مجله آشپزی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

سوپ بخورید لاغر بشید!

 

 

http://picture.marshalclub.org/Archive/21027.aspx

سوپ رژیمی

مواد لازم براي چهار نفر :

هويج نگيني ريز خرد شده۲۰۰ گرم
سيب زميني نگيني ريز خرد شده  ۱۵۰ گرم
پیاز رنده شده  ۲ عدد متوسط
نخود فرنگي۱۰۰ گرم
آب مرغ  ۳ لیوان
آرد سیب زمینی یک قاشق غذا خوری
زرشک یک استکان سر خالی
رشته سوپ ( فرنگی ) ۱۵۰ گرم
گوجه فرنگی* ۴-۵ عدد بزرگ
نمک ، فلفل ، آبلیمو تازه به مقدار لازم
جعفری و گشنیز خرد شده یک استکان

طرز تهیه  :

تقریبا مشابه پخت سوپ مجلسی است با اندکی تفاوت :
ابتدا هویچ ها و نیمی از پیاز را در آب مرغ در حال جوشیدن بریزید و بعد از ۱5 دقیقه سیب زمینی و نخود فرنگی را به هویچ ها اضافه کنید .گوجه فرنگی ها را پوست بگیرید ، کاملا ریز و یک دست خرد کنید و بدون سرخ کردن به مواد بالا اضافه کنید . بعد از اینکه مواد جوشید ، شعله گاز را ملایم کنید تا کم کم جا بیفتد . ( در صورتی که به جای گوجه فرنگی از رب گوجه استفاده میکنید دو قاشق غذا خوری رب گوجه را به مواد اضافه کنید . که در این صورت از مقدار نمک کمتری نیز استفاده میشود . ولی توصیه میشود سعی کنید به جای رب کلا در همه غذاها از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید) بعد از حدود ۵-۶ دقیقه آرد سیب زمینی را در یک استکان آب جوش حل نمایید و همراه با بقیه پیاز به سوپ بیفزائید . وقتی سوپ تقریبا پخته شد، (یعنی هویچ ها  نرم شدند و گوجه فرنگی ها کاملا به خورد سوپ رفتند) رشته را کم کم به مواد اضافه کنید و جوری هم بزنید که رشته ها خرد نشوند . این کار را موقعی انجام دهید که تقریبا ۱۰-۱۵ دقیقه به کامل شدن مرحله پخت مانده باشد . وقتی سوپ کاملا حاضر شد ( یعنی هویچ ها و نخود فرنگی ها کاملا نرم شده بودند) ، قبل از ریختن در ظرف مناسب ، مقدار نمک و فلفل را اندازه کنید و بعد آبلیموی تازه را به مقدار دلخواد به سوپ بیفزائید . و بعد از یک الی دو دقیقه سوپ را از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسب سرو کنید و مقدار باقی مانده جعفری و گشنیز را روی سوپ بریزید .

نکته :غلظت این سوپ از سوپ مجلسی بیشتر است در نتیجه نیازی به افزودن آب جوش به آن نیست .

این سوپ به دلیل داشتن پیاز و هویچ و آب مرغ برای کسانی که دچار سرماخوردگی شده اند بسیار مفید است . میتوانید از قطعات مرغ پخته بدون استخوان یکدست خرد شده نیز در این سوپ استفاده کنید که در این صورت مقدار آرد سیب زمینی را بسته به مقدار مرغ کمی اضافه کنید .در صورت تمایل میتوانید به جای این مقدار رشته فرنگی از ۱۵۰ گرم جو (یک شب خیس خورده باشد) یا ۲۰۰ گرم جوی پرک که یک ساعت در آب سرد خیس شده باشد استفاده کنید .در این صورت جوی پرک نشده را همراه هویچ ها به آب مرغ در حال جوشیدن بیفزائید یا اینکه جو پرک شده را همراه سیب زمینی و نخود فرنگی به سوپ بیفزائید .خاصیت جو پرک نشده از جو پرک شده خیلی بیشتر است ولی به دلیل کمبود وقت، و ظاهر یک دست تری که جو پرک شده دارد ، اغلب تمایل به استفاده از جو پرک شده دارند.

 

 

سوپ چربی سوز

مواد لازم :
۴ لیتر آب
۴ عدد پیاز درشت خرد شده
۴ حبه سیر له شده
۴ هویج خرد شده نگینی
۴ عدد کدو سبز خرد شده نگینی
۲۰۰ گرم گل کلم خرد شده
۲ عدد فلفل دلمه ای خرد شده
۲ شاخه کرفس ریز شده
۶ عدد گوجه پوست گرفته
۲ قطعه عصاره آب مرغ یا یک لیوان آب مرغ بدون روغن

طرز تهیه:
مواد را داخل قابلمه ریخته نمک، فلفل و پودر کاری را به دلخواه اضافه کنید. سپس در ظرف را بسته تا مواد حدوداً ۱۵ دقیقه به خوبی پخته و نرم شوند. بهتر است از له شدن مواد جلوگیری شود تا ویتامین سبزیجات حفظ شود. هر بار که احساس گرسنگی کردید از این سوپ میل کنید.
خاصیت این سوپ باعث می شود که با هر بار مصرف لاغرتر شوید. این رژیم غذایی در مورد بیماران قلبی یا کسانی که عمل جراحی دارند توصیه می شود تا وزن آنها کمتر شود و خوشبختانه برعکس برخی رژیم های لاغری هیچ ریسکی در برنخواهد داشت. این سوپ علاوه بر سوزاندن چربی های اضافی باعث تمیز شدن سیستم گوارشی می شود.

 

http://picture.marshalclub.org/Archive/21028.aspx

سوپ لاغری

یک رژیم یک هفته ای برای کسانی که میخواهند بین 4 تا 6 کیلو وزن در یک هفته کم کنند. در این رژیم سوپی که به شما آموزش میدهم مهمترین عامل در وزن کم کردن شماست. هر چه بیشتر از این سوپ بخورید وزنتان بیشتر پائین خواهد رفت.چون موادی که در این سوپ بکار رفته باعث میشود ت ابدن شما بیشتر کالری بسوزاند. شما اگر مایل بودید میتوانید تا دو هفته هم این رژیم را ادامه دهید. بسته به کشش شما در خوردن این سوپ دارد.

مقدار کالری که شما در روز استفاده میکنید خیلی کم است و شما روزانه تقریبا تا 1350 گرم میتوانید وزن کم کنید بعضی روزها شاید وزن کم نکنید نگران نباشید. ولی اگر نتوانستید لطفا دیگر ادامه ندهید. شما حداقل 3 بار در روز باید سوپ بخورید تا جائی که میتوانید. هر چه بیشتر بخورید وزنتان بیشتر کم خواهد شد. سعی کنید که روزانه بین 5 تا 8 لیتر آب بخورید.

مواد لازم برای سوپ:

6  عدد پیاز بزرگ

800 گرم کنسرو گوجه فرنگی

نصف  کلم سنگی متوسط

4 عدد هویج

 200  گرم کرفس

2  عدد فلفل دلمه ای سبز

3  عدد بولیونگ گوشت (آب گوشت)

2  بسته سوپ پیاز

 3 تا 4 پر سیر

نمک،  فلفل،  ادویه و سویا

طرز تهیه:

تمام مواد را به تکه های درشت خرد کنید و در قابلمه بریزید. به مدت یک ساعت بگذارید تا بپزد و  ادویه هائی را که دوست دارید داخل آن بریزید.

برنامه هفتگی:

شنبه: سوپ به مقدار زیاد، انواع میوه بجز موز و اگر طالبی دوست دارید که چه بهتر.

یکشنبه: سوپ ، انواع سبزیجات آب پز یا تازه از خوردن نخود فرنگی و حبوبات پرهیز کنید.

دوشنبه: سوپ، میوه و سبزیجات، از خوردن موز و سیب زمینی و نان و برنج پرهیز کنید.

سه شنبه: سوپ، 5 تا 8 موز و به همان اندازه شیر کم چربی

چهارشنبه: سوپ، 6 عدد گوجه فرنگی تازه،300 گرم گوشت گوساله آب پز، حداقل 8 لیوان آب.

پنج شنبه: سوپ، هر قدر که میخواهید سبزیجات و ماهی آب پز.

جمعه: روز آخر از سوپ صرف نظر کنید. بلغور و سبزیجات خام یا آب پز، آب میوه بدون شکر، چای و یا قهوه بدون شکر.

 

 

 

 

 

غذاهای خوشمزه گیلانی

 

 

 

فسنجان گیلانی

 

http://picture.marshalclub.org/Archive/21029.aspx

مواد لازم برای ۷ نفر:
مرغابى یا اردک یا مرغ درشت یک عدد

مغز گردوی چرخ شده  ۷۵۰ گرم

رب انار ترش ۳ قاشق غذاخورى

نمک و فلفل به اندازه کافى


طرز تهیه با مرغ:
گردوی چرخ شده را با ۳ یا ۴ لیوان آب و رب انار ترش مخلوط می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا ۲ یا ۳ ساعت آهسته بجوشد. گاهى هم خورش را هم می زنیم تا ته نگیرد و بوى خامى گردو از بین برود.سپس مرغ را درسته یا به چهار قطعه تقسیم کرده و همراه با نمک و فلفل و کمی آب می گذاریم تا کاملا بپزد.بعد از اینکه مرغ پخت، آن را به خورش اضافه می کنیم. سپس صبر می کنیم تا خورش به روغن بیفتد و آب آن کم شود و به اصطلاح جا بیفتد.

طرز تهیه با مرغابی یا اردک:
برای این کار مرغابى را کاملا پاک کرده و می شوییم. گردوی چرخ شده، مرغابى، آب و کمی نمک و فلفل را با هم در قابلمه می ریزیم و می گذاریم بپزد. وقتى مرغابى کمى پخت، رب انار را به آن اضافه می کنیم. سپس صبر می کنیم تا خورش به روغن بیفتد و آب آن کم شود و به اصطلاح جا بیفتد.

 

 

میرزا قاسمی

 

http://picture.marshalclub.org/Archive/21031.aspx
مواد لازم: بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی.
ابتدا بادمجانها را روی ذغال (امروزه چراغ گاز) کباب می کنند، سپس پوست سوخته آن را جدا کرده، با گوشت کوب و یا ساطور تخته(در گذشتهبه کار می رفت) می‌کوبند.آنگاه بادمجانها را با مقداری زرد چوبه در روغن تفت داده و سیر را نیز که قبلاً خرد و سرخ کرده اند، به بادمجانها اضافه می کنند. در تابستان و بهار مقداری گوجه فرنگی راریز خرد کرده، به مخلوط سیر و بادمجان اضافه می کنند و در زمستان از رب گوجه فرنگی استفاده می کنند. وقتی گوجه (رب) نیز تفت داده شد، تخم مرغ را اضافه می کنند.



باقلاقاتق (خورشت باقلی)

 

http://picture.marshalclub.org/Archive/21030.aspx
مواد لازم: لوبیای خورشتی (پاچ باقلا)، شوید (خشک یا تر)، سیر خام ( برگ سیر)، تخم مرغ، ادویه، روغن. ابتدا باقلی‌ها را پوست کنده (از غلات سبز و پوسته دوم جدا می‌کنند)و همراه با سیر خلال شده یا برگ سیر خرد شده، با مقداری روغن در قابلمه( یا گمج که ظرفی گلی است و در گذشته کاربرد بیشتری داشته) کمی سرخ می کنند ، سپس مقدار کمی زردچوبه وشوید به باقلی اضفه نموده و تفت می‌دهند. در پایان، یک یا دو لیوان آب به مواد اضافه نموده و بر روی حرارت ملایم می گذارند، تا وقتی که روغن غذا در روی قابلمه بالا بیاید، آنگاه تخم مرغ را اضافه می‌کنند.
نکات تغذیه ای :
این غذا ، یکی از غذاهای محلی ، ویژه نواحی شمال ایران است . بهتر است غیر از غذاهای روزمره و عادی در برنامه های غذایی امان ، با طرز پخت غذاهای محلی نواحی دیگر نیز آشنا شویم .
این غذا ، یک غذای خوشمزه است . بهتر است شما هم آن را امتحان کنید .
در تهیه این غذا از گوشت استفاده نشده است ، ولی نگران نباشید زیرا تخم مرغ یک جانشین مناسب برای گوشت است . انرژی حاصل از یک عدد تخم مرغ 75 کالری است که معادل انرژی یک واحد ( 30گرم) گوشت با چربی متوسط است .
لوبیای مخصوص باقلاقاتق نیز منبع پروتئین گیاهی خوبی است که همراه با تخم مرغ ، باعث افزایش کیفیت پروتئین غذا در حد پروتئین گوشت می شود . این غذا را هم می توان با پلو و هم با نان میل کرد . انرژی این غذا در کل ، 2728 کالری است که اگر توسط 5 نفر میل شود سهم هر فرد از انرژی 5/545 کالری خواهد بود .

ترش تره

 

http://picture.marshalclub.org/Archive/21032.aspx
مواد لازم: سبزی (جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، چغندر)، برنج، سیرخام، ترشی (آب نارنج یا آب انار)، آلوچه سبز، تخم مرغ، ادویه.
ابتدا سبزیها را با ساطور، ریز خرد می کنند. سپس به اندازه یک لیوان آب و نیم لیوان برنج (برای یک کیلو سبزی خرد شده) که قبلاً خیسانده‌اند، در قابلمه می‌ریزند تا سبزی و برنج کاملاً پخته شود . سپس سیر را خرد کرده ،با زردچوبه و روغن سرخ می‌کنند و به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنند.در آخر، در ترشی مورد علاقه، مقداری آرد برنج (گندم) حل کرده و به تدریج به خورشت اضافه می‌کنند. این کار سبب لعابدار شدن خورشت می‌شود. در پایان نیز تخم‌مرغها را اضافه نموده، میل می‌کنند.
 

 

ژله شیر نارگیل

 

http://picture.marshalclub.org/Archive/21033.aspx

 

مواد لازم:

آگارآگار رشته ای 20 گرم

شکر به مقدار لازم

شیرنارگیل 200 گرم

آب 1 لیتر

 

طرز تهیه :

مرحله  -1 در یک شیرجوش مناسب یک لیتر آب را جوش آورده و آگارآگار را به آن افزوده تا حل شود و اجازه دهید تا چند دقیقه ای بجوشد تا به غلظت مناسب برسد. برای تست زمان مناسب کمی از مایع را در قاشقی بریزید و بعد از اینکه کمی سرد شد با دو انگشت از آن بردارید اگر بین دو انگشت کش آید آماده برداشتن است در غیر این صورت زمان بیشتری به جوشیدن اختصاص دهید.

مرحله  -2 وقتی مایع آماده شد شکر را تا حدی که شیرینی آنرا دوست دارید اضافه کرده و سپس شیر نارگیل را اضافه کنید و مقداری هم زده تا م


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی