دنا
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

  مشخصات فنی دنا سومین برند رسمی ایران خودرو

 فارس: چهارمین خودروی ملی با نام دنا كه در دو رنج 14 تا 18 میلیون تومان برای نوع ELX و 18 تا 25 میلیون تومان برای نوع LX قیمت‌گذاری شد.

دنا بر روی پلت فرم سمند و در كلاس ابعادی
D و در گونه LX و ELX تولید خواهد شد.

نوع
LX دنا با مشخصات پایه و در گروه خودروهای با رنج قیمتی 18 تا 25 میلیون تومان و نوع ELX این خودرو به عنوان یك محصول لوكس در گروه خودروهای با رنج قیمتی 14 تا 18 میلیون تومان تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته مصلح معاون مركز تحقیقات ایران خودرو، دنا به‌تدریج جایگزین سمند خواهد شد و به این ترتیب برای صادرات 10 هزار دستگاه از این خودرو در بازارهای جهانی برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

وی طول عمر دنا را 7 سال عنوان كرد و گفت: در این خودرو طراحی جدید بدنه، تزئینات داخلی و خارجی و ارتقای سیستم‌های پلت‌فرمی مدنظر بوده است.

مصلح با بیان اینكه تولید آزمایشی دنا از آذر امسال آغاز خواهد شد افزود: تولید تجاری این محصول از اسفندماه 90 شروع می‌شود.

وی با بیان اینكه دنا استانداردهای 55 گانه تولید خودرو را كسب می‌كند اظهار داشت: این خودرو در زمان 11.9 ثانیه شتاب صفر تا 100 را طی می‌كند و در زمان 18.41 ثانیه قادر به طی مسافت 400 متری است.

معاون مركز تحقیقات ایران خودرو مصرف سوخت سیكل تركیبی دنا را در 100 كیلومتر 7.4 لیتر اعلام كرد و گفت: این خودرو قابلیت كسب كردن استاندارد آلایندگی یورو 4 را داراست.

به گفته وی، دنا با گیربكس دستی عرضه خواهد شد و در حال حاضر برنامه‌ریزی برای توسعه این محصول با گیربكس اتوماتیك نیز در حال انجام است.

مصلح تصریح كرد: دنا از نظر قوای محركه در 4 نوع تولید می‌شود كه شامل
LX با موتور EF7 بنزینی، ELX با موتور EF7 بنزینی، ELX با موتور توربوشارژ و LX با موتور EF7 گاز سوز است.

"دنا " به عنوان چهارمین خودروی ملی كشور بعد از سمند، تیبا و رانا توسط مهندسان ایرانی و بدون مشاركت خارجی ها طراحی شده است.

فارس: وزیر صنایع در حالی از اصطلاح "چهارمین خودروی ملی " برای دنا استفاده كرد كه این خودرو بر روی پلت‌فرم سمند یعنی همان نخستین خودروی ملی، طراحی و تولید شده است.

با توجه به تولید دنا بر روی پلت‌فرم سمند، این خودرو جدیدترین مدل سمند محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را یك محصول جدید با طراحی و پلت‌فرم منحصر به فرد به شمار آورد.
دنا كه امروز در حضور وزیر صنایع، روسای كمیسیون‌های اقتصادی و نایب رییس اول مجلس، رئیس سازمان گسترش و جمعی از مدیران شركت ایران خودرو رونمایی شد، طی مدت 9 ماه بر روی پلت‌فرم سمند طراحی شده و در مقایسه آن با سمند می‌توان به تغییر چراغهای جلو، آینه‌های بغل، سپر جلو و عقب و همچنین برش روی گلگیر و انحنای روی درها و گلگیر این خودرو اشاره كرد، از نظر تزئینات داخلی نیز می‌توان گفت بیشترین شباهت را به سمند سورن دارد.

محصول جدید ایران خودرو هر چند از نظر ظاهری، شكل و شمایل لوكس و زیباتری را نسبت به مدلهای قبلی سمند داراست ولی باید دید این زیبایی تا چه حد قابلیت جذب مشتری را در رنج قیمتی اعلام شده، دارد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع در این مورد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در افق 1404 باید شاهد طراحی 4 پلت فرم جدید در كشور باشیم كه بر روی هر كدام از این پلت‌فرمها، پنج محصول جدید تولید و عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: برای دستیابی به تولید این 20 محصول باید حدود 3 هزار میلیارد تومان جهت طراحی و تكمیل زیرساختها سرمایه‌گذاری شود.
هدایت تصریح كرد: این پلت فرمها در یك بازه زمانی 18 تا 24 ماه به تولید خواهند رسید و بر این اساس اواخر سال گذشته طراحی و تولید 2 پلت فرم در ایران خودرو برای تولید یك محصول زیر قیمت 10 میلیون تومان و یك محصول با قیمت 13 تا 17 میلیون تومان مصوب و ابلاغ رسمی شد.
وی افزود: در این زمینه ساز و كار نیروی انسانی، توسعه دفاتر طراحی و تولید و مشاركتهای بین‌المللی لازم نیز در حال فراهم شدن است.
معاون وزیر صنایع در تعریف خودروی ملی نیز به فارس گفت: خودروی ملی در 2 بخش طراحی و زنجیره تأمین تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش طراحی، یك خودرو باید از نظر بدنه، بخش مونتاژ و تست و قطعات اصلی مربوط به موتور و گیربكس داخلی باشد.
وی تصریح كرد: برخی خودروها مانند دنا بر روی یك پلت فرم ملی تولید می‌شوند و طراحی موتور، گیربكس و حامل خودرو یك گام اول در تولید خودروی ملی محسوب می‌شود.

به گفته هدایت، زنجیره تأمین گسترده نیز یكی از الزامات دستیابی به تولید خودرو ملی است كه در حال حاضر 1800 سازنده در ایران وجود دارد كه نیازمند ارتقاء هستند تا وارد زنجیره تولید خودروی ملی شوند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد قطعات خودروهای ملی در داخل تولید می‌شود.

هدایت در مورد امكان تولید خودروی با قیمت كمتر از 10 میلیون تومان نیز گفت: خودروی با حجم موتور در حد 1200 تا 1300 سی.سی زیر 10میلیون تومان قابلیت عرضه دارد.

امروز برخلاف رونمایی‌های قبلی كه در شركت ایران خودرو صورت می‌گرفت قیمت دنا بطور دقیق اعلام نشد و مسئولان ایران خودرو فقط به اعلام رنج قیمتی 18 تا 25 میلیون تومانی برای این خودرو بسنده كردند و اعلام قیمت نهایی به آینده موكول شد، شاید این تأخیر تا حدی به خاطر مشخص شدن قیمـت‌گذاری خودرو در سال آینده یعنی زمان عرضه دنا به بازار و تأثیر اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها در بهای خودرو باشد.

علی اصغر سرایی نیا، معاون فروش ایران خودرو در این مورد به فارس گفت: قیمت دنا برای انواع ال.ایكس و ای.ال.ایكس در آینده اعلام خواهد شد.

در كنار این مسائل، خودروسازان امروزه با بحث‌های فراتر از موضوعات اقتصادی روبرو هستند كه یكی از آنها رعایت الزامات فرهنگی در تولید محصول است. در این راستا اخیراً وزارت ارشاد مصوب كرد كه نام خودروهای داخلی باید به صورت فارسی بر روی بدنه آنها نصب شود، این مساله امروز در رونمایی دنا مشاهده نشد و نام این خودرو مانند محصولات قبلی خودروسازان داخلی به صورت انگلیسی بر روی صندوق عقب نصب شده بود.

به این تریب به نظر می‌رسد ایران خودرو برای تجاری سازی دنا باید نام فارسی این محصول را بر روی خودرو نصب كند.
خودروی دنا سردمدار نسل جدیدی از خودرو با نشان ملی است و این خودرو تحولی تازه درطراحی و ارائه محصول در کشور محسوب می شود.

به گزارش ایکوپرس ، مهندس نیما مصلح معاون طراحی و توسعه محصول ایران خودرو با بیان این مطلب گفت: ایران خودرو از تازه ترین دستاوردهای طراحی و علمی برای این خودرو استفاده كرده و با استفاده از پلتفرم داخلی، زیرساختی برای گونه های مختلف محصول با قوای محركه گوناگون، فراهم ساخته است.

وی افزود: خودرو دنا، محصول آینده نگری و خودباوری مهندسان ایرانی است و ایران خودرو می تواند این محصول را بدون هیچ محدودیتی در همه جای دنیا عرضه و یا در سایت های خارج از كشور تولید كند.

معاون طراحی و توسعه محصول ایران خودرو با اشاره به اینکه با توجه به بحران اقتصادی که دردنیا به وجود آمده، استراتژی ما استفاده از حداکثر توان داخلی است، خاطر نشان ساخت: تلاش ما این است كه كار ایرانی را برای ایرانی ایجاد كنیم و توانستیم از توان ملی استفاده كنیم و این حائز اهمیت است.

مصلح، مهمترین ویژگی های خودروی دنا را از نظر ایمنی، مطابقت با استاندارد های ایمنی تصادف از پهلو وجلو، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، کمربند های ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب و با پیش کشنده و محدود کننده نیرو و ستون فرمان جمع شونده در تصادف عنوان کرد.

وی افزود: این خودرو از نظر رفاهی مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (برای کلیه مدلها)، فرمان برقی برای مدل ای ال ایکس، سامانه کمک پارک عقب، آینه های جانبی برقی و ستون فرمان قابل تنظیم است.

معاون طراحی و توسعه محصول ایران خودرو در پایان اظهار داشت: مهمترین وِیژگی های خودرو دنا ازنظر عملکردی، برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس، قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای، سامانه ضد سرقت، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو و رینگ اسپرت آلومینیومی است.

 

نمای جلو










نمای عقب






نمای کنار




نمای داخل

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی