چهار راه ساده برای جذب مشتری
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

نخستین گام برای راه اندازی کسب و کار نو، پیدا کردن مشتری است. در اینجا چهار راه ساده آن را با هم مرور می کنیم. مردم به مشتری جمع کردن چه می گویند؟ ما نام آن را مشتری خریدن می گذاریم. اگر کمی صبر کنید و به این فکر کنید که چه هزینه ای می کنید تا مشتری بیشتری را جلب کنید آن وقت بهتر می توانید تصمیم بگیرید که چطور و کجا این پول را خرج کنید. این کار به خصوص برای صاحبان تجارت های نوپا ضروری است که نه تنها می خواهند از ابزارهای محدودتری استفاده کنند بلکه معمولاً تا مشتری چندین بار از آنها خرید نکند سودی نمی کنند و البته نکته مهم اینکه بدون داشتن مشتری های ثابتی که همیشه از شما خرید می کنند تنها راه نجات شما شاخ و برگ دادن به همان ابزارهای محدود است.

 


 


چهارراه برای جذب مشتری

1. تبلیغات: راز تبلیغات موفق در این است که به ازای پولی که صرف می کنید راههای نویدبخشی به وجود بیاورید. اگر این طور شود، به شما کمک می شود پیامی را بدهید که نه تنها نظر مشتری را جلب کند بلکه ارزش محصولی را که به او پیشنهاد می دهید را هم به خوبی نشان دهد.

مثلاً تلویزیون را در نظر بگیرید عموماً تلویزیون گرانترین انتخاب است. اما هدف گذاری بر اساس برنامه های تلویزیونی به جای کانال ها و شبکه ها برای شما فرصت بیشتری را فراهم می کند. مثلاً تبلیغات را میان برنامه پرطرفدار آشپزی پخش کنیم نه اینکه یک جنجال تبلیغاتی را در یک برنامه آشپزی به راه بیندازیم.

رادیو هم به شما این امکان را می دهد تا با برنامه ها به شکل انتخابی برخورد کنید. حتی در محوطه مترو هم می توانید از تبلیغات استفاده کنید. اگرچه در سال های اخیر اشتراک روزنامه کم رنگ تر از گذشته شده اما بسته به نوع تجارت شما هنوز هم گزینه ارزشمندی برای جلب مشتری تازه است. مثلاً اگر جامعه هدف شما افراد بالای 55 سال هستند ممکن است هنوز هم برای گرفتن اطلاعات به صفحات روزنامه سر بزنند.

اما این روزها حتی مسن ترها هم به صفحات وب رجوع می کنند و راه تبلیغات اینترنتی را برای شما باز می کنند. برای موفقیت در رسانه گام نخست برای شما باز کردن صفحه اینترنت است. سپس با توجه به مشتری هدف ـ مشتریان عمومی یا سایر مؤسسات تجاری ـ کانال اینترنتی خود را پیدا کنید.

2. شبکه سازی و ارجاع: ارجاعاتی که یا به دنبال شبکه سازی صورت می گیرد یا مؤسسات تجاری دیگر تنها یک راه ساده برای جلب مشتری نیست. این کار راهی است برای پیدا کردن مشتریان با نرخ های بالا. علاوه بر این مشتریان ارجاعی مایلند بیشتر خرید کنند و در نتیجه منبع ارجاعات بیشتری می شوند. چطور ارجاعات را پیدا می کنید؟ فرای داشتن محصول و خدمات مورد نیاز می بایست ایده روشنی داشته باشید از اینکه مشتری ایده آل و بی عیب نقص شما چه کسی است.

با این راه شما می توانید با آن دسته از مشتریان ارتباط برقرار کنید که به دردتان می خورد. همچنین می توانید تمرکزتان را روی محصولات یا خدماتی معطوف کنید که به آن نیاز هست. سپس باید از مشتریان راضی درخواست کنید که شما را به دیگران پیشنهاد کنند.

3. کار گروهی (تیمی) کنید: راه دیگری است که می توانید به عنوان اهرم نفوذ به منابع موجود استفاده کنید و آن طرح «میزبان ذینفع» است. در این طرح مؤسسات دیگری که مشتریان هدف آنها با شما مشترک است از پایگاه اطلاعاتی خودشان برای جلب مشتری برای شما استفاده می کنند. یعنی مؤسسه هم پیمان شما در جریان تجارت خود راهی را هم برای جلب مشتری برای شما باز می کند، مثل همکاری یک وکیل و یک حسابرس.

4. همکاری های راهبردی: ممکن است از همکاری به عنوان گامی مؤثر استفاده کنید که در صنعت از آن با «همکاری راهبردی» یاد می کنند. در حالی که یک رابطه «میزبان ذینفع» معمولاً کوتاه مدت و یک بار برای همیشه است همکاری های راهبردی می تواند گاهی برای سالها ادامه پیدا کند. مثلاً یک طراح شبکه و یک شرکت تبلیغاتی ممکن است مشتریان خود را که قصد تبلیغات دارند به یکدیگر ارجاع دهند تا زمانی که ارزش مخاطب مشترک حفظ شود همکاری های راهبردی موجی از تجارت ارجاعی را در پی دارد. موارد اشاره شده راهکارهای به ظاهرساده ای هستند که گاهی موجب تحولات چشمگیری در جریان شکل گیری یک تجارت می شوند. کافی است از همین امروز این مدل های جذب مشتری را به کار بگیرید تا تغییرات را از همین امروز تجربه کنید.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : چهار شنبه 1 تير 1390برچسب:جلب مشتری,راهبردی,همکاری راهبردی,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی