نوشابه
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

    خنک شوید!

    نوشابه های گیاهی جایگرین نوشابه‌های گازدار

 گروه مردم :

 در نوشابه را که بازمی‌کنی صدای بیرون زدن گاز و خنکای آن در هوای گرم دلچسب است، دلچسب تا آن اندازه که هیچگاه فکرش را هم نمی‌کنی که آنچه با لذت می‌نوشی به غیر از خنکای چند لحظه‌ای چیزی به جز ضرر ندارد. ضررهایی که هر روز با پژوهش‌هایی که انجام می‌شود بر آن افزوده می‌شود. چند سال پیش تنها به پوکی استخوان می‌انجامید اما این روزها آنچه از خبرها و پژوهش‌ها می‌شنویم چیزهایی مانند چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش چربی خون، افزایش فشار خون و بدتر از همه انواع سرطان است. همان بیماری‌هایی که تا می‌شنویم گریبانگیر کسی شده از خود می‌پرسیم چرا؟ از کجا آمد؟ و...

  در بخشی از یک نوشتار پژوهشی درباره زیان‌ها نوشابه های گازدار چنین آمده: « تمام نوشابه‌های گازدار خاصیت اسیدی دارد و سبب فرسایش مینای دندان‌ها می‌‌شود همچنین میزان قند بالای اینگونه محصولات پوسیدگی دندان‌ها را افزایش می‌دهد. نوشابه‌های گازدار از آب تصفیه شده، افزودنی‌های مصنوعی و شکر فراهم می‌شود. بنابراین هیچگونه ارزش تغذیه‌ای ندارند و تنها به شوند میزان قند بالا دارای کالری زیادی است که سبب چاقی می‌شود. مصرف نوشابه‌های گازدار کم‌کم کاهش اشتها را درپی دارد. بنابراین افرادی که نوشابه‌های گازدار می‌نوشند، دچار سوء‌تغذیه می‌شوند. نوشابه در کودکان نیز باعث سوء‌تغذیه می‌شود چرا که مصرف نوشابه جلوی اشتهای کودکان را می‌گیرد و به این ترتیب مانع رسیدن مواد مغذی به بدن و در نتیجه سوء‌تغذیه می‌شود. افزون بر این کودکان زمانی که به نوشابه دسترسی داشته باشند، نوشابه را به شیر و میوه ترجیح می‌دهند و میزان فسفر، منیزیم، کلسیم، پروتئین و ویتامین دریافتی آنها با افزایش مصرف نوشابه‌ها کاهش پیدا می‌کند. اسید فسفریک موجود در نوشابه‌های گازدار شوند برداشتن یون کلسیم از استخوان‌ها می‌شود و به پوکی استخوان می‌‌انجامد

 چند سالی است که خوشبختانه نوشیدن دوغ همراه با غذا بسیار جاافتاده و جای خود را به خوبی در میان سفره‌های مردم باز کرده است اما دوغ را برای از میان بردن عطش و تشنگی نمی‌توان نوشید، به ویژه پس از خوردن برخی دوغ‌ها که از شوری باید چند لیوان آب نوشید.

 نوشیدن شربت‌هایی مانند آبلیمو و خاکشیر هم برای رفع تشنگی بسیار سودمند است. اما اگر سری به عطاری بزنیم شاید چیزهای تازه‌ای بیابیم که بیشتر مردم آنها را از یاد برده‌اند، براساس پژوهش‌های تاریخی، ایرانیان از نخستین تولید کنندگان گلاب و عطر و عرقیات در جهان هستند و این کار در سرزمین پارس انجام گرفته است.

 امروزه نیز مردم پرتلاش کاشان، میمند، فارس، خراسان، آذربایجان و شهرهای دیگر ایران پهناور، با تکیه‌ی بر پیشینه و تجربه‌های خود در این کتر، در صدها کارگاه سنتی و نوین، نقشی بزرگ را در تولید عرقیات ایفا می‌کنند.

 عرق گیاهی فرآورده‌ای است که از جوشانیدن یک گیاه و یا مخلوطی از گیاهان گوناگون در برابر بخار آب و سرد کردن بخار حاصله به دست می‌آید. عرقیات پرسودی که داشتن کمی آگاهی درمورد چگونه استفاده کردن از آنها ما را هم از تشنگی رهایی می‌بخشد و هم از بیماری. این عرقیات گیاهی افزون بر رفع تشنگی هزاران ویژگی دیگر هم دارند. بسیاری از آنها را میتوان با کمی شکر یا شیره به شربتی گوارا تبدیل کرد و برخی نیز بدون شیرینی خوشمزه هستند.

 مثلا عرق کاسنی با کمی گلاب یا به تنهایی دارای ویژگی‌هایی چون: تصفیه‌کننده خون، سفیدکننده پوست‌، درمان کم‌خونی، درمان بیماری‌های مزمن پوستی، رفع یبوست، تقویت کبد، برطرف‌کننده جوش صورت است یا عرق برگ زیتون پایین‌آورنده قندخون، مفید برای نارسایی‌های کبدی‌، رفع سردرد، تقویت حافظه، مدر، تسکین درد دندان است. و یا شربت عرق بیدمشک به تقویت قلب، رفع گرفتگی و خفقان قلب، تقویت بدن و کم کردن فشار خون کمک می‌کند.

 از دیگر عرقیات گیاهی می‌توان به عرق بهارنارنج با ویژگی‌هایی چون تقویت قلب و اعصاب، ضد تشنج، ضد هیستری، رفع افسردگی، درمان بی خوابی و اختلالات عصبی، رفع سکسه است.

 گلاب هم یکی از نامی‌ترین این عرقیات است که دارای ویژگی‌هایی چون مقوی قلب و اعصاب، آرام‌بخش، خوشبوکننده‌، ملین‌، روشن کننده پوست و محافظ آن و نشاط‌آور است.

 اینها تنها چند نمونه از عرقیات گیاهی هستند که از دیگر عرقیات می‌توان به عرق آویشن، اسطوخودوس، بابون، برگ چنار، چهل گیاه، بومادران، بیدمشک، خارشتر، دارچین، رازیانه، زیره، شیرین بیان، نسترن، هل و ... اشاره کرد.

 خوب است بدانیم که بیماری‌ها یک شبه به وجود نمی آید بلکه در سالها بر اثر پیروی از رژیم‌های غذایی نامناسب ایجاد می‌شود. بنابراین تلاش کنیم مصرف نوشابه‌های گازدار را به کمترین میزان برسانیم  و به جای آن به نوشیدن آب و آب میوه‌های طبیعی و نوشابه‌های گیاهی روی آوریم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی