خودرو
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

قیمت واقعی خودروهای وارداتی


تردد خودروهای روز جهان از سال 83 و با آزادسازی واردات خودرو به كشور، اوج گرفت به طوری كه فاصله عرضه خودروهای تازه از كشورهای تولید‌كننده به ایران هم‌اكنون به كمتر از یك ماه رسیده، این در حالی است كه خیابان‌های كشور محل جولان خودروهای وارداتی شده و هر روز نیز بر آمار این خودروها در كشور افزوده می‌شود.

 

اما قیمت خودروهای وارداتی در ایران بیش از چندین برابردیگر كشورها و حتی كشورهای همسایه است و معلوم نیست كه از این افزایش قیمت دولت سود بیشتری می‌برد یا واردكننده خودرو. اما آنچه مسلم است مهمترین علت افزایش قیمت خودرو به تعرفه بالای در نظر گرفته شده از سوی دولت برمی‌گردد. عامل مذكور موجب شده كه خودروهای وارداتی با نرخی معادل چندین برابر قیمت خریداری شده از سوی واردكننده در كشور عرضه شود، به همین دلیل با قیمت واقعی به دست مصرف‌كننده نمی‌رسد.
در نخستین سال آزادسازی واردات خودرو به كشور یعنی سال 83، مسوولین تعرفه 120درصدی را برای واردات خودرو در نظر گرفتند و مقرر شد كه سالانه تعرفه واردات خودرو 20درصد كاهش یابد تا بازار داخلی برای ورود به سازمان تجارت جهانی آماده شود؛ اما كاهش 20درصدی تعرفه تنها در سال 84 اعمال شد و پس از آن در فاصله سال‌های 84 تا
90
تعرفه واردات تنها 10درصد كاهش یافت؛ چراكه به اعتقاد مسوولین كاهش تعرفه به زیان صنعت خودروسازی كشور است.
اما با وجود آن كه تعرفه واردات طی سه سال گذشته تغییر نكرد سال 87 را می‌توان بهترین سال برای واردكنندگان خودرو نامید؛ چراكه طی این مدت بیش از 48
هزار دستگاه خودرو وارد كشور شده كه این رقم طی چند سال گذشته بی‌سابقه بوده، اما با افزایش حجم واردات خودرو طی شش ماه ابتدای سال جاری دولت به منظور حمایت از صنعت داخلی اخذ عوارض جانبی از خودروهای وارداتی را در نظر گرفت كه این امر تعرفه واردات را هم‌اكنون به 110درصد رسانده است.
بر اساس ضوابط
تازه شماره‌گذاری خودروهای وارداتی كه در ابتدای مهر سال گذشته
از سوی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل ابلاغ و اجرای آن از شهریور ماه اجباری شد مقرر گردید واردكنندگان علاوه بر پرداخت عوارض 90درصدی خودرو هزینه خروج یك تا سه خودروی فرسوده را بر اساس میزان مصرف سوخت به دولت پرداخت كنند.
بر اساس این مصوبه برای خودروهای با مصرف كمتر از شش لیتر خروج یك خودروی فرسوده، خودروهای با مصرف بیش از 6 لیتر و كمتر از 10 لیتر اسقاط دو خودروی فرسوده و برای خودروهای با مصرف بیش از 10 لیتر اسقاط سه خودروی فرسوده ضروری شد كه این امر افزایش یك‌میلیون و 500هزار تا چهارمیلیون و 500هزار تومانی خودروهای فرسوده را در برداشت.
علاوه بر این عوارض واردكنندگان ملزم به پرداخت سهم پنج‌درصدی واردات، سهم پنج‌درصدی مصرف‌كننده و هزینه بیمه، شماره‌گذاری، حمل‌و‌نقل و ثبت سفارش هستند.
به عوارض مذكور باید سود 10درصدی وارد كننده را نیز افزود كه این عوارض موجب می‌شود واردكننده 100درصد قیمت خودروی خریداری شده را به دولت پرداخت كند كه این امر در نهایت افزایش دو برابری خودروهای وارداتی به كشور را در پی داشته است.
از سوی دیگر همه‌ساله دولت به هنگام ارائه بودجه به مجلس درآمد دولت از واردات خودرو را نیز اعلام می‌كند كه در سال گذشته درآمد پیش‌بینی شده از سوی دولت 500میلیارد تومان بود كه با توجه به افزایش حجم واردات درآمد مذكور محقق شد كه به همین منظور دولت برای سال آینده درآمد هزار میلیاردی را در نظر گرفته است.
دولت تاثیرگذار است
به گفته فریدزاوه، كارشناس صنعت خودرو واردكننده تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای وارداتی ندارد، بلكه این دولت است كه با حقوق گمركی بالا و عوارض جانبی موجب شده تا قیمت خودروهای وارداتی دو برابر قیمت واقعی شود.
به گفته زاوه با توجه به آنكه دولت هیچ ممنوعیتی برای واردات در نظر نگرفته و واردات خودرو در فضای رقابتی صورت می‌گیرد، وارد كننده تنها می‌تواند 10 الی 15درصد سود برای خود در نظر بگیرد و در صورتی كه بخواهد بیش از این سود را اعمال كند بازار را از دست خواهد داد.
وی در ادامه اظهار داشت، عدم در نظر گرفتن سود محدود از سوی واردكنندگان رسمی (نمایندگی‌های مجاز خودروهای خارجی در كشور)، موجب شد در تابستان سال جاری واردات به دست واردكنندگان غیررسمی (شناسنامه‌ای) بیافتد، به همین دلیل سهم واردكنندگان حقیقی در این مدت كمتر از 50درصد شد.


قیمت واقعی خودروها
براساس نرخ‌های اعلام‌شده از سوی سایت یكی از شركت‌های واردكننده رسمی خودرو به كشور قیمت خودروهای عرضه‌شده در بازار دو برابر قیمت خریداری شده از سوی واردكننده در حوزه خلیج فارس است كه این امر با توجه به پرداخت هزینه ترخیص خودرو از گمرك هزینه شماره‌گذاری، هزینه خروج یك تا سه خودروی فرسوده صورت می‌گیرد، براساس نرخ‌های اعلام‌شده از سوی این سایت عوارض پرداخت شده برای برخی خودروهای وارداتی به بیش از 100میلیون تومان می‌رسد كه این عوارض بیشتر شامل خودروهای متعلق به شركت‌های بنز و بی‌ام‌و می‌شود، به طور مثال خودروی بنز
CLS-class در خلیج فارس با قیمت 125میلیون تومان خریداری می‌شود؛ اما پس از اخذ عوارض از سوی دولت و قیمت آن به 285 میلیون تومان می‌رسد كه این امر موجب شده قیمت این خودروها بیش از نرخ اصلی آن باشد ...

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی