رضا بدیعی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

رضا بدیعی کارگردان ایرانی سینمای هالیوود و سازنده سریال های محبوب تلویزیونی چون «بالاتر از خطر» و «هاوایی فایو او» بعد از ظهر روز شنبه ٢٠ آگوست پس از یک عمل جراحی پیچیده بر روی معده، در بیمارستان «یوسی ال ای» در شهر لس آنجلس درگذشت. او هنگام مرگ ۸۱ سال داشت.

http://www.up.vatandownload.com/images/wb1qdl882xvpxfxzsm.jpg

رضا بدیعی، همسر سابق باربارا ترنر و پدرخوانده ی جنیفر جیسن‌لی است که هر دوی آن‌ها، بخصوص دخترخوانده‌اش، از بازیگران معروف هالیوود هستند. دخترش مینا بدیعی نیز اکنون به عنوان بازیگر در آمریکا فعالیت می‌کند. بدیعی در دوران فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش با کارگردانی۴۲۳ قسمت از سریال‌های مختلف، از جمله سریال‌های یادشده و همچنین بارتا، شعبده‌باز، استارسکی و هاچ، پرونده‌های راکفورد (در ایران:راکفورد)، بافی قاتل خون‌آشام‌ها، هالک شگفت‌انگیز و… یکی از پرکارترین کارگردان‌های تلویزیونی آمریکا بود و حتی «پدرخوانده ی تلویزیون آمریکا» نیز لقب گرفت

http://www.up.vatandownload.com/images/qatdru3k212qy2vqwrg.jpg

در طول شش دهه گذشته از فعال ترین چهره ها در صحنه فیلمسازی هالیوود و سریال های تلویزیونی آمریکا به شمار می رفت و چندی پیش نیز مراسمی به منظور تجلیل از او، با حضور چهره های سرشناس سینمای آمریکا و دوستان و همکاران ایرانی او در دانشگاه لس آنجلس برگزار شد. رضا بدیعی در روز هفدهم آوریل ۱۹۳۰( ۱۳۰۸ ) در «اراک» به دنیا آمد و با پایان دوران دبیرستان در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران به تحصیل مشغول شد.

او در مصاحبه با ایران تایمز اینترنشنال بیان میکند که بعنوان فیلمبردار شخصی شاه همراه ایشان به نقاط مختلف ایران سفر کرده و ۲۱ فیلم مستند قبل مهاجرت به آمریکا تهیه کرده بود. ازجمله سیل در خوزستان که فیلم انتخابی صلیب سرخ شد و مدال طلا نیز از شاه برایش به ارمغان آورد همین فیلم بود که موجب شد در سال ۱۹۵۵ از طریق دولت ایالات متحده آمریکا دعوت شود تا در این کشور حرفه فیلمسازی را دنبال کند. رضا بدیعی در آمریکا و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه «سیراکیوس» در رشته سینما، به عنوان فیلم بردار مشغول به کار شد. حرفه ای که او را از نیویورک به کانزاس سیتی و نهایتا به لس آنجلس کشاند. در لس آنجلس «بدیعی» توانست در کنار کارگردان های صاحب نامی چون «رابرت آلتمن» و «سام پکین پا» به کار بپردازد. رضا بدیعی از اوائل دهه شصت میلادی به کارگردانی فیلم های تلویزیونی پرداخت و در طول ۶ دهه گذشته بیش از ۴۳۰ قطعه فیلم تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی ساخت.

 

http://www.up.vatandownload.com/images/d0ims68ftmccf73nl2.jpg



او کارگردانی بسیاری از سریال های تلویزیونی از جمله «بالاتر از خطر»، «هاوایی فایو او»، «بارتا»، «مرد شش میلیون دلاری»، «کاگنی و لیسی»، «بافی قاتل خون آشام» و «پیشتازان فضا» و بسیاری فیلم های دیگر را برعهده داشته است. او توانست جایزه یک عمر فعالیت هنری «اتحادیه کارگردانان سینمای آمریکا» را برای کارگردانی بیشترین تعداد سریال های یک ساعته تلویزیونی نیز به دست آورد.

 

http://www.up.vatandownload.com/images/jtxrmgc0xwvwte6vgv.jpg

http://www.up.vatandownload.com/images/ciy77yxcyi180isgl6xs.jpg

او که شاید ندانید پسرخاله ی داریوش مهرجویی هم هست، بسیار دل‌بسته ی ایران بود و گاه ‌و بی‌گاه سفری به وطن هم می‌کرد. یکی از آخرین سریال‌هایی که بدیعی قسمت‌هایی از آن را کارگردانی کرده، سریال جذاب Early Edition بود که در ایران نیز چند سال پیش با عنوان در برابر آینده به نمایش درآمد و بسیار محبوب و پرطرفدار هم شد. بازماندگان وی همسر سومش ؛ تانیا ، فرزندانش ؛ میمی ، مینا ، الکسیس و ناتاشا و دوبرادر و چهار خواهر و دو نوه هستند.
  http://www.up.vatandownload.com/images/ek6eoat1nefrldtxc3v.jpg


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی