پزشکی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

چگونه از بیماری های ناشی از افزایش دما جلوگیری کنیم؟

همزمان با افزایش دمای هوا در فصل گرم تابستان احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از این افزایش دما از جمله گرمازدگی شیوع بیشتری پیدا می کند.

کتابخانه ملی پزشکی آمریکا پیشنهاد کرده است که با چند اقدام ساده اما مهم چگونه می توانیم از بروز این گونه بیماریها و مشکلات شایع تابستانی جلوگیری کنیم.
به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، این اقدامات عبارتند از:
ـ لباس های سبک، روشن و آزاد بپوشید.
ـ اگر مجبور هستید در فضای آزاد کار کنید در فواصل زمانی مکرر در سایه یا فضاهای سرپوشیده قرار بگیرید.
ـ وقتی هوا گرم و مرطوب است از انجام ورزشها و فعالیتهای بدنی سنگین جلوگیری کنید.
ـ مایعات بیشتر مصرف کنید.
ـ از گرم شدن زیاد بدنتان جلوگیری کنید به ویژه اگر سالمند هستید، اضافه وزن دارید یا دارو مصرف می کنید چون این فاکتورها روی تنظیم حرارت بدنتان تاثیر می گذارند.
ـ پیش از نشستن درون خودرو تان، آن را خنک کنید.

 

 

 

 

گرمازدگی و روش های مقابله با آن

 

بیماریهای مـربوط به گرما هنگامی روی می دهند که دمــای بـدن فرد از حد طبیعی خود افزایش می یابـد. بدن انسان بطور عمده توسط منبسط ساختن عروق سـطـــحی پوست و تعریق دمای افزایش یافته بدن را کاسته و سبب تنظیم و کنترل گرمای بدن می گــردد. اما در آب و هوای مرطوب عملکرد تعریق مختل و کنـدشده و بدن دیگر قادر به خنک ساختن خود نمیـباشد. دو عـــامل فعالیت بدنی شدید و طولانی مدت و آب و هوای گرم مسبب بیماریهای مربوط به گرما هستنـد.

 

همچنین زمانی که فرد دچار کم آبی در بدن خود میگردد در معرض عوارض گرمای زیاد قرار خواهد داشت زیرا در این حالت غلظت خون بدن افزایش یافته و جریان خون کند میگردد که سبب اختلال در عملکرد ارگانهای بدن می شود.
عوارض ناشی از گرما به قرار زیر است:


۱٫ گرمازدگی خفیف


در این حالت بدن بشدت عرق کرده و حجم خون کاهش می یابد.


علایم:
تعریق شدید، ضعف، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، پوست مرطوب، سرد و رنگ پریده، افزایش درجه حرات مرکزی بدن تا ۳۹- ۳۸ درجه سلسیوس.


درمان:
انتقال بیمار به یک مکان خنک و سایه،دادن مایعات به بیمار برای جبران کم آبی بدن. برای جبران نمک بدن نیز باید اندکی نمک (به نسبت یک قاشق چای خوری نمک در یک لیتر آب) به آب اضافه کرد، لباسهای فرد گرمازده را در آورده و یک ملحفه مرطوب دور بدن وی بپیچید و یا توسط باد بزن مصدوم را باد بزنید.

 

 

۲٫ گرمازدگی شدید

این حالت بسیار خطرناک بوده و خطر مرگ را نیز میتواند در پی داشته باشد. در این حالت حرارت مرکزی بدن از ۴۰٫۵ درجه سلسیوس فراتر میرود. در این وضعیت اغلب ارگانهای بدن در معرض آسیب بافتی قرار میگیرند. گرمازدگی شدید یک وضعیت اورژانس بوده و دمای بدن فرد گرمازده باید سریعا کاهش یابد. عدم درمان گرمازدگی شدید به تشنج، کما و مرگ منجر خواهد شد. گرمازدگی شدید علاوه بر اثرات سوء آن بروی سیستم عصبی همچنین کبد، کلیه ها، قلب و عضلات را نیز در معرض آسیب قرار میدهد.

علایم:
پوست قرمز رنگ، داغ، رنگ پریده و خشک، ضربان تند و قوی، سردرد ضربانی، پریشانی و سرگیجه، تنفس کم عمق، مردمک چشم ممکن است متسع شده و به نور واکنش نشان ندهد.

عوامل ایجاد کننده
قرار گرفتن در زیر آفتاب به مدت طولانی ،فعالیت شدید بدن، کم آب شدن بدن.

درمان:
تلاش برای کاهش حرارت بدن باید بسرعت انجام گیرد: بیمار را به مکان خنک و سایه انتقال داده و لباسهایش را از تن جدا کنید. روی دستها و پاها آب خنک ریخته و یا یک ملحفه خیس را دور بدن مصدوم بپیچید، بیمار را در معرض باد قرار داده و یا توسط پنکه و یا باد بزن اقدام به خنک کردن وی کنید. هنگامی که روی دستها و پاها آب میریزید حتما دستها و پاها را به شدت ماساژ دهید تا خون خنک شده به سمت نواحی مرکزی بدن رانده گردد.

 

 

۳٫ گرفتگی عضلات
همان گرفتگی عضلات میباشد که عامل آن گرما میباشد. این حالت پس از فعالیت شدید بدنی ایجاد میگردد. درمان آن خوراندن مایعات کافی همراه با اندکی نمک (به نسبت ۴/۱ قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب) به مصدوم و انجام حرکات کششی پس از آن میباشد.

۴٫ سنکوب گرما
این حالت نوعی غش خفیف میباشد که به علت فعالیت شدید در آب و هوای گرم ایجاد میگردد. بدن در تلاش برای افزایش دفع گرما از بدن اقدام به منبسط ساختن عروق سطحی پوست میکند اما هنگامی که این مکانیسم بسرعت انجام میگیرد سبب کاهش جریان خون به مغز گشته و حالت غش را ایجاد میکند.

علایم:
سرگیجه، سردرد، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، استفراغ، غش و بی هوشی.
درمان آن مانند درمان گرمازدگی خفیف میباشد.

۵، عرق سوز

در این حالت نواحی خاصی در بدن (معمولا نواحی پوشیده شده توسط لباس) دچار خارش و سوزش شدید میگردد. این حالت بیشتر در آب و هوای گرم و مرطوب و در افراد خردسال، دارای فعالیت شدید، بیماران بستری و تب دار مشاهده میگردد. این عارضه معمولا پس از چند روز بخودی خود بر طرف میگردد. هنگامی که تعریق بدن افزایش می یابد عرق به سلولهای سطح پوست آسیب وارد ساخته و یک سد در مقابل خروج عرق ایجاد میکند. بنابراین عرق در زیر پوست به دام افتاده و تجمع می یابد. در این حالت برآمدگیهای ریزی روی پوست ایجاد میگردد. هنگامی که این برآمدگیهای جوش مانند ریز میترکند محتویات عرق تخلیه گشته و فرد احساس سوزش میکند.

درمان:
هیچگاه از مواد کاهش دهنده تعریق و یا پودر بچه استفاده نکنید این کار تنها علایم را تشدید میکند. تنها از لوسیون کالامین (CALAMIN) و یا کرم هیدروکورتیزون (HYDROCORTISON 1%) استفاده کنید.

اقدامات پیشگیرانه :
۱، در تابستان و هوای گرم لباسهای سبک، گشاد و با رنگ روشن به تن کنید.
۲، در طول روز آب کافی بنوشید. ۸ لیوان آب.
۳، در حین هر نوع فعالیت بدنی در فواصل زمانی معین به استراحت بپردازید.
۴، خود را در برابر گرمای آفتاب با به سر گذاشتن کلاه و یا استفاده از چتر محافظت کنید.
۵، فعالیتهای شدید بیرون از خانه را در ساعاتی که هوا خنک تر میباشد یعنی پیش از ۱۰ صبح و یا پس از ۶ بعد از ظهر برنامه ریزی کنید.

 

نور خورشید باعث آسیب شبکیه چشم می شود

یک فوق تخصص چشم توصیه کرد: بزرگسالان برای به کمتر رساندن تاثیر منفی اشعه ماوراءبنفش بر چشم خود تا حد امکان به محیط های باز نروند و در صورتی که مجبور به حضور در این مکان ها هستند از کلاه های لبه دار یا نقاب استفاده کنند و علاوه بر آن لباس های «پوشیده» به تن کنند.


دکتر هرمز شمس در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: در فصل تابستان نور خورشید با بیشترین شدت خود بر زمین می تابد بنابراین لازم است از چشم بیشتر محافظت شود. در این جهت لازم است بزرگسالان از عینک های آفتابی استاندارد و ضد اشعه ماوراءبنفش استفاده کنند و کودکان خود را در ساعات گرم روز همراه خود به مکانهای باز نبرند.

 

وی درباره عوارض رعایت نکردن نکات مربوط به سلامت چشم درفصل تابستان اظهار کرد: نور خورشید می تواند باعث آسیب رسیدن به شبکیه چشم شود که در این شرایط دید چشم به شدت کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر ممکن است فرد دچار سرطان ملتحمه (سرطان لایه شفاف محافظی که سطح داخلی پلک ها و روی سفیدی کره چشم را می پوشاند) شود. علاوه برآن موارد ابتلا به آب مروارید در فصل گرما بیشتر می شود.

 

 

 

سکته قلبی کشنده‌تر از سکته مغزی است

استاد ایرانی دانشگاه هاروارد گفت: سکته قلبی کشنده‌تر از سکته مغزی است زیرا بر اثر آن قلب می‌ایستد و خطر مرگ بسیار بالاست ولی سکته مغزی نیز اگر شدید باشد می‌تواند کشنده باشد.


محمد سلاجقه در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که کدام یک از سکته‌های مغزی و قلبی کشنده‌تر است، اظهار داشت: مسلماً قلب؛ چون قلب می‌ایستد و خطر مرگ بسیار بالاست ولی سکته مغزی نیز اگر بزرگ باشد می‌تواند کشنده باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی مواقع می‌گویند که سکته رد شده است این مورد چگونه تعریف می‌شود، افزود:‌ رد کردن مربوط به کسانی است که سکته کوچک کرده باشند و آن لخته که به وجود آمده است به وسیله سیستم‌های دفاعی مربوطه در خون حل شده است ولی این بیمار مشکلش برطرف نشده است یعنی باید فرد را به بیمارستان انتقال داد چون باید مطمئن شد که فرد مذکور مشکل دیگری نداشته باشد و باید برای فرد آسپرین تجویز کنند و فرد باید تحت نظر کامل پزشک معالج قرار گیرد.
سلاجقه در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد کسی بر اثر سکته مغزی نابینا شود؟ گفت:‌ بله این امکان که کسی بر اثر سکته مغزی بینایی خود را از دست دهد وجود دارد.
استاد ایرانی دانشگاه هاروارد در پاسخ به این پرسش که باوری وجود دارد که اگر کسی دچار سکته قلبی شود باید دست چپ فرد مذکور را برای آزادسازی جریان خونی برید آیا این مسئله صحیح است، بیان داشت: به هیچ وجه، چون اگر فرد دچار سکته قلبی شود با بریدن جریان شریانی دست چپ نه تنها آن فرد بهبودی پیدا نمی‌کند بلکه باعث خونریزی و بدتر شدن حال فرد می‌شود.

 

 

 

بیماری‌های قابل پیشگیری عامل ۲۵ درصد مرگ‌ کودکان در جهان است

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سرخک، هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ B، کزاز و هپاتیت B مهمترین علت مرگ کودکان زیر ۵ سال است و ۲۵ درصد علت مرگ کودکان به دلیل بیماری‌هایی است که می توان با واکسن‌ از آنها پیشگیری کرد.


به گزارش فارس نخستین سمینار “واکسن‌های جدید گامی فراتر به سوی جامعه‌ای سالم‌تر ” امروز در تالار امام‌خمینی(ره) دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
در این سمینار، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه کمیته ایمن‌سازی کشور سال‌هاست که مطالعه ضرورت واکسن هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ B را در دستور کار قرار داده است، اظهار داشت: در کشور ضرورت این موضوع با مطالعه علمی به اثبات رسیده است.
وی گفت: بر اساس ضرورت واکسن همو‌فیلوس آنفلوانزا، دولت از وزارت بهداشت درخواست کرده است که فقط در صورتی واکسیناسیون در برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شود که دانش فنی تولید آن نیز همزمان در کشور وارد شود.
رئیس سمینار واکسن‌های جدید گامی فراتر به سوی جامعه‌ای سالمتر ادامه داد: برای واکسیناسیون هموفیلوس آنفولانزا تیپ B مذاکرات لازم توسط معاونت غذا و دارو در دست انجام است ضمن اینکه بودجه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
گویا بیان داشت: در کشور اقدامات خوبی در خصوص ریشه‌کنی بیماری سرخک انجام شده است، کشور ما یکی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی است که با انجام عملیات ایمن‌سازی، سرخک را در سال ۲۰۰۳ حذف کرده است.
وی افزود: پس از سال ۲۰۰۳ سالانه کمتر از ۲۰۰ نفر به بیماری سرخک مبتلا شده‌اند که این مسئله به این دلیل است که این افراد واکسینه نشدند و در بعضی از موارد واکسیناسیون آنها ناقص انجام شده است؛ اغلب افرادی که دچار بیماری سرخک شدند به دلیل ورود این بیماری به کشور است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از سال ۲۰۰۳ به بعد بیشترین موارد سرخک در کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است که این مسئله به دلیل همجوار بودن کشور با کشورهای افغانستان و پاکستان است از طرفی مهاجرت افغان‌ها به دیگر شهرهای ایران نظیر تهران موجب دیده شدن سرخک است.
وی عنوان داشت: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد واکسن‌های کشور به دلیل نگهداری نامناسب و پیش‌بینی‌های نادرست دور ریخته می‌شود، از این رو باید در تهیه و نگهداری از واکسن‌ها، پیش‌بینی‌های دقیق و ضروری صورت بگیرد.
گویا خاطرنشان کرد: سرخک، هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ B، کزاز و هپاتیت B مهمترین علت مرگ کودکان زیر ۵ سال در جهان به شمار می‌روند ضمن اینکه ۲۵ درصد از مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در دنیا به دلیل بیماری‌هایی است که می‌توان با واکسن‌ از آنها پیشگیری کرد.

 

 

تغذیه

 

 

با تغذیه مناسب، استرس را مدیریت کنید

استرس یکی از عوامل تاثیرگذار بر شیوه زندگی است. رژیم غذایی متعادل و تمرین تنفس عمیق، ساده ترین و به صرفه ترین روش های کنترل استرس است. غذاها به واسطه ویتامین ها و املاح خود کاهش استرس را سبب می شوند.


به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، مهم ترین تغییراتی که در بدن در زمان استرس اتفاق می افتد عبارتند از افزایش هورمون های استرس (آدرنالین و کورتیزول)، افزایش قند و چربی خون، افزایش ضربان قلب و فشار خون، افزایش تنفس، تجمع سمومی مانند دی اکسید کربن ولاکتات ها در بدن، تغییرات هیجانی در نتیجه تغییرات شیمیایی در مغز، اختلالات گوارشی (شبیه سندرم روده تحریک پذیر) و تضعیف ایمنی بدن.

 

نقش تغذیه در مدیریت استرس چیست؟


یک رژیم غذایی متعادل در حفظ سلامت و کمک به کاهش استرس اهمیت زیادی دارد. برخی غذاها و نوشیدنی ها تحریکات قوی در بدن ایجاد می کنند و مستقیما سبب بروز استرس می شوند. این تحریکات گرچه ممکن است در کوتاه مدت لذت بخش باشند اما در درازمدت می توانند عوارض نامطلوبی داشته باشند.

 


از مواد غذایی زیر که علائم و نشانه های استرس را افزایش می دهند کمتر مصرف کنید:


چای، قهوه، کاکائوو شکلات
نوشیدنی های حاوی جوش شیرین و نوشابه های کولا
غذاهای آماده و هله هوله ها
زرده تخم مرغ
کره، پنیر، میگو و گوشت
روغن نارگیل
بادام هندی و سایر مغزها (بادام، پسته، گردو و ..)
شکر


مهم ترین عوامل تشدید کننده و یا ایجاد کننده حالاتی شبیه استرس عبارتند از:

کافئین:


این ماده در چای، قهوه، شکلات و نوشابه های گازدار وجود دارد. کافئین سبب آزادشدن هورمون آدرنالین دربدن و افزایش استرس می شود. زمانی که این ماده در حد متعادل مصرف شود هوشیاری افزایش یافته و فعالیت قلب، سیستم عصبی و عضلات نیز بالا می رود. مصرف بیش از اندازه کافئین اثری مشابه استرس طولانی مدت در بدن ایجاد می کند. به نظر می رسد مصرف کافئین با افزایش کلسترول و فشارخون ارتباط دارد. اگر به مصرف زیاد این ماده عادت کرده اید باید مصرف آن را به تدریج کاهش دهید.


شکر:

شکر یک ماده غذایی اساسی محسوب نمی شود. این ماده تامین کننده انرژی در کوتاه مدت بوده و سبب افزایش فعالیت برخی غدد و تحریک پذیری، کاهش تمرکز و افسردگی می شود. مصرف زیاد شکر بار زیادی به غده لوزالمعده برای تولید انسولین نیز وارد می کند که احتمال پیشروی به سوی دیابت را افزایش می دهد. بنابراین میزان قند خون را ثابت نگهدارید و در مصرف شکر احتیاط کنید.


نمک:
نمک سبب افزایش فشارخون و عدم ثبات هیجانی می شود. نمک پتاسیم در این خصوص می تواند جایگزین بهتری برای نمک سدیم باشد. از مصرف هله هوله ها و غذاهای آماده حاوی نمک مانند سوسیس، ژامبون، همبرگر، انواع شور، چیپس و آجیل های شور پرهیز کنید.
اینگونه غذاها سبب ضعف سیستم ایمنی می شود. از مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع (چربی های گوشت و …) پرهیز کنید. چربی ها سبب چاقی می شوند که خود بار اضافی بر سیستم قلب و عروق وارد می سازد. چربی بالا از علل ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات است.


غذاهای حیوانی:
افزایش میزان پروتئین در غذاهای مصرفی سبب افزایش هیجان و استرس می شود. بنابراین توصیه می شود مصرف غذاهای حیوانی به ویژه گوشت قرمز را کاهش دهید.


غذاهای سرخ کرده و پرچربی:


سیگار:

برخی افراد برای مقابله با استرس سیگار می کشند. به نظر می رسد این عمل در کوتاه مدت سبب رهایی از استرس می شود اما اثرات زیانبار مصرف سیگار درطولانی مدت بسیار شدید است. این مضرات که در نهایت گریبانگیر فرد می شود با اثر زودگذر آن قابل مقایسه نیست. سیگار مسوول انواع سرطان ها، فشارخون بالا و انواع بیماری های قلبی و ریوی است.

 

مواد غذایی موثر در بهبود استرس

 


غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا:

کربوهیدرات ها سبب آزاد شدن ماده سروتونین در مغز شده و ایجاد آرامش می کنند. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات عبارتند از برنج، ماکارونی، سیب زمینی، نان، ذرت بوداده و کلوچه های کم کالری، برای رهایی از استرس توصیه می شود معادل یک لیوان ماکارونی یا برنج یا یک عدد سیب زمینی تنوری میل شود. به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد مواد غذایی نشانه ای می تواند موجب اضافه وزن و چاقی شود.


غذاهای پرفیبر:

استرس سبب ایجاد گرفتگی عضلانی و یبوست می شود. در اینگونه موارد مواد فیبردار مصرف کنید تا حرکات دستگاه گوارش شما تنظیم شده و روده ها به خوبی کار کنند. در غذای روزانه شما باید دستکم ۲۵ گرم فیبر وجود داشته باشد. میوه ها، سبزی ها و غلات سبوس دار منابع بسیار خوب فیبر هستند. در وعده صبحانه، میوه میل کنید و از غلات کامل و نان های سبوس دار مانند سنگک استفاده کنید.


سبزی ها:

تولید سروتونین در مغز به نوع تغذیه شما بسیار حساس است. مصرف بیشتر سبزی ها تولید سروتونین را در مغز شما افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا براسترس خود غلبه کنید.

 

 

نوشیدن چای سیاه موجب کوچک شدن و مردن سلول های سرطانی می شود

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی