چنار سوخته
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


  
چنارسوخته حسن آباد اسفراین از سیلاب در امان ماند

 

طی یک عملیات نجات بخشی توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی درخت کهنسال جنار سوخته حسن آباد اسفراین که به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت شده است از سیلاب در امان ماند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت:این درخت که از آثارملی ثبت شده می باشد در یک کیلومتری شمال شرق اسفراین ودر روستای حسن آباد قرار دارد که در گذشته دچار آتش سوزی شده و پس ازمدتی دوباره حیات پیدا کرده است و به خاطر کهنسال بودن ، شادابی و اهمیت آن برای روستیان،نام روستا برگرفته از این چنار می باشد.
علی اکبر وحدتی اضافه کرد:این درخت اکنون دارای تنه های مقاوم و بزرگی می باشد که سطح تاج پوشش آن حدود 706مترمربع را تشکیل می دهد.این چنار به لحاظ فیزیولوژیکی دچار پدیده درون گسیختگی شده است که آثار آتش سوزی نیز در داخل تنه آن مشهود است و طبق نظریه های کارشناسی صورت گرفته قدمت آن حدود 350 تا 400 سال برآورد می گردد.
معاون میراث فرهنگی از آسیب این درخت تنومند در سیلاب سال 1389 در این منطقه خبر داد وگفت: با توجه به اینکه این درخت در حاشیه رودخانه قرار دارد در اثر وقوع سیل،خاک اطراف آن تخریب شدید شده و تهدیدی برای از بین رفتن ریشه های درخت به شمار می رفت که با طرح کارشناسی نجات بخشی با ساخت دیوار ساحلی دور این درخت که به نوبه خود برای اولین بار در کشور صورت گرفته است این درخت کهن از سیلاب در امان ماند.
وی در پایان اعتبار این عملیات را 20 میلیون ریال عنوان کرد وگفت که این درخت زیبا و کهنسال به شماره 95 در بهمن سال 1389در فهرست آثار طبیعی ملی کشورمان به ثبت رسیده است.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:چنار سوخته,حسن آباد,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی