوانند بسیار خوشحال هستند.
مدرسه شهید محمد منتظری روستای گرمدره در سال 1362 بنيادگذاری شد و آغاز به كار كرد.
«فیروز مردانی» مدیر مدرسه‌، با اشاره به ديرينگی دژ که به روزگار قاجاریه می رسد، گفت: «بسیاری از مردم، تاریخ این دژ را بیش از این می‌دانند و آن را به روزگار صفویه نسبت می‌دهند و شوند(:دلیل) این سخن را جای گرفتن در كنار رودخانه‌ی زاینده رود می‌دانند.»
مردانی افزود: «از این شمار دانش‌آموزان مدرسه، 40دانش‌آموز دختر و 38 دانش‌آموز پسر هستند. حصار‌های این مدرسه را دیوارهای دژ تاریخی ساخته‌اند و این مدرسه درون یک اثر تاریخی زیبا جای دارد که شوربختانه به شوند بي‌مهري سازمان میراث فرهنگی استان روبه‌نابودی است. در فصل زمستان وبا آغاز بادوباران هر روز شاهد از بین رفتن بخشی از این سازه بسیار زیبای تاریخی هستیم.»
مردانی با اشاره به اینکه ضلع شمالی وباختری(:غربی) این دژ تاریخی برای دانش‌آموزان خطر ساز است، گفت: «شماری از کشاورزان در پشت دیوار این بخش درختکاری کرده وبا هر آبیاری و نم شدن دیوار بخشی از دیوار نابود می‌شود که هر دم برای دانش‌آموزان خطر ساز است.»

به باور مردانی، سازمان میراث فرهنگی در زمینه نگهداري و بهسازی(:مرمت) این دژ تاریخی مسوول است و اهالی روستا از سازمان مربوطه خواستار نگهداری و بهسازي آن، که نشانگر ديرينگي و شناسه‌ی(:هویت) مردم و روستاست، هستند.
يكی از دانش‌آموزان درباره‌ی اين مدرسه گفت: «در روزهایی که باریدن برف آغاز می شود، آفتاب تنها بخش‌‌هایی از مدرسه را می‌گیرد که این بخش‌‌ها بیشتر کنار دیوارهای شمالی است که روبه‌نابودی است و دانش‌آموزان بیشتر آن بخش را برای بازی برمی گزينند و این کار باعث می‌شود که مربیان کنار بچه‌ها حضور داشته باشند تا برای آنها مشکلی پیش نیاید.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 17 آبان 1390برچسب:دژ تاریخی,فیروز مردانی,گرمدره,دژ باستانی,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی