بافت‌های ديرين يزد
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

بافت‌هاي ديرين يزد از نگاه مينا زمانپور
   
 
مينا زمانپور :
بخش فرتورهای رسیده، از سوي گروه عكس امرداد راه‌اندازي شده‌است. اين بخش، فرتورهاي رسيده‌ي شما، از جشن‌ها، آيين‌ها و هرآنچه كه درباره‌ي فرهنگ، آداب و رسوم ايران باشد، را دربرمي‌گيرد.
فرتورهاي خود را مي‌توانيد به نشاني ایمیل گروه عكس به نشانی amordadpic@gmail.com  بفرستيد تا پس از ويرايش، به نام خودتان در تارنما، آورده‌شود.
فرتورهاي مينا زمانپور از بافت‌هاي ديرين يزد را در ادامه ببينيد.
 
 

کاروانسرای نو: در سر یزدكه قدمت آن مربوط به دوران پادشاهی صفویان است این بنا ساختمانی است آجری با سردری شاه‌نشین در بخش فوقانی ورودی که شامل 5 صفه در چهار طرف حیاط کاروانسرا است. همچنین در ضلع ورودی بنا در نمای بیرونی نیز 7 صفه دیده می شود این بنا در گذشته به عنوان محلی برای استراحت کاروانیان و تجار در نظر گرفته می شده که شامل دو قسمت برای اقامت مسافرین در فصل تابستان و زمستان است. لازم به یادآوری است که سریزد نام روستایی است در28کیلومتری جنوب غرب یزد
 

کاروانسرای کهنه: قدمت این بنا مربوط به دوران پادشاهی صفویان است. این کاروانسرا تماماً از خشت و گل منطقه بر روی تپه های بادی ساخته شده است که مورد استفاده آن نیز محل استراحت قافله ها و محلی برای باراندازی چهارپایان بوده است.

قلعه سریزد به عنوان مهمترين بنا از ابنیه تاريخي در سريزد و به عنوان يك اثر داراي پيشينه‌ي هزاران ساله و داراي ارزشهاي تاريخي و كالبدي بسياري است. پيشينه‌ي این بنا مربوط به دوران پادشاهی ساسانیان است در ساخت و ساز معماری داخلی قلعه از آجر و گچ و برای فونداسیون آن ازدیوارچینه‌ای استفاده شده است. این قلعه با دو دیوار اصلی متحدالمرکز و تودرتو، برج و باروهایی بلند و تسخیرناپذیر و نصب در اصلی که بصورت متحرک از بالا به پایین بسته می شود در سه طبقه ساخته شده است. همچنین پیرامون قلعه خندقی كنده شده که در گذشته با تله گذاشتن بوسیله پوشش کاه بر روی آب موجود در خندق ، نفوذ دشمن را به داخل قلعه غیر ممکن می‌ساخته است.

بقعه دوازده امام در محله "فهادان" شهر یزد قرار دارد. ارزش این بنا بیشتر به معماری و گنبد آجری آن است و در شمار شاهکارهای هنر سلجوقی به شمار می رود. این بقعه دارای در دو لته کوتاهی است
بدنه گنبد یک چهار ضلعی است که به هشت ضلعی تبدیل می شود و گنبد روی هشت ضلعی قرار دارد. پوشش سقف از داخل کاشیکاری است و دور تا دور آن با خط کوفی تزیین شده است. در چهار گوشه بنا، گوشواره ها و داخل آن ها در گاه هایی قرار دارد. نور این بقعه به وسیله پنجره هایی که در چهار طرف آن تعبیه شده، تامین می شود. داخل بنا مزین به نقوش گچبری و طرح های رنگی است. وجود محراب در این بنا، نشانه مسجدی است که در سده‌هاي دوم و سوم هـ. ق بنا شده بود.

آب انباری در محله قدیمی مسجد جامع یزد

سروهای روستای چم: نتونستم اطلاعات کاملی درباره این سروهای قدیمی به دست بیارم.روستای چم از توابع تفت در استان یزد است. حدود 8یا9نفر در این روستا زندگی می‌کنند. تنها چیزی که پیدا کردم این بود که قبلا ساختمان آتشکده ای کنار این سروها بوده که تخریب شده است.
 

نمایی دیگر از روستای زیبای چم

قلعه  تاریخی خرانق (خرانق را در تاریخ خورانق یعنی زادگاه خورشید می‌گفته‌اند)قلعه خرانق که از مهمترین آثار تاریخی روستای خرانق به شمار می رود در حقیقت یک مجتمع مسکونی ‏است و بر فراز تپه ای که بر تمام زمین های پيرامون اشراف دارد جای گرفته است گستردگي آن در حدود 1/1 هكتار است و پيرامون قلعه حصارهایی است که آن را احاطه کرده و موجب پايداري آن می شود. شش برج نگهبانی، برای نگاهباني ساکنین قلعه وجود داشته که متصل به بدنه قلعه است .جنس دیوارهای قلعه خرانق از خشت و گل و سقف آن از تیرهایی چون حصیرهای الیافی، چوب و پوشال است.
در این قلعه 80 خانه وجود دارد که عموما 2 تا 3 طبقه ودر جاهایی تا چهار طبقه هم می باشند . جالب اینکه طبقه بالای خانه ها عموما مربوط به خانه دیگر است، شکل این خانه های خشتی به گونه ای ‏است که چشم انداز بسیار زیبایی را به دشت های مجاور که بيشتر سبز است ایجاد کرده است. دور تا دور قلعه نیز کانال آب برای حفاظت از آن كنده شده است .این قلعه دارای 4 دروازه به نام‌های دروازه بالا، پایین، رضاخان سرداری و خالو است و گرداگرد قلعه، كوچه های باریك و پیچ در پیچ است كه معروف ترین آن كوچه گرگ است.


نمایی دیگر از قلعه خرانق

خانه ای قدیمی در قلعه خرانق که امروزه به هتلی سنتی تبدبل شده است.

نمایی از ویرانی های قلعه خرانق

نمایی دیگر از قلعه خرانق.چه کسی مسئول آبادانی اینجاست؟

نمایی از اشکوب های بالایی قلعه خرانق

زیبایی خیره کننده همین خشت ها شما رو به گذشته میبره. قلعه خرانق

منارجنبان خرانق :شاید منارجنبان اصفهان به گوش همه آشنا بیاد ولی جالب این است که در خرانق و درون قلعه وكنار مسجد جامع آن نیز، مناره نسبتا قطور و بلندی قرار دارد  كه دارای 3 طبقه و دو
ردیف پله است و جنبیدن آن نیز مانند منار جنبان اصفهان باعث شگفتی همگان می شود این منار یکی از با ارزش ترین مناره هاست و می توان آن را رقیب سرسخت منار جنبان اصفهان به شمار آورد

نمایی دیگر از منار جنبان روستای خرانق

پیر سبز چک چک

نمیدونم چی بنویسم ولی این پرسش رو دارم کجای دنیا اینجوری از یک اثر باستانی نگه داری میشه؟پارک ماشین در محوطه میدان امیر چخماق یزد

بادگیرهای زیبا در شهر یزد.میدان امیرچخماق

فرتورها از مينا زمانپور است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:امیر چخماق,مینا زمانپور,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی