بزرگ‌ترين غار دست‌ساز جهان جولانگاه معتادان و ولگردان
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 
 بزرگ‌ترين غار دست‌ساز جهان جولانگاه معتادان و ولگردان 
بزرگ‌ترين غار دست‌ساز جهان در ايران، امنيت ندارد

 سليمان لطفی‌نيا :
بزرگترین غار دست‌ساز جهان در جهرم فارس در همين ايران خودمان است. اين غار كه چندی پیش در سياهه‌ي يادگارهاي ملی، ماندگار شده، اکنون چشم به راه توجه بیشتر مسوولان است. نياز است تا امکانات گردشگری را که تاکنون برای این اثر فراهم نبوده، آماده كنند.
به گفته‌ی یک فعال میراث فرهنگی، با کم‌توجهی مسوولان اين غار، پاتوق افراد ولگرد و معتاد شده است و نبود امنیت در این يادگار تاریخی، شوند(:سبب) آن شده که گردشگران نتوانند از آن بازدید کنند.
به باور دوستداران میراث فرهنگی، بزرگ‌ترین غار دست‌ساز جهان از داشتن كمترين امکانات همچون سرویس بهداشتی، راهنمای گردشگری و... بی‌بهره است. 
 

 
 
به گزارش مهر، غار سنگ‌شکنان جهرم در جنوب‌باختری(:غربی) شهرستان جهرم (185 کیلومتری شیراز) است. در گذشته شماري سنگ‌تراش در دل کوهی نزدیک شهرستان جهرم این غار را پديد آورده‌اند. برخی از ساکنان محلی و کارشناسان، پيشينه‌ی این غار را از آن 600 سال پيش می‌دانند.
گستردگي این غار نزديک به 40 هزار متر مربع با بلندای(:ارتفاع) كم و‌بيش، سه متر است.
  

 
غار سنگ‌شکنان در گذشته یک معدن سنگ بوده كه معماران جهرمی این غار را پيدا کرده‌ و به وسیله ابزاری همچون تیشه و اره‌هایی که داشته‌اند سنگ‌هایی را استخراج کرده‌اند.
نكته‌ی درخور توجه در بزرگ‌ترین غار دست‌ساز جهان این است که معماران در آن زمان به تکنولوژی معدن دست يافته و ستون‌هایی را در این غار ساخته‌اند که وزن لایه‌ي رويی را تحمل می‌کند.

 





 
این غار كه به غار سنگ‌شکنان و سنگ‌اشکنان شناخته مي‌شود، دارای 13 دهانه و 100 ستون است.
اين غار اكنون در حالی در سياهه‌ی آثار ملی است که از كمترين امکانات و تجهیزات برای گردشگران بی‌بهره است. از همين روی هم‌اكنون بیش از هر زمان دیگری این غار به توجه مسوولان نیاز دارد زیرا به جايی امن برای معتادان و افراد ولگرد تبدیل شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی