گوزن
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: به دلیل نداشتن اسلحه بی‌هوشی و یا بی‌حسی در مواقع اضطراری برای رام کردن حیوانات وحشی گوزن حفاظت شده سایت فندقلوی اردبیل در حادثه اخیر کشته شد.

علی حمیدی در خصوص حادثه اخیر در سایت مرال در فندقلو اظهار داشت: ما نیز معتقدیم داشتن این اسلحه جزو ضروریات مناطق حفاظتی و سایت‌های احیا و نگهداری حیوانات مختلف است تا در مواقع ضروری به جای تیر جنگی از این اسلحه‌ها استفاده شده تا زمینه مرگ حیوان نیز فراهم نشود.

وی گفت: در حادثه اخیر سایت مارال در فندقلو ماموران انتظامی مجبور شدند با توجه به وحشی‌گری گوزن‌ها در دو متری ابتدا تیر هوایی شلیک کنند سپس با ادامه حمله حیوان با تیر گوزن نر دچار جنون شده را از پای درآورند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل علت این وضعیت مرال را براساس نظر قطعی کارشناسان دامپزشکی قرار گرفتن این حیوان در زمان جفت‌گیری اعلام کرد و افزود: البته بیان این نکته نیز ضروری است که سرباز وارد شده به سایت به دنبال تعقیب متخلفان شکار مرال‌ها بود که وارد سایت مورد نظر شده و مورد حمله یک گوزن نر دچار حالت جنون شده است.

حمیدی با یادآوری اینکه این حادثه جزو حوادث نادر در سایت نگهداری و احیای حیوانات بومی منطقه است خاطرنشان کرد: ما در 20 هکتار زمین بیش از 11 راس مرال را با هدف احیای گونه نادر این حیوانات نگهداری می‌کنیم که علاوه بر جنبه احیایی این گونه نادر جانوری جنبه توریستی آن نیز مورد نظر ماست.

وی به وجود پاسگاه و کانکس محیط بانی این منطقه و نظارت عالیه دامپزشک متخصص طرف قرارداد در این سایت اشاره کرد و ادامه داد: دامپزشک ما به صورت تخصصی با نظارت و کنترل بر رشد و رفتارهای حیوان به صورت دقیق برخی مشکلات پیش آمده را برطرف کرده و توصیه‌های لازم را برای بهتر نگهداری این حیوان انجام می‌دهد.

این مسئول اضافه کرد: در 30 شهریور نیز مطابق روال هر روزه سرباز محل نگهداری این حیوان برای تعویض پست به کانکس مراجعه کرده ولی در محل مورد نظر سرباز قبلی را به نام امید پارسا ندیده و به دنبال همین امر مناطق اطراف این سایت را جستجو کرده سپس ناپدید شدن سرباز را به مرکز گزارش کرده است.

حمیدی گفت: سرباز دوم تا رسیدن نیروهای گشت و کنترل تقویتی منتظر نماینده و وارد سایت شده که گوزن وحشی به سوی او حمله‌ور شده و او توانسته است در لابلای درختان جنگل خود را پنهان کرده تا از حمله گوزن نر در امان بماند.

وی ادامه داد: به دنبال این حادثه ماموران انتظامی و محیط بانی در داخل جنگل سرباز دوم را در حالی که از ناحیه گردن و سر دچار برخی مصدومیت و آسیب‌دیدگی شده بود به بیمارستان فاطمی اردبیل منتقل کرده و به دلیل وحشی‌گری حیوان یک راس گوزن حفاظت شده در این سایت را با تیر جنگی هلاک کردند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل خاطرنشان کرد: به دنبال این حادثه ماموران هلال احمر، نیروی انتظامی و آتش‌نشانی وارد معرکه شده و به جستجوی سرباز گمشده اول پرداختند که با ادامه دادن مسیر آبراه حیوان و محل جمع شدن گوزن‌ها جسد سرباز اول را پیدا کرده و به پزشکی قانونی انتقال دادند.

حمیدی اظهار داشت: پس از انجام مراحل قانونی در پزشکی قانونی جسد روز 31 شهریور ماه به والدین تحویل داده شده و امروز نیز شاهد برگزاری مراسم یادبود درگذشت این محیط بان فداکار بودیم که به خاطر حفاظت از جان گوزن منطقه که مورد تعدی و تعرض شکارچیان متخلف روستاهای اطراف فندقلو قرار گرفته بود جان خود را تقدیم کرد.

وی بیان داشت: در این مراسم که رئیس محیط بانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشت بار دیگر خواستار خریداری اسلحه بیهوشی و بی‌حسی شدیم تا در چنین مواقعی بتوانیم بدون آسیب به حیوان آنها را رام کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با یادآوری اینکه در حال حاضر در سایت مرال فندقلو 11 راس گوزن و سایت آهوی مغان نیز چهار راس از این گونه نادر نگهداری می‌شود تصریح کرد: مرال و آهو در بهترین شرایط در منطقه فندقلو و اراضی مستعد مغان نگهداری می‌شوند ما هیچ گونه مشکلی در زمان نگهداری آنها نداشته‌ایم.

حمیدی این گونه حوادث را اتفاقی نادر در حوزه حفاظتی و نگهداری گونه‌های احیا شده اعلام کرد و گفت: هر چند این گونه‌ها ممکن است مورد تعرض و تهدید شکارچیان سودجو و متخلف قرار گیرد اما تاکنون رخداد چنین حادثه‌ای دور از ذهن بوده که امیدواریم با تقویت نیروهای محیط بانی و خریداری اسلحه یاد شده از کشورهای دیگر زمینه حفاظت و صیانت از این گونه‌ها بهتر فراهم شود.

منبع: فارس


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 5 مهر 1390برچسب:گوزن,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی