سیگار
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

مجله سلامت و پزشکی

 

سیگار کشیدن سر صبح، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

 

 

محققان می گویند سیگار کشیدن در نیم ساعت اول پس از بیدار شدن از خواب خطر ابتلا به سرطان ریه را به طرز چشمگیری افزایش می دهد

 

محققان آمریکایی می‌گویند افرادی که صبح‌ها بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب سیگار می کشند، بیشتر از کسانی که در ادامه روز سیگارشان را روشن می کنند در معرض ابتلا به سرطان هستند.

 

نتایج این تحقیق که در آن ۷۶۱۰ فرد سیگاری شرکت داشتند در مجله "سرطان" منتشر شده است.

نویسندگان این مقاله می‌گویند یافته های این تحقیق تنها ناظر بر این عادت به خصوص در افراد سیگاری است.

 

بر این اساس، سیگار کشیدن در ۳۰ دقیقه نخست پس از بیدار شدن از خواب خطر ابتلا به سرطان ریه را نسبت به سایر افراد سیگاری دو برابر افزایش می دهد.

 

موسسه تحقیقات سرطان در بریتانیا می گوید افرادی که صبح ها زودتر از دیگران سیگار روشن می کنند، به احتمال زیاد دود بیشتری را وارد ریه‌های خود می کنند.

 

دانشمندان در دانشکده پزشکی دانشگاه دولتی پن آمریکا، در انجام این تحقیق از ۴۷۷۶ فرد سیگاری مبتلا به سرطان ریه و ۲۸۳۵ فرد سیگاری که به این نوع سرطان مبتلا نبودند کمک گرفتند.

 

در این تحقیق مشخص شد کسانی که در ۳۰ دقیقه نخست پس از بیدار شدن از خواب سیگار می کشند، ۷۹ درصد بیشتر از کسانی که دست کم یک ساعت پس از بیدار شدن سیگار می کشند در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

 

در تحقیق دیگری که نتایج آن در همین نشریه علمی منتشر شده، مطالعه ای روی ۱۸۵۰ فرد سیگاری انجام گرفت که از میان آنها ۱۰۵۵ نفر به سرطان سر و گردن مبتلا بودند.

 

یافته های این تحقیق هم حاکی از آن است که احتمال ایجاد غده (تومور) در افرادی که در فاصله نیم ساعت پس از بیدار شدن از خواب سیگار می کشند، ۵۹ در صد بیشتر از کسانی است که پس از برخاستن از خواب دست کم یک ساعت صبر می کنند و سپس نخستین سیگار روز خود را روشن می کنند.

 

نویسندگان این تحقیق پذیرفته اند که توضیح ارتباط ابتلا به سرطان با زمان سیگار کشیدن کار راحتی نیست.

 

دکتر جاشوا موسکار، یکی از محققان ارشد در این مطالعه می گوید: "سطح نیکوتین و احتمالا سایر سموم ناشی از مصرف تنباکو در بدن این افراد بالاتر از سایرین است، و احتمالا این اشخاص از کسانیکه قادرند تا یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب به طرف سیگار نروند بیشتر به سیگار اعتیاد دارند".

 

پروفسور رابرت وست، از موسسه تحقیقات سرطان در بریتانیا در این مورد می گوید: "کسانی که بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب سیگار روشن می کنند، معمولا دود هر نخ سیگار را با شدت بیشتری پایین می دهند."

 

آقای وست در ادامه توضیح می دهد: "بنابراین شاید بهترین توضیح در این ارتباط این باشد که هرچه یک نفر زودتر سیگارش را روشن کند، دود بیشتری را وارد ریه هایش خواهد کرد، و بنابراین بیشتر در معرض مواد شیمیایی قرار می گیرد که عامل ابتلا به سرطان شناخته می شود."

 

 پس از غذا مسواک نزنید

 

 

جام جم آنلاین: این طور به نظر می‌‌رسد که اصول اولیه حفظ سلامت نکاتی ساده و آسان است که به‌راحتی می‌تواند رعایت شود؛ خوردن مواد غذایی مناسب و سالم، ورزش‌کردن و داشتن فعالیت جسمی، خواب آرام و کافی و داشتن یک زندگی سالم و بدون استرس.

 

اما شاید تعجب کنید اگر بدانید حفظ سلامت در زندگی، کمی پیچیده‌تر از رعایت این نکات ساده است. یکی از دلایل ساده‌اش این است که در اغلب موارد انتخاب‌هایی که فکر می‌کنیم به سلامت ما کمک می‌کند در طولانی‌مدت به ضررمان خواهد بود بنابراین بد نیست بدانیم از نگاه متخصصان باتجربه، چه عادت‌هایی نادرست و نامناسب است؛ عاداتی مانند مسواک‌زدن بلافاصله پس از صرف غذا!

 

مواد ضدعفونی‌کننده دست

 

اگر شما هم عادت دارید بلافاصله پس از کوچک‌ترین تماس دست با هر شیئی، از مایع ضدعفونی کننده دست استفاده کنید، بهتر است این شیوه را هر چه زودتر کنار بگذارید.

 

این عادت تنها در شرایطی باید رعایت شود که در محیطی آلوده و سرشار از میکروب باشید؛ محیط‌هایی مانند بیمارستان‌. همچنین در مواقعی که به آب و صابون دسترسی ندارید می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید و به کمک آن دست‌های خود را پاک نمایید. در غیر این صورت، چنین عادتی در بلندمدت به سلامت پوست و دست شما آسیب می‌رساند.

 

آزمایش‌کردن محصولات جدید آرایشی

 

چه کسی را می‌شناسید که دوست نداشته باشد با خرید و استفاده از کرمی جدید، تمام لک‌ها و چروک‌های پوستش را از بین ببرد؟ به طور حتم همه دوست دارند بهترین محصول را انتخاب و از آن استفاده کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند. اینها همه درست است اما برای تبلیغات محصولات جدید؛ آنچه مهم است این که ما باید محصولی را انتخاب کنیم که با پوست ما هماهنگ و سازگار باشد؛ تغییر مداوم و زودهنگام این مواد و آزمایش انواع جدید آنها هم کاری اشتباه است. به همین دلیل متخصصان مردم را تشویق می‌کنند برای داشتن پوستی جوان و سالم، شیوه‌ای خاص را (که تجربه کرده و موفق بوده) انتخاب کنند و به آن پایبند بمانند.

 

خیلی از خانم‌ها معمولا به سرعت از روال عادی مراقبت‌های پوستی خسته می‌شوند، بخصوص زمانی که بلافاصله نتیجه دلخواه را نگیرند. این گروه باید بدانند برای مشخص‌شدن تغییرات پوستی، باید چند ماه به خودشان فرصت بدهند و منتظر بمانند تا نتیجه را ببینند. به همین دلیل متخصصان به مردم هشدار می‌دهند در صورت تغییر مداوم محصولات مراقبت از پوست، ممکن است پوست‌تان بیش از حد حساس شود و به این ترتیب سلامت این دژ محافظ بدن به خطر بیفتد.

 

مسواک زدن بلافاصله پس از هر غذا

 

خیلی‌ها فکر می‌کنند مسواک زدن بلافاصله پس از صرف هر وعده غذا، شیوه‌ای فوق‌العاده موفق برای حفظ سلامت دهان و دندان است. اما متخصصان نظر دیگری دارند و این روش را چندان مناسب نمی‌دانند.

 

آنها به ما می‌گویند پس از صرف وعده‌های غذایی، روی دندان‌ها مقداری اسید باقی می‌ماند که سبب تضعیف مینای دندان‌ها می‌شود. اگر در این وضعیت مسواک بزنید، ممکن است باعث آسیب جدی لایه محافظ دندان‌هایتان شوید.

 

به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند پس از هر وعده غذا، دهان و دندان‌ها را فقط با آب بشویید و مسواک‌زدن را به همان صبح و شب اختصاص دهید. هنگام مسواک زدن هم باید دقت داشته باشید به شیوه‌ای مناسب و صحیح این کار را انجام دهید.

 

حذف یکی از وعده‌های غذایی

 

خیلی از افراد عادت رژیم غذایی خاصی را انتخاب کرده‌اند؛ آنها یکی از وعده‌های غذایی روزانه را حذف می‌کنند تا بتوانند از شیرینی‌ها یا غذاهایی که دوست دارند بیشتر بخورند. به این معنا که فکر می‌کنند با حذف یک وعده، می‌توانند چربی و قند بیشتری مصرف کنند و چاق نشوند! اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که حذف صبحانه یا ناهار، به راحتی شما را با مشکلاتی مانند پرخوری‌های ناخواسته و بیماری‌های دستگاه گوارش مواجه می‌کند.

 

تمیزکردن خانه با محصولات ضدعفونی کننده

 

در حالی که داشتن خانه‌ای تمیز و فاقد هرگونه آلودگی راه مناسبی برای حفظ سلامت افراد خانواده است، اما نباید از محصولات سفید و ضدعفونی‌کننده به مقدار زیاد استفاده کنیم.

 

استفاده بیش از حد از محصولاتی که خواص ضدعفونی و ضد باکتریایی دارند سبب می‌شود فرد با مشکلات جدی تنفسی مانند آسم روبه‌رو شود.بنابراین بهتر است تا جایی که امکان دارد از محصولاتی ساده‌تر برای تمیزکردن خانه استفاده کنیم.رعایت همین نکات ساده می‌تواند سلامت شما و افراد خانواده‌تان را حفظ کند.

 

 

دلایل بوی بد پا

 

 

متاسفانه بوی بد پا از جمله مواردی است که در چنین مکان‌های بسته‌ای می‌تواند بسیار آزاردهنده و خارج از تحمل باشد، اما پرسش اینجاست که علت بوی بد پا چیست؟

 

در هر پا هزاران غدد ترشح‌کننده عرق وجود دارد که ترشح آن خصوصا در روزهای گرم سال بیشتر می‌شود. معمولا این ترشحات بی‌بو و حاوی ترکیباتی چون چربی و پروتئین هستند و عملکرد اصلی آنها کمک به تهویه مناسب و ثابت نگهداشتن دمای این عضو تا حداکثر 37 درجه سانتیگراد است.

 

تا زمانی که شستشوی روزانه پاها خصوصا لای انگشتان به درستی انجام شود، تعریق دردسرساز نخواهد بود، اما در صورت عدم رعایت بهداشت پا، عرق به مدت طولانی‌تری روی سطح پوست باقی مانده و باکتری و قارچ‌هایی که روی سلول‌های زاید و قدیمی پوست زندگی می‌کنند از ترکیبات اولیه موجود در عرق تغذیه و در اثر واکنش‌های شیمیایی، بوی تند و زننده‌ای را به وجود می‌آورند. 

 

حال اگر شما با همین پای آلوده از جوراب استفاده کنید، این موجودات ذره‌بینی از پوست پا جدا شده و در جوراب باقی مانده و به ایجاد بوی نامطبوع منجر می‌شوند.

 

چه باید کرد؟

 

1ـ همیشه بلافاصله پس از ورود به خانه پاها خصوصا لای انگشتان را با آب و صابون بشویید و خوب خشک کنید. باقی ماندن رطوبت در لای انگشتان پا می‌تواند محیط مناسبی برای فعالیت مجدد باکتری‌‌ها فراهم سازد.

 

شستشوی پاها با آب به تنهایی بی‌فایده است، چراکه آب نمی‌تواند ترکیبات بد بوی حاصله از قارچ‌ها و باکتری‌ها را از سطح پوست پاک کند. بهتر است همزمان با شستشوی پا، جوراب‌ها را نیز شسته و زیر نور مستقیم آفتاب خشک کنید.

 

2ـ تلاش کنید کفش‌هایتان را در هوای آزاد قرار دهید تا درون آن خشک شود. هفته‌ای یکبار کفی کفش‌ها را بشویید و برای حضور در اماکن مقدس ترجیحا از کفش‌های چرم منفذدار یا صندل (دمپایی)‌ استفاده کنید تا هوای درون کفش قابل جابه‌جا شدن باشد. کفش‌های پلاستیکی و جوراب‌های تنگ می‌توانند تعریق را زیاد ‌کنند و موجب عود بیماری‌های قارچی شوند.

 

3ـ در هوای گرم برخی افراد در اماکن عمومی از پوشیدن جوراب خودداری می‌کنند. اگرچه این کار امکان تبادلات هوا و دما را در این عضو بیشتر کرده و باعث ایجاد آرامش می‌شود، اما خوب است بدانید استفاده از جوراب پاکیزه مانع ایجاد بوی نامطبوع پا و همچنین کفش‌ها شده و از همه مهم‌تر از نفوذ بسیاری از آلودگی‌های میکروبی به این عضو که درمان آن ممکن است سال‌ها به طول انجامد پیشگیری می‌کند. جوراب‌های نخی، سفید و تمیز، گزینه مناسبی برای تهویه مناسب و تعدیل دمای پا محسوب می‌شوند.

 

4 ـ در محیط‌هایی چون مساجد و زیارتگاه‌ها که افراد بی‌شماری تردد می‌کنند با پای برهنه راه نروید. زگیل کف پا، قارچ زیر ناخن و لای انگشتان، ترک و زخم پاشنه پاها و خارش انگشتان از جمله بیماری‌های شایعی هستند که به راحتی در اثر تماس پای برهنه با سطوحی که پیشا پاهای آلوده لمس کرده‌اند، منتقل می‌شود. 

 

علائم ابتلا به زگیل کف پا، ایجاد یک توده سفید یا قهوه‌ای در کف پاست که بسیار دردناک، مسری و عفونی است و به سختی درمان می‌شود. قارچ زیر ناخن باعث تغییر رنگ ناخن به رنگ زرد یا قهوه‌ای روشن شده و ناخن را شاخی و ضخیم می‌‌کند. زخم پاشنه پا می‌تواند یک عفونت قارچی باشد و موجب ترک پا و دردناک شدن این ناحیه شود.

 

بیماری خارش انگشتان نیز در اثر آلوده شدن پاها به نوعی قارچ است که منجر به قرمزی، پوسته‌ریزی، ترک خوردن و گاهی خشکی بین انگشتان شده و گاهی با علائمی چون زخم و تاول به کف پا نیز سرایت می‌کند. در اثر پوشیدن کفش‌های کهنه و کثیف ممکن است این بیماری از طریق باکتری‌‌ها نیز عفونی شود.

 

5 ـ افراد مبتلا به دیابت باید در مکان‌های عمومی از جوراب‌های مناسب با کفی ضخیم استفاده کنند. این جوراب‌ها می‌توانند تا حدود زیادی از آلودگی، خراشیدگی و بریدگی پا جلوگیری و محافظت کنند.

 

6 ـ اگر فعالیت جسمانی طولانی داشته‌اید و طی روز موفق‌به شستشوی پاها و تعویض جوراب‌هایتان نشده‌اید، پیش از ورود به درون مسجد، زیارتگاه یا نمازخانه محل کار خود، پاها خصوصا لای انگشتان را با آب و صابون بشویید و خوب خشک کنید و از وارد کردن پای خیس به درون کفش خودداری کنید چراکه این کار علاوه بر مرطوب شدن لایه‌های درونی کفش و افزایش رشد باکتری‌ها و بیماری‌های قارچی می‌تواند مجدد پای شما را آلوده به باکتری‌های قدیمی کفش کند. 

 

7 ـ درون کفش‌هایتان کفی‌های بوگیر و ضدعرق قرار دهید و برای رفع بوی بد پا از پودر گیاهان معطری چون گل محمدی، پوست نارنج، مریم‌گلی، آویشن، پونه، بهار نارنج و... استفاده کنید.

 

8 ـ اگر پاهایتان پس از شستشو با صابون یا شامپو هنوز بوی نامطبوع می‌دهد با نظر پزشک از اسپری‌های خوشبوکننده یا ضدعرق مخصوص پا استفاده کنید.

 

البته توجه داشته باشید برخی از ترکیبات موجود در ضدعرق‌ها حساسیت‌زا بوده و پس از مصرف، علائمی چون سوزش، قرمزی، خارش و... ایجاد خواهند کرد. بنابراین بلافاصله پاهایتان را با آب و صابون شسته و مصرف این ترکیبات را قطع کنید.

 

9 ـ در صورت آلودگی پا یا نامطبوع بودن جوراب هرگز از اسپری‌های خوشبوکننده استفاده نکنید چراکه بوی ترکیبی حاصله بسیار آزاردهنده‌تر خواهد شد.

 

10 ـ برای کاهش بوی بد پا از آب و مایعات به وفور استفاده کنید و از مصرف قهوه، نوشابه و شکلات و غذاهای ادویه‌دار و تند بپرهیزید.

 

11ـ اگر در نواحی با آب و هوای گرم و مرطوب )شرجی)‌ مثل جنوب یا شمال ایران زندگی می‌کنید و اگر دوران بلوغ را پشت سر می‌گذارید باید بیش از دیگران به بهداشت و پاکیزگی بدن خود رسیدگی کرده و در روز چند بار لباس خود را تعویض کنید.

 

در دوران بلوغ به دلیل افزایش هورمون‌های جنسی ترشحات غدد در تمام بدن افزایش می‌یابد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 14 شهريور 1390برچسب:سیگار,بوی بد پا,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی