یزد، بوی خاک، مزه‌ی باقلوا
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی


به نام خدا



یزد، بوی خاک، مزه‌ی باقلوا





 همایون مهرزاد :

 یزد از آن شهرهایی است که تا نامش می‌آید یا از سوز آفتابش، تابمان طاق می‌شود یا از شیرینی شیرینی‌هایش، دلمان ضعف می‌رود. یزد یادآور خانه‌هایی به رنگ خاک است، یادآور بادگیرهایی بلند است که باد را به دام می‌اندازند و رو در روی گرمای کویر می‌ایستند تا زیرکی مردمان ایران‌زمین را یادآوری کنند.

یزد یادآور کوچه‌های باریکی است که به کوچه‌ی دوستی نامورند، کوچه‌هایی که از تابش آفتاب درامانند و در نیمروزهای گرم تابستانی، خنکی را معنا می‌بخشند. یزد، سرزمینی کویری است، سرزمینی که مردمانش با آن لهجه‌ی شیرینشان، چیزی کم از باقلوا و قطاب ندارند. یزد، شهر حلوا ارده و ارده است، شهری که به نبات‌هایش، نامور است.

اینجا شهری است که به مردمان سخت‌کوشش نامور است، مردمانی که خشکی شهرشان را تاب نیاورده‌اند و با کندن قنات، آب را تا دوردست‌ها برده‌اند و کشاورزی کرده‌اند. یزد شهر قنات‌هاست، شهر زیبای خانه‌های کاه‌گلی و بازارهای ترمه و طلا. راستی اگر گذرتان به یزد افتاد،‌به بازار طلایش هم سر بزنید، همان بازاری که زردی طلاهای بیست‌عیارش، چشم را خیره می‌کند. در این شهر سال‌ها، دهه‌ها و سده‌هاست که زرتشتی و مسمان کنار هم زیست می‌کنند. اینجا شهر مسجدها، آتشکده‌ها، شهر برج و باروهای تاریخی‌ست.




اينجا باغ دولت‌آباد است. اين باغ بلندترين بادگير جهان را در خود جای داده است

نمايی از باغ دولت‌آباد

باغ دولت‌آباد

آتشکده یزد- در اینجا آتش آتشکده‌ی کاریان پارس تخت‌نشین است.  این آتش هزار و اندی سال است که حتا در جابجایی‌هایی گوناگون از خاموشی‌اش جلوگیری شده است. اکنون هفتاد و چند سال است که آتش آتشکده‌ی کاریان در آتشکده یزد تخت نشین شده است. این آتشکده بر روی زمینی  از دهش همکیشان و با هزینه‌ی همکیشان پارسی ساخته شده است


مجموعه ميرچقماق يزد

اين هم همان ترمه‌هايی است كه گفتنم.

فرتورها از همايون مهرزاد است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی