روزنگار هفته
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 

            رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 5 تا 11 شهریور

 

شنبه 5 شهریور:

آلپ ارسلان سلجوقی رومانوس دیوژنس امپراتور روم شرقی را که به اسارت نیروهای او درآمده بود آزادکرد، آلپ ارسلان سلجوقی 27 آگوست 1071 و یک روز پس از پیروزی بر امپراتوری روم شرقی و اسیرکردن رومانوس دیوژنس تصمیم گرفت که اورا رهاسازد. برخی از مورخان نوشته اند: " پس از اینکه رومانوس امپراتور روم شرقی را به حضور آلپ ارسلان آوردند از او پرسید که اگر نتیجه جنگ معکوس بود و وی اسیر رومیان (دولت بیزانس) شده بود چه می کرد و رومانوس پاسخ داده بود شمارا می کشتم. آلپ ارسلان در برابر این جواب گفته بود که من بالعکس، و تصمیم گرفته ام که شمارا آزاد کنم و بروید و باقیمانده قلمرو خودرا اداره کنید و ....".

تصرف اصفهان به دست تیمور لنگ و قتل عام اصفهانی ها،  از تصرف اصفهان توسط نیروهای امیر تیمور گورکان (تیمور لنگ) و قتل عام مردم آن و ساختن مخروطهای ده متری از کله های مقتولین 621 سال می گذرد. اصفهان در 27 آگوست سال 1387 میلادی، پس از یک مقاومت چشمگیر به دست تیموریان افتاد. 

زادروز محمدبن زکریای رازی دانشمند و پزشک ایرانی و کاشف الکل در سال ٢٤٤ خورشیدی

یکشنبه 6 شهریور:

پایه‌گذاری سلسله تاریخی اشکانیان به دست ارشک جنگچوی دلیر پارت در سال ٢٥٦ پیش از میلاد

دوشنبه 7 شهریور:

... و میترائیسم در ایرانزمین نماد مهرورزی و دوستی و دانایی شد ـ پیدایش جشن مهرگان، محاسبات تقویمی تازه بر پایه نوشته های یونانیان و رومیان عهد باستان نشان می دهد که آگوست سال 500 پیش از میلاد – دوران پادشاهی داریوش بزرگ – و به احتمال زیاد 29 آن ماه، میترا [در زبانهای اروپایی میثرا] از سوی دربار هخامنشی پس از مشورت با روحانیون آیین زرتشت، به عنوان مظهر (سمبل) نور (آفتاب، مهر و دانایی رسمیت یافت.

برگزاری جشن خزان یا مغان، امروزه این جشن در برخی نقاط ایران مانند دماوند برگزار می‌شود. انگیزه برپایی این جشن پایان تابستان و تغییر فصل بوده و گویا به شمار نیاوردن کبیسه‌ها موجب پیدایش دو جشن خزان شده که دومین آن در آغاز مهرماه بوده است.

سه‌شنبه 8 شهریور:

درگذشت بلاش یکم پادشاه اشکانی، در سال 77 میلادی. گردآوری و تدوین کتاب اوستا به فرمان او انجام گرفت.

آغاز جنگ چالدران بین شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم اول عثمانی در سال 893 خورشدی

 

چهارشنبه 9 شهریور:

سالروز تقسیم ایران میان انگلستان و روسیه ـ شرم آورترین رویداد استعماری قرن 20، سی و یکم آگوست 1907 میلادی (نهم شهریور 1286) قرارداد تقسیم کشور مستقل و باستانی ایران، دارای گذشته ای تابناک، مهد تمدن و 13 قرن یک ابر قدرت، به دو منطقه نفوذ انگلستان و روسیه میان این دو قدرت اروپایی در شهر سن پترزبورگ پایتخت وقت روسیه امضاء شد که در کتابهای تاریخ از آن به عنوان Anglo – Russian Entente یاد شده است.

 

آدینه 11 شهریور:

یک آتنی 240 کیلومتر دوید تا اسپارتی ها را از لشکر کشی ایرانیان آگاه سازد - داستان نامگذاری دوی "ماراتن"، یک میهندوست آتنی به نام فیلیپیدس Philippidess پس از اطلاع از تصرف جزیره "اوبوآ" توسط نیروی دریابرد ایران و پیاده شدن طلیعه این نیرو در "آتیکا" و دشت ماراتن، 240 کیلومتر فاصله آتن تا اسپارت را در دو شبانه روز دوید تا از سران اسپارت بخواهد که نیروی کمکی به آتن بفرستند.

ثبت مدرسه دارالفنون تهران از دوره قاجار در فهرست آثار ملی ایران در سال 1375 خورشیدی

روز صنعت چاپ



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:تیمور لنگ,آلب ارسلان سلجوقی,رومانوس,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی