نادر شاه
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

سالروز جنگ نادر با اشرف قندهاری

   
 

نگار پاکدل :

در جریان جنگ داخلی ایرانیان ١٩سپتامبر سال ۱۷۲۹ (۲۸ شهریور) روزیست که یگان‌های نظامی خراسان به فرماندهی  نادرقلی افشار (در آن زمان، ژنرال و سپهسالار ایران) با اشرف قندهاری (افغان) در میهماندوست دامغان است. میدان این نبرد خونین یکروزه در ۲۰ کیلومتری شمال دامغان و کنار رود کوچک میهماندوست بود.
به نوشته کوکل انگلیسی، در این نبرد یک روزه
۱۲ هزار تن از نیروهای اشرف کشته و نادر نیز ۴ هزار تن کشته داشت. عده سربازان نادر (سپاه خراسان از جمله شهرهای هرات، بلخ، مرو و بخارا) در این نبرد ۲۵ هزار تن و شمار نیروهای اشرف ۵۰ هزار تن بود.
دلیل پیروزی نادر در این نبرد، انضباط شدید نظامیان او بود که نادر اکیدا دستور داده بود که در زمان جنگ، کورکورانه از افسران فرمانده پیروی کنند. در برابر، افغانها به جای فرمانده کل، فقط از سران قبایل خود دستور می گرفتند و ضمن نبرد، گاهی حملات در یک جهت نبود. این نخستین برخورد نادر با افغانها بود.
پس از اینکه نادر اشرف را شکست داد وی دست به عقب نشینی زد و از طریق ورامین و تهران به اصفهان رفت و از آنجا عازم نبرد با نادر‌شاه شد که وی را دنبال می کرد، ولی در مورچه خورت هم که صحنه این نبرد (دومین نبرد) بود شکست خورد، به اصفهان بازگشت و با خزائن به فارس گریخت.
اشرف در زرقان فارس نیز از نادر شکست خورد و به شورش قندهاری ها علیه دولت مرکزی پایان داده شد. نادر سپس قندهار را گرفت و در تعقیب فراریان این شهر به هند رفت و دهلی را هم تصرف کرد.
یاری نامه:انوشیروان کیهانی زاده

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:اشرف افغان,نادر شاه افشار,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی