آکواریوم گیاهی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 

 

 

نخستین آکواریوم گیاهی شما

کجا یاد گرفتید؟ از کجا شروع کرده اید؟ شن و ماسه، نورپردازی، دی اکسید کربن، کوددهی و.... اینها خبر از کاری طاقت فرسا و مشکل می دهد؟

بگذارید این پرسش را به صورت یک سری مثال و راهنمایی پاسخ بدهم تا بتوانم در داشتن یک آکواریوم بروز (مدرن) و طبیعی به شما کمکی کرده باشم.

شن و ماسه

کارهایی که باید انجام دهید :

برای مبتدی ها، بهترین انتخاب ممکن برگزیدن یکی از محصولات شرکت های تولید کننده مواد مخصوص بستر آکواریوم های گیاهی می باشد که در حال حاضر شرکت Sera در ایران در این زمینه محصولی ارائه نموده. این محصولات ترکیبی از کود مناسب و سنگ و شن با کیفیت لازم برای بستر آکواریوم هستند.

اگر این نوع محصولات برای شما گران هستند و نمی خواهید زیاد هزینه کنید، می توانید از مقداری ماسه و سنگریزه از جنس سیلیس استفاده کنید که در طبیعت به وفور یافت می شود.

پس از تهیه مواد برای بستر آکواریومتان، کف آن را به ارتفاعی بین 9 تا 15 سانتیمتر از این مواد پر کنید و خیلی خوب می شود اگر مقداری کود با منشأ گیاهی نیز تهیه نموده و در زیر لایه بستر بریزید. این کود ها نیز توسط شرکت Sera تولید می شود.

کارهایی که نباید انجام دهید :

از سنگریزه هایی با منشا آهکی، شدیدا پرهیز کنید و همچنین خرده صدف و خرده مرجان.

استفاده از سنگریزه های محل هایی که در معرض آسفالت و مواد شیمیایی قرار گرفتند، همچنین از سنگریزه های تزیینی که با پلاستیک پوشیده شده اند و سنگ های بزرگ رودخانه ای. زیرا این ها به هیچ عنوان برای بستر آکواریوم های گیاهی مناسب نیستند و گیاه نمی تواند در این شرایط ریشه داده و خود را در بستر جا بیاندازد.

همچنین استفاده از شن ساحل نیز به تنهایی اصلاً مناسب نیست. اگر می خواهید در نمای خود از این بستر زیبا بهره مند شوید، باید پیش از ریختن شن، از یک لایه کود گیاهی استفاده کنید و روی این لایه از ابر نازک و در نهایت همه لایه ها را با شن های مورد نظر بپوشانید.

نور پردازی در آکواریوم های گیاهی

کارهایی که باید انجام داد :

به آهستگی شروع کنید، از لامپ هایی استفاده کنید که نهایتاً بین 4 تا 7.5 وات بر لیتر (1-2 وات بر گالن) نوردهی داشته باشند. که معمولاا برابر با یک یا دو لامپ فلوروسنت باریک و بلند می شود.

ممکن است وسوسه شوید که مقدار تمرکز و قدرت نور را زیاد کنید که به عنوان نخستین تجربه هنوز زود است و تلاش کنید فعلا با این وسوسه مقابله نمایید.

کارهایی که نباید انجام دهید :

استفاده از تعداد زیاد لامپ و نور در نخستین آکواریوم همیشه یکی از فاجعه آمیزترین اتفاقات را که جبران آن بسیار سخت است به بار می آورد. نام این فاجعه همان جلبک و خزه است.

این دو موجود، یک واکنش زیست محیطی به عدم تعادل بین نور و تنفس آب است و جزوی از اکوسیستم طبیعت به شمار می رود. یک واکنش مانند لرزیدن شما در سرما.

ولی ما در اکوسیستم آکواریوم به دلیل نیاز به زیبایی و کنترل محیط، علاقه ای به این واکنش نباید داشته باشیم.

پس به آرامی و با شکیبایی (صبر) شروع کنید تا بتوانید تعادل میان نور و رشد گیاهان را در زیر نور کم پیدا کنید. هنگامی که به درجاتی از موفقیت رسیدید،  می توانید از دی اکسید کربن نیز استفاده کنید که در آن زمان می توان از نور بیشتر استفاده نمود.

دی اکسید کربن CO2 در نخستین آکواریوم گیاهی شما

اضافه کردن و تزریق دی اکسید کربن در میزان خاصی از نور دهی می تواند مفید باشد، ولی اگر بیش از 2 وات بر گالن (7.5 وات بر لیتر) نوردهی داشته باشید ممکن است خطرناک شود.

چشم پوشی از نیاز گیاهان به دی اکسید کربن تحت نور کم تا زیاد، بدون پرسش و آگاهی از عدد علمی که باعث ایجاد جلبک ها و خزه ها می شود، در نهایت شما را خسته خواهد کرد.

فکر کنم بتوان این طور شروع کرد که نور در آکواریوم مانند روغن، و دی اکسید کربن مثل سیب زمینی است. هرگز سیب زمینی را پیش از روغن در ماهی تابه نریزید.

در یک جمله : نور زیاد و دی اکسید کربن کم موجب پیدایش جلبک ها خواهد شد.

بهترین راه برای مبتدی ها این است که اضافه کردن دی اکسید کربن را برای شروع، در نور کم امتحان کنند و تنظیم کردن سیستم و تعادل آکواریوم را به دست بگیرند تا زمانی که احساس کنند کاملا به آکواریوم مسلط شدند و قلق دی اکسید کربن دستشان آمده و گیاهانشان وضع خوبی پیدا کرده باشند و سپس با 20-30 ppm برای دی اکسید کربن در تمام زمان نوردهی ادامه دهند.

سپس شما می توانید نوردهی را افزایش دهید و این در هنگامی است که احساس می کنید گیاهان وضع خوبی پیدا کردند و زودتر از گذشته رشد می کنند.

کوددهی در نخستین آکواریوم گیاهی شما

کود دادن برای مبتدی ها معمولا همیشه یا کمتر از استاندارد است و یا بیشتر. در زیر نور کم و وضعیتی بدون اضافه نمودن CO2  و تعداد مناسبی ماهی، شما نباید به چیزی بیشتر از یک مقدار (دوز) معین به صورت مرتب و هفتگی از کود استاندارد به همراه رسیدگی های عادی نیازی داشته باشید.

همیشه مواظب کودهای سنگین و سرشار از آهن که به صورت مایع توسط شرکت های متفرقه تولید می شوند باشید. اضافه کردن مقدار بیش از اندازۀ آهن در زیر نور کم، بارها نتایجی به صورت جلبک های نخ مانند و بلند داشته که بسیار سمج هستند.

خود ماهی ها و غذایی که به ماهی ها می دهید، بیشتر چیزهایی را که گیاهان نیاز دارند تامین می کنند. در حین این که تجربه تان زیاد می شود و دی اکسید کربن و نور را اضافه می کنید، می توانید کم کم، کود دادن را نیز تجربه کنید .

پس نتیجه می گیریم که برای شروع بهتر است از گیاهانی که نور کمتری نیاز دارند استفاده کنید که در جدولی جداگانه آنها را برایتان سیاهه خواهم کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : پنج شنبه 12 خرداد 1390برچسب:کوددهی,کود,جلبک,پیدایش,آکواریوم گیاهی,اکوسیستم,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی