ترجمه كتیبه خشایارشا
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

ترجمه كتیبه خشایارشا چاپ پست الكترونيكي

 خَشایارشا پسر داریوش چهارمین پادشاه هخامنشی  كتیبه خَشایارشا پسر داریوش بزرگ و آتوسا دختر کوروش بزرگ چهارمین پادشاه هخامنشی

خدای بزرگ است اهورا مزدا كه این شكوه را كه دیده می شود آفرید. كه شادی را برای انسان آفرید. كه خرد و توانایی را به خشایارشا بخشید.

ماد‚ خوزستان‚ رخج(بلوچستان)‚ ارمنستان‚ زرنگ(سیستان‚ پارت‚ هرات‚ باكتریان(بلخ)‚ سغد‚ خوارزم بابل‚ آشور‚ ث ت گ.ش(دره هیرمند)‚ سپردا(سارد‚ لیدی)‚ مصر‚ یونانی هایی كه در دریا زندگی میكنند و آنهایی كه آن سوی دریاها هستند‚ مكیا(مكران امروزی و عمان)‚ عربستان‚ گندهار‚ هند‚ كپه و كیه(شمال شرقی آسیای كوچك)‚ داها(شرق دریای خزر)‚ سكا‚ هوم ورگا‚ سكا های تیزخود‚ مقدونیه‚ پونیتا‚ لیبی كاریا(جنوب غربی آسیای كوچك)‚ حبشه

خشایارشا گوید: هنگامی كه من شاه شدم در میان این كشورهایی كه در بالا نام برده شد نافرمانی بود پس اهورامزدا مرا یاری كرد به خواست او من صلح و آرامش در جهان برقرار كردم در بین كشورها پیش از من جاهایی بود كه دیوان را میپرستیدند پس به فرمان اهورامزدا من آن پرستشخانه دیوان را بر افكندم و فرمان دادم كه پرستش دیوان نكنند هر جا پیش از من دیوان را پرستش میكردند‚ در آنجا من اهورامزدا و ارت(فرشته داد) را با فروتنی ستایش نمودم و آنچه خراب بود درست كردماین كارها كه از من سر زد همه به خواست اهورامزدا بود

 آرامگاه خَشایارشا پسر داریوش بزرگ و آتوسا دختر کوروش بزرگ چهارمین پادشاه هخامنشی

خشایارشا شاه گوید:به خواست اهورامزدا من چنانم كه راستی را دوست دارم و از دروغ بیزارم. من نمی خواهم كه قوی بر ضعیف ستم كند و نه مرا كام است كه به قوی از سوی ضعیف ظلم كرده شود، آنچه را كه راست است، آن را می پسندم.

خواست خدا در زمین آشوب نیست بلكه صلح نعمت و حكومت خوب است. من دوست دروغگو نیستم، تند خو نیستم، هر آنچه مرابه خشم آورد با نیروی خرد بر آن چیره ام و سخت بر امیال خود مسلط هستم.

هر كه همكاری و همیاری پیشه كند در خور كوشش او را پاداش می دهم و آنكه آسیب رساند او را متناسب با گزندش مجازات می كنم. نه مرا كام است كه مردی آسیب برساند و نه مرا كامی است كه اگر آسیب رساند مجازات نشود. آنچه كسی بر ضد كس دیگری بگوید مرا باور نیاید مگر آنكه بنا به قانون نیك گواه آورد و داوری ببیند.

اگر مردی فراخور توانایی طبیعی خویش كاری را انجام دهد و بجای آورد شادمان و خرسند می شوم و خشنودی ام را كرانه ای نیست. چنین است هوش و اراده من.

مپندار كه زمزمه های پنهانی و در گوشی بهترین سخن است، بیشتر به آنی گوش فرادار كه پس پرده می شنوی. تو بهترین كار را از توانمندان مدان و بیشتر به چیزی بنگر كه از نا توان سر باز زند. چون آنچه از سوی من انجام شد ببینی یا بشنوی چه در زادگاهم و چه در آوردگاه رزم، بدان كه این توانایی من است، علاوه بر قدرت اندیشه و هوشم. این است كاردانی من.

تا جایی كه تن من توان دارد در جنگجویی هماوردی خوبم، چون در آوردگاه باشم كسی را كه از دور می بینم به نیروی ادراك و خرد می دانم كه بدخواه است یا كه دژ اندیش نیست. به نیروی ادراك و اراده خویش همواره نخستین كسی هستم كه تصمیم می گیرد كار شایسته را. چون نافرمانی را ببینم و چون دوستداری را.

 

 خَشایارشا پسر داریوش بزرگ و آتوسا دختر کوروش بزرگ چهارمین پادشاه هخامنشی

 خَشایارشا پسر داریوش بزرگ و آتوسا دختر کوروش بزرگ بود. خشایارشا چهارمین پادشاه هخامنشی بود. نام خشایارشا از دو جزء خشای (شاه) و آرشا (مرد) تشکیل شده و به معنی «شاه مردان» است. خشایارشا در سن سی و چهار سالگی به پادشاهی رسید.

مردی هستم آزموده هم با دستها و هم با پاها. به هنگام سوار كاری سواری خوبم به عنوان كمانور تیراندازی چیره دستم چه بر اسب باشم چه با پای پیاده. در نیزه وری نیزه وری نیكم، خواه از روی اسب خواه از روی خاك. اینها هنر هایی است كه اهورا مزدا مرا بخشیده است و توانایی بكار بردن آن را داشتم، آنچه بر دستم رفته است به یاری یزدان همه را با هنرهای خویش كه ارزانی اهورا مزدا بوده است به انجام رسانده ام. اهورا مزدا مرا و كار های مرا بپایاد

 

  مریم خویشکار –  تعداد 8 سنگ نبشته در كاخ صد ستون پیدا شده و اكنون در موزه تخت جمشید و موزه ایران باستان و موزه شیكاگو میباشد‚ این سنگ نبشته ها متعلق به خشایارشا((خشایارشا در نوشته های میخی خشایارشن است كه از دو واژه تركیب یافته(خشه) به معنی شاه و (ارشن) به معنی دلیر میباشد كه روی هم رفته به معنی شاه دلیر میباشد.)) میباشد و ترجمه آن چنین میباشد


نظرات شما عزیزان:

آدم زمینی
ساعت21:56---29 خرداد 1390
خیلی جالبه


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی