جمشيد كاشانی ، پديدآورندهی چهار عمل اصلی رياضی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

غیاث‌الدین جمشید کاشانی (790-832 قمری/1388-1429 میلادی) زبردست‌ترین حسابدان و ریاضی‌دان برجسته‌ و از بزرگ‌ترین مفاخر تاریخ ایران به شمار می‌آید. وی به تکمیل و تصحیح روش‌های پیشین انجام چهار عمل اصلی حساب پرداخت و روش‌های نو و ساده‌تری برای آن‌ها پدید آورد. به‌راستی، کاشانی را باید پدیدآورنده‌ی روش‌های کنونی انجام چهار عمل اصلی حساب (به‌ ویژه ضرب و تقسیم) دانست. کتاب ارزشمند وی با نام مفتاح الحساب کتابی درسی، درباره‌ی ریاضیات مقدماتی است و آن را از برای فراوانی و گوناگونی مواد و نوشته‌ها و روانی گفتار سرآمد همه‌ی آثار ریاضی سده‌های میانه می‌دانند. غياث‌الدين جمشيد كاشاني
زندگی‌نامه
جمشید ملقب به غیاث‌الدین، فرزند پزشکی کاشانی به نام مسعود نزدیک سال 790 قمری (1388 میلادی)، در کاشان چشم به جهان گشود. او در همه‌ی آثارش خود را چنین شناسانده است: «کمترین بندگان خداوند، جمشید، پسر مسعود طبیب کاشانی، پسر محمود پسر محمد ».
روزگار کودکی و جوانی وی درست هم‌زمان با اوج یورش‌های وحشیانه‌ی تیمور به ایران بود. با وجود این، جمشید در همین شرایط نیز هرگز از آموختن علوم گوناگون دور نماند. پدرش مسعود، چنان‌که گفتیم، پزشک بود اما شاید از علوم دیگر نیز بهره‌ی بسیار داشت.
نخستین کار علمی کاشانی که از تاریخ دقیق آن آگاهیم، رصد خسوف در 12 ذیحجه‌ی 808 قمری، برابر با دوم ژوئن 1406 میلادی در کاشان است. غیاث‌الدین نخستین اثر علمی خود را در همین شهر و در 21 رمضان 809 قمری مطابق با اول مارس 1407 میلادی، یعنی 2 سال پس از مرگ تیمور و فرو نشستن فتنه‌ی او، نوشت. چهار سال پس از آن در 813 قمری هنوز در کاشان بود و رساله‌ی کوتاهی به فارسی درباره‌ی علم هیأت(کیهان‌شناسی) نوشت. در 816 قمری کتاب نجومی مهم خود یعنی زیج خاقانی را به فارسی نوشت و به اُلُغْ بیگ، فرزند شاهرخ و نوه‌ی تیمور، که در سمرقند به سر می‌برد، پیشکش کرد. کاشانی امید داشت که با پشتیبانی الغ بیگ بتواند با آسودگی بیشتر پژوهش‌های علمی خود را ادامه دهد.
کاشانی دست‌کم تا مدتی پس از پدیدآوردن کتاب ارزشمند تلخیص المفتاح، یعنی 7 شعبان 824 قمری برابر با 7 اوت 1421 میلادی، هنوز در کاشان به سر می‌برد. این نکته خود مایه‌ی شگفتی بسیار است که چرا مردی دانشور چون الغ‌بیگ پس از خواندن زیج خاقانی به نبوغ کم مانند پدیدآورنده، یعنی کاشانی، پی نبرد!
  کاشانی به احتمال قوی در 824 قمری به همراه معین‌الدین کاشانی(همکار غیاث‌الدین در کاشان و سمرقند) از کاشان به سمرقند رفت و چنان‌که خود در نامه‌هایش کم و بیش اشاره کرده، در پی‌ریزی رصدخانه‌ی سمرقند نقش اصلی را داشت. از همان آغاز کار، وی را به فرنشینی (:ریاست) آن‌جا برگزیدند و تا پایان عمر به نسبت کوتاه خود در همین جایگاه بود. وی سرانجام بامداد روز چهارشنبه 19 رمضان 832 قمری برابر با 22 ژوئن 1429 میلادی بیرون شهر سمرقند و در محل رصدخانه درگذشت.
امین احمد رازی در کتاب تذکره هفت اقلیم می‌گوید که چون کاشانی چنان که باید و شاید آداب حضور در دربار را رعایت نمی‌کرد ، الغ بیگ فرمان به کشتن او داد. از نامه‌های کاشانی به پدرش چنین برمی‌آید که پدر به دلایلی از سرنوشت فرزند خود در دربار الغ بیگ نگران بود و در نامه یا نامه‌هایی، پسر را از خطرهای معمول در دربار پادشاهان دور داشته و کاشانی نیز در پاسخ برای کاستن از نگرانی‌های پدر، نمونه‌های بسیاری از توجه ویژه الغ‌بیگ به خود را برای پدر آورده است.
نوآوری‌های کاشانی
 1. اختراع کسرهای دهگانی(اعشاری). گرچه کاشانی نخستین به کار برنده‌ی این کسرها نیست، اما بی‌گمان گسترش این کسرها را از او می‌دانیم.
  2. دسته‌بندی معادلات درجه‌ی اول تا چهارم و حل عددی معادلات درجه‌ی چهارم و بالاتر
  3. محاسبه‌ی عدد
p . کاشانی در الرسالة المُحیطیة (ص 28 )، عدد p را با دقتی که تا 150 سال پس از وی بی‌مانند، ماند محاسبه کرده است.
  4. تکمیل و تصحیح روش‌های قدیمی انجام چهار عمل اصلی و اختراع روش‌های جدیدی برای آن‌ها. به‌راستی، کاشانی را باید مخترع روش‌های کنونی انجام چهار عمل اصلی حساب ( به‌ ویژه ضرب و تقسیم) دانست.
  5. اختراع روش کنونی پیدا کردن ریشه‌ی
n اُم عدد دلخواه. روش کاشانی در اصل همان روشی است که صدها سال پس از آن توسط پائولو روفینی (ریاضی‌دان ایتالیایی، 1765-1822میلادی )، و ویلیام جُرج هارنر (ریاضی‌دان انگلیسی، 1786-1837میلادی )، باردیگر اختراع شد.
  6. اختراع روش کنونی پیدا کردن جذر (ریشه‌ی دوم) که در اصل ساده شده‌ی روش پیدا کردن ریشه‌‌ی
n اُم است.
  7. ساخت یک ابزار رصدی. کاشانی ابزارِ رصدی جالبی اختراع کرد و آن را طَبَقُ المَناطِقْ نامید. رساله‌ای نیز به نام نُزْهَةُ الحَدائِق درباره‌ی چگونگی کار با آن نوشت.
  8. تصحیح زیج ایلخانی. کاشانی زیج خاقانی را نیز در تصحیح اشکالات زیج ایلخانی نوشت.
  9. نگارش مهم‌ترین کتاب درباره‌ی حساب. کتاب مفتاح الحساب کاشانی مهم‌ترین و مفصل‌ترین اثر درباره‌ی ریاضیات عملی و حساب در دوره‌ی اسلامی است.
  10. محاسبه‌ی جِیب(سینوس) یک درجه. کاشانی در رساله‌ی وَتَر و جِیب مقداری برای جِیبِ یک درجه  بدست آورده که اگر آن را بر 60 تقسیم کنیم ، حاصل آن تا 17 رقم اعشاری با مقدار درست سینوس یک درجه موافق است.
آثار کاشانی
  1. سُلّمُ السَماء (نردبان آسمان) یا رساله‌ی کمالیه به عربی. کاشانی در این رساله از قطر زمین، و نیز قطر خورشید، ماه، سیارات، و ستارگان و فاصله‌ی آنها از زمین سخن گفته است.
  2. مختصر در علم هیأت به فارسی. وی در این رساله درباره‌ی مدراهای ماه، خورشید، ستارگان، و سیاره‌ها و چگونگی حرکت آن‌ها سخن گفته است.
  3. زیج خاقانی به فارسی: این کتاب یکی از آثار مهم نجومی کاشانی به شمار می‌رود.
  4.شرح آلات رَصَد به فارسی
  5. نُزْهَةُ الحَدائِق به عربی: در این رساله دستگاهی به نام «طبق المناطق» را که اختراع خود وی بوده، شرح داده است. با این دستگاه می‌توان جای ماه و خورشید و پنج سیاره‌ی شناخته شده تا آن زمان و نیز فاصله‌ی هر یک از آن‌ها را تا زمین، و برخی پارامترهای سیاره‌ای دیگر را بدست آورد.
  6. ذِیلِ نزهة الحدائق.
  7. تَلْخیصُ المِفْتاح به عربی.
  8. الرِسالةُ المُحیطیة به عربی. وی در این رساله نسبت محیط دایره به قطر آن، یعنی «عدد پی» ‌را به دست آورده است.
  9. وَتَر و جِیب.
  10. زیج تَسْهیلات.
یاری‌نامه:
در قلمرو ریاضیات-اهل قلم، چاپ دوم 1382. یونس کرامتی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : یک شنبه 12 تير 1390برچسب:جمشید کاشانی,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی