آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌های ماد‌آباد مرودشت:
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌های ماد‌آباد مرودشت: 

 

  كاوش بر گستره‌ی تمدن‌خيز تخت‌جمشيد در دوره‌ی آغازين اسلامی

  شيراز-جهانمير استخری :

 برای كاوش دقیق‌تر سکونتگاه‌های دوره آغازین اسلامی در «مرودشت»، سومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی تپه‌ی ماد‌آباد آغاز شد. علی اسدی سرپرست تیم کاوش، تپه‌ی ماد‌آباد درباره‌ی این دوره از كاوش‌ها، گفت: «با انجام این فصل از کاوش در تپه‌ی ماد‌آباد، شناخت پژوهشگران و باستان‌شناسان از دوره‌ی آغاز اسلامی در ناحیه‌ی تمدن‌خیز تخت‌جمشید افزایش خواهد یافت.»
به گفته‌ی علی اسدی، سرپرست تیم کاوش، تپه‌ی ماد‌آباد با داشتن سفال‌های موسوم به پیش از تاریخ دروغین و همچنین سفال‌های نوع قالب‌زده‌ی شهر استخر، دارای ارزش ویژه‌ای است.
او گفت: این ارزشمندی به‌ویژه از آن روست که هر دو این گونه‌ سفال‌ها در یک بافت و لایه در تپه‌ی ماد‌آباد به فراوانی یافت می‌شود.
اسدی با اشاره به این‌كه کاوش‌های تپه‌ی ماد‌آباد برای این‌كه تاریخ‌گذاری دقیقی از هر دو گونه‌ی سفال به دست آید، گفت: «با توجه به این‌که بسیاری از سکونتگاه‌های آغازین اسلامی در مرودشت دارای سفال‌های این‌چنینی هستند، تاریخ‌گذاری دقیق یافته‌‌های تپه‌ی ماد‌آباد می‌تواند یک مرجع و پایه‌ی گاه‌نگاری در كاوش‌های منطقه به شمار آید.»
به گفته‌ی وی از دستاوردهای این کاوش، تاکنون پیدا کردن بخشی از یک واحد مسکونی و همچنین دستیابی به یک کف استقراری است.
وی درباره‌ی چگونگی خالی شدن این گستره از زندگی گفت: «از آنجایی كه در کاوش‌های فصل پیشین یک لایه‌ی سوختگی سراسری از سطح کارگاه‌های کاوش به دست آمده بود، احتمال ویرانی و نابودی این گستره در یک برهه‌ی ناگهانی افزایش یافته است. این نابودی شاید در پی جنگ، زلزله و یا آتش‌سوزی رخ داده باشد.»
كاوش در این تپه‌ی تاریخی را تیمی 30نفره از دانشجویان رشته‌ی باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت به سرپرستی علی اسدی از مجموعه‌ی جهانی پارسه-پاسارگاد و دکتر فریده شیرانی، هموند هیات علمی این دانشگاه بر دوش دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 18 تير 1390برچسب:سفال,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی