بازار
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی


به نام خدا


 


گشت و گذار در درازترین بازار جهان





 خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

بازار همیشه حس خوب خرید، حس خوب اجناس نو، حس خوب زندگی را زنده می‌کند. بازار افزون‌بر دکان‌ها و مغازه‌ها، پر است از آدم‌هایی که در آمد و شد هستند برای برآورده کردن نیازهایشان. شاید برای همین است که «بازار»، پر از حس خوب زندگی است.
ایران از آن کشورهایی که در گوشه‌ گوشه‌اش، بازارهای کوچک و بزرگی ساخته شده، بازارهایی پر از زرق و برق کالا، پر از سر و صدای داد و ستد، پر از آمد و شد خریداران، باربه‌دوش‌ها و گاری‌های بار.
بازار تبریز یکی از این بازارهاست. شاید بدانید شاید هم ندانید؛ به‌هر روی این بازار درازترین(:طولانی‌ترین)  بازار سرپوشیده‌ی جهان است.
بازار تبریز که یکی دو سال پیش با نام بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ی جهان در سیاهه‌ی یادمان‌های جهانی جای گرفت، یکی از بازارهای پر نقش و نگار کشورمان است و یک‌کیلومتر درازا(:طول) دارد.
 البته منظورم از پر نقش و نگار، تنها معماری بی‌همتا و دل‌انگیزش نیست بلکه گوشه‌چشمی به داغی داد و ستد در این بازار و شور و شوق مردم و رفت‌و‌آمدهایشان هم دارم. بازار تبریز از شلوغ‌ترین بازارهای جهان است با اجناسی که شاید بتوان گفت که ویژه‌ی این بازار است؛ همچون فرش‌های تبریزی.
اینجا پر از راسته است و پر از تیمچه. هر راسته و تیمچه‌ای از گذشته به کاری و شغلی، ویژه شده و هنوز چنان است، از بلورفروش‌ها گرفته تا کفاشان.
در این بازار هنوز هم می‌توان صدای شانه زدنِ فرش‌بافان تبریزی را شنید و دارهای قالی را دید. می‌توان بوی چرم را دنبال کرد تا به راسته‌ی کفاشان رسید، اینجا هنوز هم کفش‌های چرمی دست‌دوزش، پرآوازه است.
این بازار بزرگ پیشینه‌ای چندصد ساله دارد و شاید بیشتر. می‌گویند این بازار
۳ سده‌ی پیش در زمین‌لرزه‌ی تاریخی تبریزبه کلی ویران شد اما دوباره ساخته شد و آن‌چه امروز به نام بازار تبریز می‌شناسیم همانی است که ٣٠٠ سال پیش آجر به آجر با این همه راسته و تیمچه و دکان، ساخته شد.
بازار تبریز از آن بازارهایی است که هنوز هم پر از چیزهای عجیب و غریب، پر از دیدنی‌های خریدنی، پر از سست شدن پای خریداران در برابر دکان‌‌ها و دل‌دل کردن‌ها برای خرید است، دل‌دل کردن‌هایی که همیشه به خرید می‌انجامد. اینجا...

 

 








راسته‌ی كفاشان



راسته سماورسازان




اين هم يكی از قهوه‌خانه‌های ديرپای بازار با عاشيق‌هايش




خدا قوت


عكس‌ها از سوده حاجی كرم است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی