بزرگترین سنگ نوشته جهان
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

بزرگترین سنگ نوشته به خط پهلوی جهان روبه نابودی

   
 

سلیمان لطفی نیا :

بزرگترین سنگ نوشته جهان، به خط پهلوی به شوند(:دلیل) نگهداری نشدن و نبود هرگونه بهسازی(:مرمت) رو به نابودی گذارده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سنگ نوشته باستانی «کردیر» که در روبه‌روی روستای سرمشهد در 80 کیلومتری کازرون و در بلندای 30 متری از زمین جای دارد، در روزگار ساسانیان و از زبان کردیر، یکی از برجسته‌ترین موبدان این روزگار تاریخی و در هنگام پادشاهی «بهرام دوم» نوشته شده است.
باتوجه به اینکه این اثر از سال 1318 و در ردیف 336 فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اما پس از گذشت نزدیک به 80سال از ثبت آن، هنوز هیچگونه كاری که بتواند این نوشته های باستانی 11متر مربعی را از نابودی نگهدارد، انجام نگرفته است.
«محسن عباسپور»هموند(:عضو) شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان شهرستان کازرون در این باره گفت:«بزرگترین آسیب‌هایی که تا به امروز به سنگ نگاره‌ی کردیررسیده‌است دارای دو شوند(:عامل) بزرگ انسانی و فرسایش‌های طبیعی است.
او افزود: «کتیبه کردیر به شوند(:دلیل) جای گرفتن در موقعیت ویژه کوهی که بر آن كنده شده، در برابر عوامل فرسایشی مانند بارش باران، تابش خورشید و عوامل دیگری از این دست است.
وی گفت: بیگمان نیاز اساسی این سنگ نوشته باستانی به بهسازی و احتمال محو شدن آن در آینده‌ای نه چندان دور، زنگ خطری بزرگ را برای سلامت آن به صدا درآورده و اگر كارهای ریشه‌ای و علمی از سوی سازمان میراث فرهنگی برای نگهداری از آن انجام نگیرد، نمی توان آینده‌ی خوبی را برای بزرگترین سنگ نوشته خط پهلوی جهان پیش بینی كرد.
عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون افزود: «این سنگ نوشته دارای 58 سطر بوده و در دو بخش که یکی از این بخشها در بر گیرنده‌ی فهرستی است افزون بر اطلاعاتی که درباره‌ی کردیر می دهد، نام برخی از جاهای ایران را در روزگار ساسانیان در خود جای داده که به شوند معرفی برخی حدود مرزی و جغرافیایی در این دوره از تاریخ ایران باستان، نیز دارای ارزش است.»
کتیبه‌ی کردیر در روبه روی شهری باستانی، که امروزه آن را «سرمشهد»می نامیم و در بالای یکی از نقش برجسته های نفیس دوران ساسانیان که درباره‌ی صحنه‌ی شکار بهرام دوم است، جای دارد.

 

 




 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی