نایبندان
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

نایبندان، جاذبه ای بکر در دل کویر



خبريار امرداد-نگار پاكدل :
«پناهگاه حیات‌وحش نایبندان طبس در‌ دل کویر یزد – طبس، جاذبه‌ای ا‌ست بکر و ديدني که دوست‌داران حیات‌وحش را به سوی خود می‌خواند.»
به گزاش مهر، یزد از جاهايي است که ١٤ منطقه‌ي حفاظت‌شده، پنا‌هگاه حیات‌وحش و پارک ملی دارد، که گستردگي(:مساحت) آن‌ها به بیش از ٢ میلیون و ٧٠٠ هکتار می‌رسد. پناهگاه حیات‌وحش نایبندان طبس، در مناطق خشک ایران براي پشتيباني از گونه‌های جانوری کمیاب مانند؛ جبیر، یوزپلنگ و ... از آذرماه سال ١٣٧٤ تا آذرماه سال ١٣٧٩ به مدت پنج سال «منطقه‌ي شکار ممنوع» شد. سرانجام با تلاش ماموران محیط‌زیست و بازسازي حیات‌وحش منطقه در سال ١٣٨٠، گستره‌اي به گستردگي یک میلیون و ٤٢٢ هزار و ‌٥٢٤هکتار از این پهنه، به پناهگاه حیات‌وحش نایبندان طبس ويژه شد.
 
 
نایبندان و گوناگوني جانوری و گیاهی
از ارزشمندترين ویژگی‌های این پناهگاه، وجود یکی از ارزنده‌ترين زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در این گستره است. زیستگاه‌های گوناگون و کاروانسراهای كهن نیز زمینه‌ي كارهاي پژوهشي و گردشگری در این پناهگاه را فراهم کرده است.
پناهگاه حیات‌وحش نایبندان در جنوب و جنوب‌باختري(:غربي) طبس است. فاصله‌ي پناهگاه با مرکز استان ٢٠٠ کیلومتر و فاصله تا شهر طبس ٤٠٠ کیلومتر است. راه اصلی یزد - طبس و نیز راه اصلی طبس – راور، راه‌هايي هستند كه به اين پهنه مي‌رسند وهر دو راه، بخشی از مرز منطقه نیز به شمار مي‌آيند.
 
«حسین اکبری»، معاون محیط‌طبیعی اداره‌ی محیط‌ زیست یزد، گفت: «تاکنون١٧٧ گونه‌ی گیاهی در این پناهگاه شناسایی شده که نام ٢٦ گونه از آن‌ها در سياهه‌ی سرخ موسسه‌ی تحقیقات جنگل‌ها و چراگاه‌ها آمده و تنها پنج گونه از این دسته آندمیک نیستند.»
 

 

وی ادامه داد: «جمعیت مناسبی از قوچ و میش در تپه ماهورها تا دامنه‌ی بلندیهای نایبند وجود دارند و به همراه جمعیت کم‌تراکم جبیر در زیستگاه‌های دشتی و تپه‌ماهورها طعمه‌های مناسبی را برای بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی كه البته شمارشان كم است فراهم کرده است.»
«اكبری» افزود: «کل و بز، سلطان صخره‌ها و بلندي‌های پناهگاه به ویژه قله‌ی نایبند به شمار مي‌آيند و شواهدی نیز مبنی بر زیست پلنگ در این بلندي‌ها به دست آمده است.»
به باور اكبری: «در زیستگاه‌های گوناگون پناهگاه حیات‌وحش نایبندان، گونه‌های گوناگوني از راسته‌ي حشره‌خواران، جوندگان، گوشت‌خواران، خرگوشیان، زوج سمان و خفاش‌ها زیست می‌کنند.»
 

به گفته‌ي وي یوزپلنگ آسیایی از گونه‌های برجسته در پناهگاه حیات‌وحش نایبندان است و گستردگي این گونه‌ در بخش‌های تپه‌ماهوری، نیمه کوهستانی‌، مناطق نیمه‌بیابانی و بیابانی است.»
اين معاون محیط طبیعی اداره محیط زیست یزد، با اشاره به تنوع پستانداران در پناهگاه حیات‌وحش نایبندان گفت: «پنج گونه از اين پستانداران، به عنوان گونه‌های آسیب پذیر از سوی IUCN معرفی شده‌اند.»
اکبری ادامه داد: «پستانداران شناسایی شده‌ي منطقه، به چهار راسته و هفت خانواده تعلق دارند که بز کوهی، قوچ و میش، جبیر، شغال، روباه شنی، شاه روباه، خارپشت ایرانی، تشی، خرگوش، پامسواکی بزرگ، کفتار، کاراکال، گربه شنی، یوزپلنگ و روباه معمولی از آن جمله هستند.»
 

معاون محیط‌طبیعی اداره‌ي محیط‌زیست یزد، گفت: «بخشی از پرندگان اين حيات‌وحش، به گونه‌ي بومی در این منطقه زیست می‌کنند و گروهي‌هايي ديگر به  گونه‌ي كوچنده، بخشي از سال را در این گستره به سر می‌برند.»
اکبری یادآور شد: «پرندگان بومی، زیبا و ارزشمند پناهگاه حیات‌وحش نایبندان مانند؛ هوبره، باقرقره شکم‌سیاه، باقرقره گندمی، کبک، تیهو و چکاوک‌ها در کنار گروه گسترده‌اي از پرندگان شکاری مانند؛ دلیجه، سنقر، سارگپه، عقاب طلایی، بحری و ... نمايي دیگر از گوناگوني زیستی اين گستره را نشان مي‌دهند.»
وی افزود:« ١٢ گونه از پرندگان شناسایی شده منطقه‌ي نایبندان طبس در خطر نابودي هستند یا بسيار کمیابند.»
خزندگان این زیستگاه بنابر سخنان اكبري گوناگونند اما به گونه‌ي كامل شناسایی نشده است.
اکبری همچنين از مار شتری، شترمار شیرازی، مار قیطانی، مار خالدار، مار جعفری، جکوی دم پخ گایزرلینگ، آگامای استپی، آگامای چابک و آگامای سر وزغی دم سیاه به عنوان ارزنده‌ترين گونه‌های خزنده‌گان شناسایی شده در اين زيستگاه نام برد.
از جوندگان و خفاش‌های نایبندان نیز يافته‌هاي ناچیزی در دست است اما بي‌گمان ناشناخته‌های ارزشمندی در این پناهگاه هست که اكبری ابراز اميدواری كرد تا در آينده در شناخت آن‌ها، ‌كوشش بيشتری شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی