نفس‌های پایانی یک کوشک ساسانی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی


به نام خدا



 نفس‌های پایانی یک کوشک ساسانی

● 

های‌های «کوشک اردشیر» از گوسپندان، از کشاورزان و از مسوولان میراث





 خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

 موتور پمپ آب،‌ هر روز بیخِ گوش کوشک اردشیر، روشن می‌شود، و روشن شدن همانا و لرزیدن‌های زمین و زمان همانا. باز هم باید لرزید چون پای این کوشک، یک چاه آب است و یک موتور پمپ که باید آب را بالا بکشد. موتور پمپ باید روشن شود تا آب را به زمین‌های کشاورزی‌ای برساند که پای همین کوشک هستند. گویا مردم و مسوولان، بی‌خیال هزار و اندی‌سال تاریخ شده‌اند.
  لرزه‌های پمپ از یک‌سو، آب‌هایی که گویا کمر به آبیاری کوشک بسته‌اند از سویی، و گوسپندانی که بع‌بع‌کنان، کوشک شاه ساسانی را دوره کرده‌اند، از دیگرسو، شده‌اند بلای جان، بلای جان کوشکی که چیزی کم از کاخ اردشیر در فیروزآباد فارس ندارد و تا همین چندی پیش، سازه‌ای بی‌همتا بود. اما این روزها به گفته‌ی سیاوش آریا، ناخوشی حال و روزش، آن اندازه است که به یک بیمار اورژانسی می‌ماند و کار از درمان‌های سرپایی گذشته است.
  سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگی، پس از تازه‌ترین بازدیدش از این کوشک ساسانی گفت: «با وجود این موتور پمپ و آب‌هایی که سرازیر زمین‌های کشاورزی پیرامون کوشک است، هر بیننده‌ای از خودش می‌پرسد؛ سازمانی که به مسوولیتش در برابر یادمان‌های نیاکانی دل خوش کرده‌ایم، کجاست؟»
  سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگی گفت: «داستان آن هنگام غم‌انگیزتر می‌شود که بدانیم درحریم کوشک، سازه ساخت وسازهم انجام شده است.»
  کوشک اردشیربابکان در ٥ کیلومتری روستای پشت پر(بزپر) بخش ارم، شهرستان برازجان بوشهر است و به گفته‌ی سیاوش آریا، شوربختانه حتا هیچ فرهنگ‌سازی نشده که مردم روستاهای پیرامون ارج و ارزش این یادمان را بدانند و از آن نگهداری کنند. مردمان روستا هیچ‌گونه شناختی از یک یادمان ١٨٠٠ ساله ندارند.
  سیاوش آریا گفت: «این یادمان ساسانی بدون نگهبان و حتا تابلویی که معرف آن باشد، به حال خود رها شده است و هنوز هم خبری از تعیین حریمش نیست.»
  دست‌اندازی به حریم این کوشک تا بدانجا پیش رفته که زمین‌های کشاورزی تا ٢ متری دیوارهای کوشک اردشیر بابکان، پیش رفته‌اند و کشت و زرع‌ها و نم و رطوبت برآمده از آبیاری‌ها، بنابر گزارشی که در تارنمای «شبکه اطلاع‌رسانی ساختمان ایران» (به تاریخِ ١٧ فروردین‌ماه )١٣٩٠، آمده، به ویرانی بخشی از این سازه‌ی تاریخی انجامیده‌است.
  این سازه‌ی ساسانی از سنگ و ساروج ساخته شده و دارای تاق‌های گهواره‌ای شکل است.


برجای مانده‌های كوشک اردشير ساسانی


گوسپندان در اين عكس ديده می شوند

موتور و پمپ آب در نزديكی كوشک

زمین‌های کشاورزی تا نزدیکی کوشک گسترش یافته‌اند و با این‌همه توجه سازمان میراث فرهنگی به تعیین حریم کوشک اردشیر،‌چندان دور از انتظار نیست اگر تا چندی دیگر کشاورزان بتوانند بر روی خود کوشک هم کشت و کار کنند.


 


پشت كوشک اردشير ساسانی

با كمال شگفتی اين هم ساخت و سازی است كه از آن سخن رفت.


عكس‌ها از سياوش آريا است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی