آتشکده‌ی آذربرزين‌مهر، در دیار سربداران
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

آتشکده‌ی آذربرزين‌مهر، در دیار سربداران
   
 
روچیار حيدری :
آتشكده‌ی آذربرزين‌مهر یکی از سه آتشکده‌ی بزرگ ایران‌ است در خاستگاه خورشید؛ در خراسان‌.
از معماری چهار‌طاقی‌اش که آغاز کنیم، باید آن‌را یکی از زیباترین آتشکده‌های خاموش ایران بدانیم، با ملات ماسه بادی و سنگ‌های چيده بر هم.
آذَر بُرزین مِهر يكي از سه آتشکده‌ي اساتیری- تاریخی ايران است. آذر‌گشنسپ(آتش شاهان و رزمیان) و آذر فرنبغ(آتش روحانیان)، از ديگر آتشكده‌هاي ديرين ايران هستند. آتشكده‌ي آذربرزين‌مهر را بنابر منابع كهن آتش كشاورزان و آتشكده‌ي ويژه‌ي كشاورزان، دانسته‌اند.
هرچند از زمان ساخت اين آتشكده، آگاهی درستی در دست نيست اما آن‌گونه كهاز نام اين آتشكده، روشن است، اين آتشكده، پيش از ظهور اشوزرتشت، بنا شده است. «شهرستانی» چنين نوشته كه: زرتشت آتشکده ی نیشابور (آذر برزین مهر) را تجدید کرد.
در «بندهش»، سه مینوی آذرهای فرنبغ، گشنسپ و برزین‌مهر، مایه‌ی همه‌ی آتش‌ها در گیتی هستند و پس از این سه آتش، دیگر آتشان هستند که برای نگهبانی آفریدگان و نابود کردن دروغ آفریده شده‌اند.
آذر برزین‌مهر، در 36 کیلومتری سبزوار در روستای ریوند جای دارد در میان دره‌ای که خود از روزگاران کهن بر جای‌مانده و زینتی سزاوار برای چهارگوشه‌ی آذر برزین‌مهر است.
آذر‌ برزین، در سال 86 توسط گروه مرمتی از کشور لهستان مرمت شده اما آن‌چه از آتشکده‌ی دهقانان برجاي‌مانده بسیار ناچیز است.
 















فرتورها از روچيار حيدری است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی