سیر همدان
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

سیر همدان اسیر سیر چینی

جام جم آنلاین: سیر همدان در بین مصرف کنندگان این محصول شهرت خاصی دارد اما واردات بی رویه سیر چینی به كشور، این محصول را با مشكلاتی از جمله خارج شدن از چرخه صادراتی و كاهش تولید روبرو كرده است.

 ورود سیر چینی با قیمتی پائین، نبود كارخانه‌های فرآوری، نبود بسته بندی مناسب، كم توجهی مسولان در حمایت از محصول سیر همدان، بالابودن هزینه تولید و دیگر علل؛ موجب شده سیر همدان با چالش جدی در مصرف و صادرات مواجه شود.

تحقیقات پزشكی نشان داده است كه سیر در كاهش فشار خون و افزایش گلبول سفید خون موثر است و این محصول می تواند بسیاری از انواع باكتریها، برخی از ویروس ها، عفونت‌های قارچی و حتی انگل‌های روده‌ای را از بین ببرد.

مدیر زراعت جهادكشاورزی استان همدان با بیان اینكه، سالانه 25 هزار تن سیر، از 2 هزار هكتار از زمین‌های این استان برداشت می شود پیش بینی كرد امسال ازهزارو 500 هكتار زمین زیركشت سیر 20هزارتن برداشت شود.

شهرام پرورش می گوید: متاسفانه پارسال از 25 هزار تن سیر تولیدی استان همدان كه مرغوبیت بالایی در كشوردارد تنها هزار و 400 تن، آن هم فقط به كشورهای همسایه از جمله عراق، تركیه، آسیای میانه و حاشیه خلیج پارس صادر شد.

به گفته موسوی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان همدان، واردات بی رویه سیر چینی به كشور، این محصول را با مشكلاتی از جمله خارج شدن از چرخه صادراتی و كاهش تولید روبرو كرده است.

به گزارش واحد مركزی خبر، عیسی جعفری عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مهم‌ترین عامل كاهش این محصول، واردات سیر از كشورهای خارجی به ویژه در فصل برداشت است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد كشاورزی استان همدان می‌گوید: افزایش صددرصدی تعرفه واردات سیر، مكانیزه شدن كاشت وبرداشت دربرنامه پنجم توسعه، ایجاد فرآوری مناسب این محصول، حمایت دولت از سیركاران و بهره گیری از بذر‌های اصلاح شده می‌تواند چالش‌های فرآروی این محصول را از بین ببرد.

محمد رضا شهسواری می‌افزاید: محصولات خارجی، طعم، مزه و كیفیت محصولات ایرانی از جمله سیر را ندارد و این محصول ازمزیت‌های ویژه‌ای برای رقابت دربازارهای تجاری وطب گیاهی ودارویی دنیا برخورداراست.

از دیگر مشكلات این بخش نبود انبارهای فنی و تخصصی نگهداری سیر، حمایت دولتی و خرید تضمینی، آب كافی، سیستم كاشت مدرن و بیمه محصول سیر است.

همه این عوامل موجب شده سیر با كیفیت همدان روی دست كشاورزان بماند درحالی كه سال‌های گذشته عمده ترین صادرات سیر از همدان به اروپا انجام می‌شد.

موسوی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان همدان می‌گوید: در 6 ماهه نخست امسال 859 تن محصول به مبلغ 42 میلیارد و 950 میلیون ریال ؛ معادل 4 میلیون و 51 هزار دلار صادر شده است كه در مقایسه با مدت مشابه پارسال 906 تن به مبلغ 45میلیارد و 300 میلیون ریال معادل 4 میلیون 718 هزار و 750 دلار بود كه حدود 7 درصد كاهش وزنی داشته است.

با توجه به كاهش آب‌های زیر زمینی ولزوم استفاده بهینه وپایدارازمنابع آبی موجود، بهره گیری ازسیستم‌های آبیاری جدیدتر درزراعت سیر موجب رونق بیشتر این محصول در استان همدان می‌شود.

از 11 هزار هكتار زمین زیر كشت سیر در كشورسالانه 106 هزار تن سیر برداشت می‌شود ومیانگین برداشت این محصول در هر هكتار 15 تن است.

باتوجه به این‌كه دهان انسان پس ازخوردن سیربه خصوص خام ونوع سرخ شده آن بوی ناخوشایندی می‌گیرد اغلب افراد ازخوردن آن دوری می‌كنند درحالیكه باخوردن یك عدد سیب، كمی كرفس یا كاهو، یک قاشق عسل یاجویدن چندپرچای خشک می‌شود این بوی ناخوشایند را ازبین برد.

سیرهای چینی ظاهری زیبا دارند اما ارزان و بی كیفیت هستند و توانسته‌اند با بسته‌بندی‌های زیبا و شكیل بازار سیر در كشور و استان همدان را نیز تسخیر كنند.

همدانی‌ها بر اساس سنت دیرین خود از سیر در تهیه انواع غذاها و مواد خوراكی و تهیه انواع ترشی‌ها بهره می‌گیرند كه سیر هفت ساله همدانی‌ها شهرتی خاص دارد اما متاسفانه این محصول در بین نسل جوان چندان مقبولیتی ندارد.

محمد قره‌باغی كه سالهاست به كشت سیر اشتغال دارد توسعه نیافتن مزارع كاشت سیر، نبود مكانیزاسیون كاشت و برداشت محصول سیر و نبود بازار یابی مناسب را علت بی رغبتی به كاشت محصول سیر استان همدان و بیكاری كشاورزان سر كار می‌داند و علت ادامه دادن به كاشت سیر را فقط و فقط علاقه خود در این زمینه می‌داند و از این‌كه فرزندانش شغل پدری او را ادامه نمی‌دهند اظهار تاسف می‌كند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:سیر خام,کرفس,کاهو,ترشی سیر ترشی,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی