کشتی دوبادبانه
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

٢٤٥٣ سال پيش برابر‌با ٢٩‌شهريور 
ساختن كشتی دو ـ بادبانه در ايران
   
 
نگار پاكدل :

تاريخ كشتی سازی و دريانوردی نشان می دهد كه در آستانه پاييز (اواخر سپتامبر) سال 442 پيش از ميلاد، اردشير يكم (به نوشته رخداد‌نگاران يونان باستان: اردشير درازدست) شاه وقت ايران از دودمان هخامنشيان اعتبار لازم برای ساختن كشتی دو ـ بادبانه را از خزانه دولت در اختيار كشتی سازان فنيقی (سوری ـ لبنانی) قرارداد تا در كارگاههای كشتی سازی (شيپ يارد) بندر صور (تير) چنين كشتی هايی را بسازند.
 اردشير اين تصميم را هنگامی گرفت كه آگاهی يافت مهاجران يونانی مقيم جنوب ايتاليا سال 450 پيش از ميلاد، اين نوع كشتی را اختراع كرده بودند،كشتی‌ای كه نياز به پاروزن نداشت و در خلاف وزش باد می توانست حركت كند، زيرا كه بادبان (Mast) بزرگ‌تر باد را می‌گرفت و با فشار زياد به بادبان كوچک‌تر پس می‌فرستاد و كشتی در خلاف جهت باد حركت می‌كرد. چهار سال طول كشيد تا فنيقی ها (در آن زمان از اتباع ايران) كشتی دو ـ بادبانه برای ايران ساختند.
 اين كشتی‌ها در فاصله زمانی ميان صلح ايران با اتحاديه يونانی‌ها و آغاز جنگ پلوپونز (جنگ داخلی يونانی ها) آماده شدند كه دولت ايران تعدادی از آنها را در اختيار اسپارت قرار داد تا آتنی ها را بشكند و با اين مداخله، مورخان يونانی در تاليفات خود ايران را «امپرياليست» لقب دادند كه اين اصطلاح از همان زمان باقی مانده و دولت‌های برتری جو و مداخله گر با آن صفت خطاب می‌شوند.
ياری‌نامه:دكتر انوشيروان كيهانی‌زاده



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:شیپ یارد,پلوپونز,امپریالیست,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی