سکس پیش از ازدواج درست یا اشتباه ؟
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 سکس پیش از ازدواج درست یا اشتباه ؟

 




در طول یک سال فعالیت اجتماعی ام پیرامون مسائل بهداشتی و جنسی و صحبت کردن با افراد مختلف با سنین متفاوت و همچنین مطالعات رفتارشناسی و جامعه شناختی که داشتم ، اینکه آیا سکس پیش از ازدواج آیا صحیح است یا خیر ؟

ابتدای مطالعاتم با توجه به بررسی متون ابتدائی برگرفته از فرهنگ غربی و تطابق آنها با اصل آزادی جنسی و برابری اجتماعی به این نتیجه رسیده بودم که این کار بنا به ۳ دلیل زیر صحیح و ضروری است :

 ۱ – شناخت جنسیتی : اینکه سکس با جنس مخالف پیش از ازدواج موجب شناخت بیشتر بین دو جنس نسبت به همدیگر میشود و حاصل این امر میتواند با افزودن بر بار تجربی افراد ، موجب گزینش و شناخت بهتر برای آینده مشترک شود .

 ۲ – برابری جنسی : اینکه زنها هم حق دارند به مانند مردان پیش از ازدواج رابطه جنسی داشته باشند و پاسخ به این پرسش که : چرا باید اغلب پسران آزادانه سکس داشته باشند و کسی معترضشان نشود اما دختران باید همیشه در محدودیت باشند ؟

 ۳ – اعتقاد به اختیار و مخالفت با زور : اینکه انسان با اختیار زاده شده است و زور بدترین قفس برای روح انسانی است ، پس هر فرد آزاد است در همه مسائل زندگی اش بر اساس همین اختیار تصمیم بگیرد و سکس هم یکی از همین جنبه ها و مسائل زندگی است که اختیارش در دست انسان است که چه موقع داشته باشد و چه موقع نداشته باشد .

اما همین طور که مطالعاتم کاملتر میشد و کم کم به جنبه های اجتماعی و رفتارشناسی جنسیتی اش نزدیک میشدم نتایج تحقیقاتم جالبتر و دگرگون تر میشد .

جالب از این نظر که به هنگام مواجه با فرهنگ های مختلف نتایج یکی میشد و دگرگون از این نظر که ۳ اصل ابتدایی فقط از یک بعد پایدار بودند و هنگامی که از ابعاد دیگر به این قضیه نگاه میشد ، دیدها و ایده های تازه تری را به ما می داد .

مثلا هنگامیکه این قضیه را از مدخل دو فرهنگ ایرانی و آمریکایی مورد برسی قرار دادم و نتایج تحقیقاتم بر روی جامعه تصادفی در ایران را با نتایج تحقیق انجام گرفته مشابه توسط یکی از مراکز مطالعات آمریکایی تطابق دادم نتایج کاملا یکسان بودند ! برای اطلاع میتوان خدمتتان عرض کنم که در ایالات متحده آمریکا نیز سکس پیش از ازدوج امری مطرود است و بر اساس نتایج یک نظرسنجی که توسط یکی از مراکز پژوهشی در چندین ایالت آمریکا صورت گرفته نوجوانان آمریکائی نسبت به هم سن و سالان خودشان در یک دهه پیش تمایل بیشتری دارند که نخستین سکسشون در سن های بالاتر باشد و نزدیک به ۸۵% دختران و پسران آمریکائی اظهار تمایل کردن که مایل هستند نخستین سکسشان پس از ازدواج باشد ! اما از اینکه زیاد هم این زمان بلند بشود زیاد خوششان نمی آید ، در ادامه این تحقیق آمده است که توجه به معنویات و رعایت اصول مذهبی در بین جوانان آمریکائی رو به رشد است و چشم انداز سده (قرن) آینده برای بشر را این گونه توصیف کرده است که جهان رو به سمت معنویت گرایی است .

بعلاوه اینها ، وقتی سکس پیش از ازدواج از ابعاد دیگری نظیر روانشناسی ، رفتارشناسی ، فرهنگ ، مذهب ، جامع شناسی ، انسانشناسی ، اخلاق و …… مورد برسی قرار میگیرد ، نتایج کلا به دو سمت موافق و مخالف تقسمیم میشوند که در جمع بندی نهایی سنگینی قسمت مخالف در ترازوی سنجش بسیار بیشتر از موافق است .

در نوشته زیر تلاش کردم ، بعضی ابعادی را که بر نهی سکس پیش از ازدواج تاکید دارند را بر شما بنمایانم ، حال اگر به این دوست صمیمیتان اطمینان دارد و خواهان یک رابطه بلند مدت و پایدار هستید میتوانید از این نوشته ها استفاده مفید ببرید ولی اگر اعتقادی به اینگونه سخنان ندارید میتوانید وارد گود تجربه عملی بشوید تا آن وقت با گوشت و پوستتان این نوشته ها را درک کنید و پس از چند سال برگردید و دوباره نوشته های من را بخوانید !

 دلایل نهی سکس پیش از ازدواج از نگاه ابعاد ۹ گانه :

 ۱ – بعد رفتار شناختی : « افراد مختلف نسبت به رابطه جنسی دید متفاوتی دارند » رابطه جنسی برای آنان میتواند به مفهوم تعهد، سرگرمی، لذت صرف، صمیمیت و یا هیچ چیز باشد. بهتر آنست که شما تا زمانی که شناخت کافی نسبت به فرد و نحوه نگرش وی به سکس پیدا نکرده اید اقدام به برقراری رابطه جنسی نکنید. زیرا برای مثال اگر شما به سکس به دید تعهد و صمیمیت بنگرید و به امید آنکه با برقراری رابطه جنسی محبوب خود را از دست نخواهید داد و به عکس از نظر فرد محبوب شما سکس یک لذتجویی صرف باشد آنوقت اندوه بزرگ و سرنوشت غم انگیزی را برای خود رقم زده اید.

 ۲ - بعد جامع شناختی : صرفنظر از آنکه شما چگونه می اندیشید، رابطه جنسی پیامدها و تاثیرات شگرف و مهمی را در بر خواهد داشت.

 ۳ – بعد روانشناختی : رابطه جنسی احساسات شما را تحت الشعاع قرار داده و آنها را تشدید، لجام گسیخته و یا منحرف میسازد: مغز انسان در سیر تکاملی خود به گونه ای طراحی گردیده است که هنگام مواجهه با موقعیتهای امکان برقراری رابطه جنسی همچون شرایط تهدید آمیز مواد شیمیایی خاصی را آزاد میسازد که روند اندیشیدن را متوقف میسازند. در واقع شما را ناخودآگاه به برقراری رابطه جنسی هدایت میکند تا شما بتوانید با تولید مثل به بقاء خود ادامه دهید. اما آیا این موقعیتها همان جایی ست که شما میخواهید با یک فردی که شناخت چندانی از وی ندارید باشید؟ بنابراین در مرحله تعیین کننده شناخت فرد شما از هوشیاری کافی برای اتخاذ تصمیمات منطقی برخوردار نخواهید بود.

 ۴ - بعد فیزیولوژیک : « رابطه جنسی مواد شیمیایی “پیوند دهنده” و “دلبسته کننده” آزاد میسازد » برقراری رابطه جنسی در دو جنس موجب آزاد سازی مواد شیمایی میگردد که احساس دلبستگی را در آنها پدید می آورد. آیا شما میخواهید اجازه دهید تا مواد شیمیایی مغز شما برای شما تصمیم گیری کنند که به چه کسی دلبستگی پیدا کنید؟ دست نگه دارید شما با این کار رنج بزرگی را به جان خواهید خرید زمانی که باید از شریک خود جدا گردید اما به سبب برقراری رابطه جنسی به وی دلبسته شده اید.

 ۵ – بعد فرهنگی - اجتماعی : « رابطه جنسی دامنه انتخاب شما را محدود میسازد » رابطه جنسی شما را ملزم میسازد تا شتابزده و خیلی زود هنگام در مورد رابطه تان تصمیم بگیرید و سناریوی دهشتناک تر آنکه باردار بودن، شما را در امر تصمیم گیری و انتخاب در تنگنا قرار دهد. هنگامی که با شریک خود رابطه جنسی برقرار نکرده باشید آسانتر میتوانید خود را از یک رابطه ناسالم بیرون بکشید.

 ۶ -بعد انسانشناختی : « انتظار و پیش بینی استرس زاست، اما شیرین و مهیج» یکدیگر را از آن محروم نسازید. این در سرشت انسان است که چیزی را که با تلاش و انتظار بیشتر بدست می آورد، بیشتر هم قدرش را می داند. همچنین رابطه جنسی زود هنگام مرحله خیالپردازیها و رویاهای ما نسبت به محبوبمان را از بین می برد و شور و هیجان عاشقی را کمرنگ و کسالت بار میسازد.

 ۷ - بعد اخلاقی : « برقراری رابطه جنسی زود هنگام و شتابزده بر عدم خویشتنداری و فقدان احترام دلالت دارد » زمانی که شریک شما این فرصت را به شما نمیدهد تا پس از شناخت کافی و مبتنی بر عقل و رضایت کامل شما رابطه جنسی آغاز گردد و یا به شما تنها به یک ابزار جنسی مینگرد در واقع احترامی برای شما قائل نیست. همچنین عدم توانایی در کنترل غرایز در فرد میتواند گواهی بر بی ارادگی و خیانت کار بودن وی نیز باشد. اینگونه نتیجه گیری ها ممکن است کاملا اشتباه و نادرست باشد اما چرا باید یک موضوع پیچیده را بغرنج تر کرد؟

 ۸ – بعد پزشکی و بهداشتی : پیشگیری از بیماریهای مقاربتی بسیار مهم است ، شما هنگامی که نسبت به طرف مقابل خود شناخت کافی ندارید هرگز نباید ریسک کنید و خود را در معرض انواع بیماریهای آمیزشی قرار دهید.

 ۹ - بعد عقلانی : یکی از مهمترین انگیزه های مردان از برقراری رابطه با جنس مخالف خود امید به برقراری رابطه جنسی با وی است. بنابراین دختران نباید زود هنگام و شتابزده اقدام به برقراری رابطه جنسی کنند زیرا با این کار ممکن است بخت خود را برای ازدواج با فرد به میزان زیادی از دست بدهند. همچنین دخترانی که خیلی زود به رابطه جنسی تن میدهند نزد مردان ارج و قربی نخواهند داشت.

 جمع بندی و نتیجه گیری :

در نوشته بالا فقط ۹ بعد کلیدی از ابعادی که به ما نشان میدهند که سکس پیش از ازدواج مشکلات و معایبش بسیار بیشتر از نیکیها و خوبیهایش است ، ذکر شده است و ما از پرداختن به بقیه ابعاد خودداری کردیم و آن را به شما واگذار میکنم تا با مکاشفه و کسب تجربه به آن ابعاد برسید .

"بر گرفته از کلوب روانشناسی"

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : چهار شنبه 11 خرداد 1390برچسب:پیش از ازدواج,آینده مشترک,ترازو,روانشناختی,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی