آذرگشسب
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


در ميان رسانه‌ها
پژوهشگران آلمانی «آذرگشسب» را مرمت می‌کنند



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

مجموعه‌ی جهانی آذرگشسب يا تخت سلیمان با همکاری گروه طراحی سازه دانشگاه درسدن آلمان  مرمت خواهد شد.
به گزارش مهر، فرهاد عزیزی، سرپرست پایگاه دايمی مجموعه جهانی تخت سلیمان گفت: «بر پايه‌‌ی این موافقت‌نامه که در تکاب به امضا رسیده است، قرار است طرح حفاظت از ایوان خسرو در این مجموعه، به عنوان مهم‌ترین بخش آن تهیه و اجرا شود ».
به گفته‌ی وی همکاری در بهسازی بخش‌های دیگر این مجموعه‌ی جهانی در پنج سال از دیگر بخش‌های این پيمان‌‌نامه‌ی همکاری با این دانشگاه آلمانی است.»
سرپرست این گروه متخصص آلمانی پرفسور «ولفرام یگر»، مدیر گروه طراحی سازه دانشکده معماری دانشگاه در‌سدن خواهد بود که تا‌کنون در بهسازی سازه‌های تاریخی جهانی همچون ارگ بم همكاری داشته است .
پرفسور ولفرام یگر، مدیر گروه طراحی سازه دانشگاه در سدن آلمان نیز در این نشست گفت: مطالعه این طرح امسال آغاز و اجرای آن سال آینده به پايان می‌رسد و داربست‌هایی که برای نگهداری آن‌ها از سال‌ها پيش برپا شده است، برداشته می‌شود .
تخت سلیمان یا شهر شیز باستاني در ٤٥ کیلومتری شمال خاوري(:شرقی) شهرستان تکاب در یک دره‌ی سرسبز در بلندی ٣٠٠٠ متری، سرشار از جاذبه‌های بی همتای طبیعی- تاریخی است.
ویرانی‌های به‌جا مانده از آتشکده آذر‌گشنسب بر پیرامون دریاچه‌ای همیشه جوشان و بر روی صخره‌ای سنگی برآمده از رسوبات آهکی دریاچه، در میان برج و باروی سنگ، آثار معماری ويژه مانند چهارتاقی آتشکده و سازه‌های آیینی وابسته به آن، نیایشگاه آناهیتا، کاخ‌های روزگار ساسانی و ساختمان‌هایی از زمان ایلخانی قرار دارد.
این ناحیه همان شهري است كه در نوشته‌های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده، گیتا‌نویسان عرب آن را «شیز» گفته‌اند، گذشته‌‌نگاران رومی و یونانی «گزکا» نوشته‌اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان «ستوریق» گفته است که امروزه همه‌ی این آثار را تخت سلیمان می‌نامند.
سازهای برجای مانده از زمان اشکانیان، ساسانیان و ایلخانان مغول در اینجا یافت شده است. مهم‌ترین يادگار به‌جا مانده در آن، آتشکده و تالارهای روزگار ساسانی است.
گستره‌ی باستانی تخت سلیمان در آذربایجان غربی، چهارمین اثر تاریخی است که در سياهه‌ی(:فهرست) آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی