علمی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام آفریدگار شگفتیها

از «ميكروب تايتانيك» تا «سوسك ژوراسيك» در فهرست كشفيات تازه دانشمندان   

هر ساله موسسه بين‌المللي اكتشاف گونه‌هاي تازه (جديد) به انتشار فهرست 10 گونه جديد برتر سال گذشته می‌پردازد كه در فهرست امسال هم از ميكروب آهن خوار تايتانيك تا زالويي با دندان‌هاي غول‌پيكر و سوسمارهاي ميوه‌خوار و قارچي كه براي تنفس در زير آب از آبشش برخوردار است، ديده مي شود.

به گزارش ايسنا، زمين خانه موجودات خارق‌العاده بسياري است و هر ساله با معرفي گونه‌هاي جديد كه تا آن زمان از نظر زيست‌شناسان دور مانده‌اند، غرق در شگفتي مي‌شويم.

زالو با آرواره‌هاي غول پيكر

در اين فهرست، زالوي Tyrannobdella rex وجود دارد كه از يك آرواره و دندان‌هاي غول‌پيكر برخوردار است. اين گونه در پرو در حالي كه به پيشاني يك دختر بچه چسبيده بود پیدا شد.

به گفته دانشمندان حدود 600 تا 700 گونه زالو تاكنون پیدا شده و هنوز 10 هزار گونه ناشناخته ديگر در طبيعت موجود است.

ميكروب تايتانيك!

باكتري Halomonas titanicae در جريان بررسي‌ها در باقيمانده‌هاي كشتي معروف تايتانيك كه در سال 1912 با يك كوه يخ برخورد كرده و غرق شد، روي زنگ‌زدگي اين كشتي پیدا شد.

طبق بررسي‌ها اين باكتري به سطوح استيل چسبيده و سطوح برجسته تپه‌مانند يا فرآورده‌هاي فرسايشي توليد مي‌كند كه با همراهي ساير ميكروب‌ها به زوال فلز كشتي تايتانيك و محو آرام آن منجر خواهد شد.

دانشمندان اين باكتري را براي حذف ضايعات فلزي كشتي‌هاي قديمي يا سكوهاي نفتي در اعماق اقيانوسها مفيد خوانده‌اند.

خفاش‌ماهي پن‌كيكي!

اين گونه ماهي با نام علمي Halieutichthys intermedius در سال 2010 در ميان نشت نفت در خليج مكزيك كشف شد و تمام اعضاي اين گونه در اين نشت نفتي احاطه‌ شده‌اند.

اين گونه دم‌ثابت به نظر با استفاده از باله‌هاي ضخيم بازو مانندش در آب حركت مي‌كند كه آن را بسيار شبيه يك خفاش نشان مي‌دهد.

قارچي با تلالو جاويدان!


گونه خاصي از قارچ‌ها به دليل داشتن اثر روانگردان روي افرادي كه از آنها تغذيه مي‌كردند از مدتها پيش مورد بررسي قرار داشتند.

قارچ Mycena luxaeterna كه يك گونه زيست‌تاب ابدي است كه در آخرين باقيمانده‌هاي زيستگاه جنگلي اقيانوس اطلس در ساوپائولوي برزيل كشف شد.

اين گونه در تمام 24 ساعت روز از ساقه پوشيده از ژل خود يك نور سبز متمايل به زرد ساطع مي‌كند. از ميان 1.5 ميليون گونه قارچ روي زمين تنها 71 گونه زيست‌تاب وجود دارد.

سوسك جهنده!

در ميان اين فهرست همچنين گونه جديدي از سوسك‌ها در جنوب آفريقا وجود دارد كه از پاهاي بلند براي جهش برخوردارند.

اين سوسك جهنده با نام علمي Saltoblattella montistabularis از قابليت جهش به اندازه ملخ برخوردار است. اين گونه تا پيش از اين كشف تنها در اواخر دوره ژوراسيك در عصر دايناسورها ديده شده بود. علاوه بر پاها، اين سوسك به جاي چشمان كليوي شكل از چشم‌هاي نيم‌كره‌اي شكل برخوردار بوده كه از كناره‌ هاي سر به بيرون برآمده است.

همچنين شاخك‌هاي آن از يك نقطه ثابت اضافي براي كمك به حفظ تعادل در زمان جهش برخوردار است.

سوسمار ميوه‌خوار

به گزارش ايسنا، اكثر گونه‌هاي برتر جديد بسيار كوچك بوده و تاكنون ناديده‌گرفته شده بودند، اما اين گونه جديد سوسمار كنترلي ميوه‌خوار حدود 1.8 متر قد و 10 كيلوگرم وزن دارد. اين گونه در جنگل شمالي سيرا مادره در جزيره لوزون فيليپين كشف شد.

اين سوسمار با نام علمي آن Varanus bitatawa از رنگي درخشان با نوارهاي طلايي در پوست آن برخوردار است. بدن و پاهاي پوسته‌پوسته اين حيوان به رنگ آبي- سياه با نقطه‌هاي زرد و سبز است. دم آن نيز در بخش‌هاي متناوب به رنگ مشكي و سبز است.

بز كوهي آفريقايي

يك بز كوهي از غرب آفريقا نيز راه خود را در فهرست برترين گونه‌هاي سال باز كرد، اگر چه پيش از اين نيز شناخته شده و مورد بهره‌برداري انسان درآمده است.

محققان اين گونه را Philantomba walteri يا غزال كوچك والتر ناميدند.

اين نام به افتخار والتر ورهين به پاس خدماتش بر روي پستانداران آفريقايي انتخاب شده‌است. اين گونه بر اي اولين بار در سال 1968 در توگو پیدا

جيرجيرك گرده‌افشان

جيرجيرك Glomeremus orchidophilus كه از صداي گوشخراشي برخوردار است تنها گرده‌افشان گل اركيده نادر cadetiion Réunion در مجمع‌الجزاير ماسكارين در اقيانوس هند است.

اين حيوان اولين گواه زنده بر گرده‌افشاني توسط جيرجيرك‌ها است.

قارچ زيردريايي!

گونه ديگر قارچ عجيب اين ليست، قارچ آبشش‌دار Psathyrella aquatic است كه در آب‌هاي روان سرد و تميز بالاي رودخانه روگو در اورگون كشف شد.

محققان اين قارچ را براي 11 هفته مورد مشاهده و بررسي قرار دادند. اين قارچ تنها گونه‌اي است كه زير آب به بار مي‌نشيند.

عنكبوت پوست درختي داروين

عنكبوت كروي باف Caerostris darwini كه در جنگل‌هاي ماداگاسكار كشف شده نام خود را از چارلز داروين گرفته است.

اين عنكبوت شبكه تار خود را در دهانه رودخانه‌ها و درياچه‌ها مي‌بافد. در يك لحظه تا 24 متر در ميان رود ماداگاسكار كشيده شده و حداقل 30 حشره در دام مي‌افتند. علاوه بر اندازه اين شبكه، اين تار از استحكامي تا 10 برابر محصولات اليافي كولار برخوردار است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:عجیب ترین موجودات 2010,میکروب,تایتانیک,میکروب تایتانیک,سوسک ژوراسیک,ژوراسیک,موسسه بین الملل اکتشاف,اکتشاف,آهن خوار,میکروب آهن خوار تایتانیک,زالو,دندان غول پیکر,کوه یخ,فرسایش,فرسایشی,سکوهای نفتی,خفاش ماهی,خفاش ماهی پن کیکی,تصویر خفاش ماهی,قارچ,تلالو جاویدان,تلالو,سوسک جهنده,سوسمار میوه خوار,میوه خوار,بز کوهی,بز کوهی افریقایی,غزال کوچک والتر,جیرجیرک,جیرجیرک گرده افشان,گل ارکیده,مجمع الجزایر,مجمع الجزایر ماسکارین,قارچ زیر دریایی,عنکبوت پوست درختی داروین,داروین,عنکبوت کروی باف,چارلز داروین,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی