گرداب‌سنگی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا



  ثبت «گرداب‌سنگی» در سياهه‌ی آثار ملی



  نگار پاكدل :

 «گرداب‌سنگی» كه به گویش لری آن را «گِردآو بَردینَه» می‌خوانند در خرم‌آباد استان لرستان جای گرفته است. دیرینگی این بنا به زمان ساسانیان برمی‌گردد. این بنا از یک دیوار بزرگ سنگی كه به گونه‌ی دایره‌ای دور تا دور چشمه‌ای فصلی را پوشانده ساخته شده است. این «گرداب سنگی» در هجدهم امردادماه ١٣٥٥ به شماره‌ی 1274 در سیاهه‌ی آثار ملی به ثبت رسید.
  این گرداب یكی از ویژه‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در استان لرستان است و در مرکز شهر خرم‌آباد، در میان بافت كهن شهر، کنار میدان تختی جای خوش كرده است.‌ حكایت ساخت این گرداب به دور چشمه به آن شوند بوده كه آب‌ چشمه را ساماندهی كرده و به تمام بخش‌های شهر باستانی شاپور برساند.
  قطر این گرداب بزرگ و شگفت‌انگیز 18 متر و محیط آن 256 متر مربع است. پهنای این دیوار دایره‌ای 3 متر و بلندای آن از كف چشمه نزدیك به 10متر است. این بنای زیبای باستانی دارای دریچه‌ای به اندازه‌ی90×160 است. بزرگی این دهانه برای آن بوده تا آب از گرداب به کانال‌ها برسد. مواد بكار رفته در ساخت این دیوار سنگ‌های  لاشه همراه با ملات ساروج ( آهك و گچ و ...) است.
  طغیان آب این چشمه‌ی فصلی بیشتر در نیمه‌ی دوم بهمن آغاز می‌شود و این امر شوند بالا آمدن آب درون این گرداب می‌شود. افزایش و سرریز شدن آب این چشمه از سوی كانال‌های ساخته شده و جوی‌های آب طراحی شده در شهر خرم‌آباد، آب آن را به درون رودخانه‌ی شهر سرازیر می‌كند. چشمه‌ی «گرداب‌سنگی» 170 لیتر در ثانیه آبدهی دارد كه در نخستین روزهای  فصل بهار آبدهی آن افزایش می‌یابد.
  یاری‌نامه:
  سایت شهرداری خرم آباد
  ویكی‌پدیا
  خبرگزاری ایرنا




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 21 مرداد 1391برچسب:ویکی,پدیا,ویکی پدیا,گرداب‌سنگی,گرداب,سنگی,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی