روستای خفر
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 

روستای خفر

روستای خفر
روستای خفر

به نام آن خدای هر دو عالم        که از ذاتش وجود آورد آدم
وجود آورد آب و دشت و کوهسار        دنا در کوه ها کرده پدیدار
ز لطف خود به او داده صفایی        در او روئيده هر نوعی گیاهی
گیاهانش همه خوشرنگ و خوشبو        نسیم عطر می آید به هر سو
بلندی ارتفاعش قاشمستان        که پوشیده است از برف زمستان
سرازیر آب از آن فصل تابستان        بپایش خفر می باشد گلستان
خوشا خفر و خوشا آب و هوایش        خوش آن سید محمد(ص) معجز نمایش
خوشا آن آبشار با صفایش        خوشا آن سبزه کوه دنایش
فراوان چشمه سار و باغ و باغات        به اطرافش همه باشد نباتات
        
حاج سید احمد موسوی خفری

معرفی منطقه: روستای خفر با جمعیتی حدود 1600 نفر در زمستان و 3000 نفر در تابستان در میان کوه های مرتفع رشته کوه زاگرس و در حاشیه قلل دنا واقع شده است. به دلیل واقع شدن این روستا در دامنه طبیعت زیبای رشته کوه دنا و آب و هوای کوهستانی منطقه، انواع گونه های گیاهی و جانوری در آن دیده می شود. وجود 14 قله بالای 4000 متر (قاشمستان بلندترین قله رشته کوه دنا با ارتفاع 4435 متر در نزدیکی این روستا قرار دارد.)، همچنین انواع یخچال های طبیعی، آبشارهای متعدد و رودخانه های جاری شده از یخچال ها چشم اندازهایی زیبا بوجود آورده است.
سه روایت برای نامگذاری این روستا وجود دارد. بعضی علت نامگذاری روستا را موقعیت توپوگرافی آن می دانند، به طوری که نام اولیه این روستا «خور» به معنای جای گود بوده و این نام به «حفر » و سپس به «خفر» تبدیل شده است. روایت دوم کلمه خفر را برگرفته از خور یا غور می داند. غور یا غوری نام قبیله یا مردمان اولیه ای می باشد که در این محل سکونت داشته اند. برخی نیز این لغت را برگرفته از گور یا گبر می دانند که خود آیینی قبل از اسلام را در منطقه معرفی می نماید.
موقعیت منطقه: روستای خفر یکی از جنوبی ترین روستاهای استان اصفهان است. طول و عرض جغرافیایی روستا (E) 51 درجه و 29 دقیقه و عرض (N) 30 درجه و 59 دقیقه می باشد.
جاذبه ها و مکان های دیدنی: اکثر مردم روستا در فصول بهار و تابستان به زنبورداری و باغداری می پردازند، باغ های سیب د ر این روستا از جاذبه های منطقه محسوب می شوند. محصولات محلی و صنایع دستی نیز جذابیت های خاص خود را دارند.

صنایع دستی روستای خفر
صنایع دستی روستای خفر

موسیقی مورد استفاده مردم خفر، موسیقی عشایری است و تنها در مراسم عروسی نواخته می شود. علت این امر وجود عشایر قشقایی از ماه اردیبهشت تا شهریور در مناطق مجاور به روستا است. رقص محلی این روستا در مراسم عروسی و با پوشیدن لباس محلی توسط مردان، با چوب انجام شده و در مراسم عروسی اجرا می شود.
لباس محلی خانم های این منطقه بسیار رنگارنگ و زیبا است که شامل کلاه، روسری، پیراهن و دامن(قِر) است.

استفاده گردشگران از لباس محلی زنان روستا  استفاده گردشگران از لباس محلی زنان روستا
استفاده گردشگران از لباس محلی زنان روستا

مردان نیز مانند زنان، لباس محلی خاص خود را دارند از جمله کلاه و شلوار مخصوص. متاسفانه پوشیدن لباس محلی در بین افراد روستا رایج نسیت و لباس محلی فقط در مراسم خاص استفاده شده و جای خود را به لباس های معمولی شهر داده است.
منطقه خفر با توجه به موقعیت مکانی خود در کوهپایه «قلل دنا» مکانی جذاب برای تیم های کوهنوردی و طبیعتگردی می باشد. از مکان های دیدنی منطقه می توان به آبشار خفر، تنگه دناآسا، غار یخی، غار کیخسرو، چشمه سید محمد، رودخانه های پرآب که از دو سمت روستا عبور کرده و به رودخانه ماربُر می ریزند، اشاره کرد.
همچنین در روستای خفر آرامگاه امامزادگان سید محمد و سید احمد وجود دارد که زیارتگاه طوایف ترک و لر منطقه و مردم شهرهای نزدیک است. از میان آداب مذهبی می توان مراسم عید فطر و مراسم عزاداری ماه محرم اشاره کرد.
مسیر دسترسی به روستا: برای دسترسی به این روستای دیدنی از مسیر اصفهان به سمت شهررضا، سپس سمیرم و پس از عبور از حنا به روستای خفر خواهید رسید. طول مسیر حدود 700 کیلومتر می باشد.
محل اقامت و امکانات رفاهی: هتل یا مهمانسرا جهت اقامت بازدیدکنندگان درروستا موجود نبوده و افراد می توانند از منازل محلی که جهت اقامت آماده هستند، استفاده کنند.
در روستای خفر مغازه هایی مانند: همه چیز فروشی (لباس، کفش، ابزار آلات، مواد غذایی)، سبزی فروشی، بقالی، کفاشی، آش فروشی و..... جهت تامین نیازهای اولیه و احتمالی بازدیدکنندگان وجود دارند.
فصل مناسب جهت بازدید از منطقه: وضعیت این روستا در زمستان با سایر فصول متفاوت است و حجم زیاد برف و سرمای هوا، دسترسی به روستا را بسیار سخت می کند و بازدیدکنندگان نمی توانند با ماشین به روستا وارد شوند.

منابع و مآخذ:

  • ويژه نامه روزهای روستا
  • نقشه ايران
  • اداره منبع طبيعي سميرم (وزارت جهاد کشاورزی)
  • دست نوشته های خطی و گفته ها و شنیده های اهالی روستا
  • حاج احمد موسوی، عضو فعال کانون سبز یاران دنا در روستای خفر، شاعر
  • تحقیقات و پژوهش ها ی کارشناسان سبز فارس

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی