آرامگاه باستانی زرتشتیان در معرض تخریب
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 

آرامگاه باستانی زرتشتیان در معرض تخریب

 

 

 تپه ای که آرامگاه باستانی مردگان زرشتی یزد، در آن قرار دارد، در حال تخریب و خاکبرداری است. این خبر را خبرگزاری میراث فرهنگی منتشر کرده.

 گفته می شود در روزهای گذشته اداره آب‌منطقه‌ای یزد با خاکبرداری های در عرصه دخمه‌های یا آرامگاه‌های زرتشتیان  مخزن بتنی آب، روی تپه تاریخی یاد شده، می سازد. فعالان میراث فرهنگی یزد می گویند این خاکبرداری‌ها روند تخریب تپه و دخمه‌ها را تشدید می‌کند.

 پیش از این، فعالان میراث فرهنگی یزد می گفتند مسیر رفت و آمد به این دخمه ها و تپه ای که دخمه های دفن اموات زرتشتی یا همان "استودانها"  (استخوان دان) در آن قرار گرفته، به خاطر ویراژ موتورسواران، پر سر و صدا شده است. اکنون آنها از خاکبرداریهای عمیق و ساختن مخزن بتنی آب در این تپه ها شکایت می کنند.

 آنها می گویند با این کارها، مدتها است مردگان تاریخی دخمه های یزد خواب آرام به خود ندیده اند. به گفته این فعالان، هنوز سروصداهای ناشی از ویراژموتورسواران بر سراشیبی دخمه های یزد کاسته نشده که اداره آب منطقه‌ای یزد با خاکبرداری های عمیق در کنار دخمه ها و اقدام به ساخت مخزن بتنی آب کرده است.

 استودان های باستانی: دخمه های اموات

 دخمه های یزد به عنوان اثری ملی که بیش از 400 سال قدمت دارند، روزگاری آرامگاه زرتشتیان بوده است. دخمه های تاریخی یزد به عنوان یک سایت تاریخی ارزشمند در مرکز ایران محسوب می شود و همچنین یکی از جاذبه های تاریخی در لیست تورهای خارجی و داخلی یزد پذیرای تعداد بی شماری از گردشگران در روزهای مختلف سال به خصوص، روزهای تعطیلات نوروزی است. با این حال این استودانها در سالهای اخیر به شدت در معرض تعرض های متعدد قرار گرفته اند.

 شاهدان عینی به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته اند به دلیل سراشیبی دخمه ها موتورسواران یزدی که پیست مناسبی در اختیار ندارند، از آن به عنوان پیست موتورسواری استفاده می کنند و هم اکنون نیز سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله اداره کل منطقه ای آب بدون درنظرگرفتن ضوابط و مقررات میراث اقدام به گودبرداری و ساخت منبع بتنی آب می کنند. یعنی مشابه اتفاقی که پیش از این درآتشگاه اصفهان افتاد و هم اکنون صفحات شمالی تپه تاریخی آتشگاه واقع در غرب اصفهان به دلیل ساخت مخازن بتنی، جنبه تاریخی و میراثی خود را دست داده اند.

  گفته می شود دخمه های یزد تا 50 سال قبل همچنان کارایی داشته و زرتشتی‌ها مردگان خود را به داخل این دخمه‌ها که استودان گفته می‌شود می‌انداختند و طی مراسم خاصی با متوفی خود وداع می‌کردند. اما طی 50 سال گذشته با متوقف شدن مراسم آئینی مرده‌گذاری در این دخمه‌ها، مسیر آمد و شد خانواده‌های متوفیان، تبدیل به پیست موتور سواری شده، اکنون علاوه بر ویراژ و گازدادن جوانان یزدی، آب انبارهای بتنی نیز استودانها را تهدید می کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 28 خرداد 1390برچسب:دخمه,دخمه زرتشتیان,آتشگاه,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی