ارزش‌های گردشگری خوزستان شناخته نشده است
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


 ارزش‌های گردشگری خوزستان شناخته نشده است
  خوزستان جايی براي پيروان دين‌ها و آيين‌های گوناگون



  خبرنگار امرداد - شهداد حیدری :
  انجمن صنفي راهنمايان گردشگري، برگزاركننده‌ي نشستي براي شناساندن گيرايي‌هاي گردشگري، تاريخي و فرهنگي استان خوزستان بود. در اين نشست، راهنمايان گردشگر با زيست‌بوم و چشم‌اندازهاي طبيعي، يادمان‌هاي تاريخي، فرهنگ تيره‌ها و اقوام خوزستان و شيوه‌ي بازديد از جاهاي ديدني و ناشناخته‌ي اين استان، آشنا شدند.
 
 در آغاز اين نشست، مجتبا گهستوني، فعال محيط‌زيست، به شناساندن جاهاي ديدني استان خوزستان پرداخت و اين استان را از ديد گردشگري درخور ارزش‌هايي دانست كه هنوز به‌درستي شناسانده نشده‌اند. او گفت: «گردشگري استان خوزستان سخن‌هاي فراواني براي گفتن دارد. اما بهره‌ي اين استان از گردشگري كشور، ناچيز است. برپايي اين نشست براي نشان دادن بخشي از گيرايي‌هاي گردشگري خوزستان است. به‌ويژه در نيمه‌ي دوم سال كه آب و هواي خوزستان براي گردشگران مناسب‌تر از جاهاي ديگر است.»
 گهستونی «پل صيهه» انديمشک، بازمانده از روزگار صفويان، «زيگورات چغازنبيل» شوش، «پل‌های قوسی» در كنار سد كارون ٣، «شيرهای سنگی» و «پل شادروان»، از پل‌هاي دوره‌ي ساساني را از شمار ديدني‌هاي تاريخي خوزستان برشمرد و افزود: «در كنار يادمان‌هاي تاريخي، بايد از ديدني‌هاي طبيعي استان خوزستان نام بُرد. آبشار شوي در دزفول، «باغ‌ملك» در شمال خاوري خوزستان كه در روزهاي پاياني هفته گردشگران بسياري به آن‌جا روي مي‌آورند، آبشار «كست» در شهرستان «لالي»، روستاي «آسماري» كه در نقشه «چشم‌كبود ناصري» ناميده شده است، شهر «انديكا»، «تنگ تكاب»، «آبشار شيوند» و چشمه‌ي آب‌درماني در بهبهان، برخي از جاهايي ديدني و گردشگري استان خوزستان است.»  








خوزستان جايگاهی براي پيروان دين‌ها و آيين‌هاي گوناگون است. يكی از اين آيين‌ها، كه ديرينگی آن به چند هزار سال پيش مي‌رسد، آيين «صابيين مندايي» است. «سالم چُهيلي»، روحاني و فرنشين انجمن منداييان ايران، از سخنرانان اين نشست بود كه درباره‌ي باورها و فرهنگ صابيين مندايي، آگاهي‌هايي در اختيار باشندگان گذاشت. او آيين صابييان را گوشه‌اي از فرهنگ كنوني ايران‌زمين دانست و گفت: «صابيين برگرفته از واژه‌ي «صبا» است كه در زبان‌هاي عبري، سرياني، اكدي و مندايي به معناي «فرو رفتن در آب»، يا تعميد و غسل است، همان كه فردوسي به آن «سر و تن شويندگان» گفته است. «مندايي» نيز به معناي «عارف به خدا» است. به هر روي، انجام هر كار ديني براي صابيين بايد درآغاز همراه با شستشو و فرو رفتن در آب باشد. آن‌ها با جامه‌اي سپيد، كه پيراهن و شلوار بلند و حمايل و كمربند است، در آب‌هاي جاريي كه از دل زمين بجوشد، همانند رودخانه، قنات، چشمه‌سار و آبشار، آيين تعميد را انجام مي‌دهند. اين كار در بامداد همه‌ي روزها وماه‌هاي سال، انجام مي‌شود. زماني هم كه هوا دگرگون مي‌شود، صابيين داربست مي‌زنند و كار آييني شستشو را انجام مي‌دهند»
به سخن چُهيلي، آيين شستشو(:تعميد) براي نوزادي كه يك‌ماه از زاده شدن او گذشته باشد نيز انجام مي‌شود. براي اين نوزادان، پدرخوانده‌اي برمي گزينند تا او، به‌جاي نوزاد، آيه‌هاي كتاب منداييان را بخواند. آيين عقد و زناشويي هم بايد همراه با شستشوي آييني باشد.
چُهيلي درباره‌ي كتاب هاي سپند(:مقدس) صابيين مندايي گفت: «كتاب آيين ما «گنزاربا»، يا «گنج بزرگ خداوند»، نام دارد و دربرگيرنده ي ٢ كتاب «يمين» و «يسار» است. «انياني» نيز كتاب نماز ماست. «مسبتا» دستورهاي آيين شستشو را دربر مي‌گيرد. «پولستا» كتاب دستور زناشويي است و كتاب‌هاي ديني ديگر كه به طومار است و به شيوه‌ي پرسش و پاسخ نوشته شده است. پيامبراني كه ما به آن‌ها باور داريم، آدم و شيث و نوح و سام و يحيا است. آخرين پيامبري هم كه آيين ما برگرفته از آموزه‌ها و دستورهاي اوست، يحيا است. ما باور داريم كه اين ٥ تَن بر دين ما بوده‌اند. روحانيان هم در نزد صابيين مندايي رده‌هايي دارند. «رباني» همان پيغمبر است. «ريشااما» پايين‌تر از اوست و رهبر جامعه مندايي است. «گنزبا»، يا گنجور، فروتر از اوست كه بر همه‌ي كتاب‌هاي منداييان تسلط دارد. پس از او «ترميدا» است، يعني كسي كه آيين شستشو و عقد را انجام مي‌دهد. سپس «اشكندا» است كه پايه‌ي روحانيت مندايی به‌شمار مي‌رود و در همه‌ي آيين‌های دينی، ‌بايد باشنده باشد.»


 
به سخن چُهيلي، از ديگر ويژگي‌هاي آيين صابيين مندايي، برگزيدن ٢ نام براي خود است. يكي نام شناسنامه‌اي آن‌هاست و ديگري نامي ديني كه زمان زاده شدن هر مندايي براي او برگزيده مي‌شود. كتاب‌هاي ديني صابيين به خط مندايي، كه برگرفته از خط آرامي خاوري است، نوشته شده است. اين خط نقطه ندارد و از راست به چپ نوشته مي‌شود. منداييان ٢ تاريخ براي خود مي‌شناسند. يكي تاريخ ٤٤٥ هزار و ٣٨٢ ساله است كه به گمان آن‌ها زماني است كه آدم به زمين فرود آمد. و ديگري تاريخ ٢٠١٦ ساله، كه زمان زاده شدن يحيا، پيامبر برگزيده منداييان، است. سال نو منداييان نيز از امرداد ماه آغاز می شود.


ايوب سلطاني، باستان‌شناس، از سخنرانان ديگر اين نشست بود. او كه درباره‌ي شهر انديكا و ويژگي هاي تاريخي و فرهنگي آن پژوهش‌هاي بسياري انجام داده است، درباره‌ي اين شهر گفت: «شگفت است كه انديكا با گستردگي ٢ هزار و ٣٩١ كيلومتر مربع، نام و نشاني در واژه‌نامه‌ي دهخدا ندارد. در حالي‌كه اين شهر، ميراث‌دار ذخيره‌هاي فرهنگي ايران است. شگفت‌تر آن‌كه تا سال ١٣٨٥ هيچ اثري از اين شهر در سياهه‌ي آثار فرهنگي ثبت نشده بود. انديكا، با ٥٩٩ روستا و ٦ بخش، در شمال خاوري خوزستان جاي دارد و جمعيتی ٨٠ هزاری را دربرمي‌گيرد. عشاير بختياری نيمی از جمعيت انديكا را شكل مي‌دهند.»
به سخن سلطانی، انديكا را بايد «سرزمين نقش برجسته‌ها و نگاره‌های ايلمايی» ناميد. ٦ نقش‌برجسته و چندين كتيبه به خط ايلمايی در اين شهر هست. از ديد مردم‌شناسی هم ساختار ايلی و عشاير و دست‌نخورده‌ای دارد. «گور دخمه‌» انديكا نيز در سراسر ايران همانندي ندارد و جز در سليمانيه‌ي عراق، گوردخمه‌ي ديگري همانند گوردخمه‌ي انديكا نمي‌توان يافت. پل باستاني نگين نيز از چشم‌اندازهاي انديكا است. به همين‌گونه بايد از «گدار لندر»، «آبشار عروس»، گستره‌ي نمونه‌ی گردشگری سوسن‌سرخاب، باغ‌های باستانی «دوراب»، گستره‌ي «للر» كه از زيباترين جاهاي ايران است، «تنگ ليما» و جاهاي ديگر نام بُرد. از اين‌رو، هر آن‌چه يک گردشگر در جست‌وچوي آن است، در انديكا مي‌تواند بيابد.


علی حيدری، راهنمای گردشگری خوزستان، سخنران ديگري بود كه درباره‌ی ساخت «مُضيف»هاي عرب‌هاي خوزستان و آيين قهوه‌خوري در درون مُضيف‌ها سخن گفت. مُضيف سراپرده مانندی است كه از نی ساخته مي‌شود و ٤ ستون آن را دربر گرفته‌ است.


مضيف، سراپرده‌ی ني‌ساز عرب‌های خوزستان 

روزبه سلمان، سرمايه‌گذار و از چهره‌هاي فرهنگي خوزستان، درباره‌ی شوشتر و ويژگي‌هاي گردشگری آن سخن گفت. او نام شوشتر را برگرفته از «تيشتر» دانست و در ادامه افزود: «شوشتر در ١٢ ماه سال ديدني است. در همان زمان كه هواي تابستان شوشتر ٦٢ درجه است، زيرزمين‌هاي در اين شهر ساخته‌اند كه ٣٠ پله پايين‌تر از سطح زمين جاي دارد و دماي آن ٢٢ تا ٢٥ درجه است! ديدن آب‌هاي «بهمن‌شير» و «تالاب شادگان» را هم نبايد از دست داد. با ٢ ساعت و نيم فاصله از آن‌ها، گستره‌هاي برف‌گير هم ديده مي‌شود.»


سپاسداری از سالم چهيلی از سوي انجمن صنفی گردشگران استان تهران
در پايان اين نشست كه در روز سه‌شنبه ١٠ امرداد ماه در خانه‌ی فرهنگ سلامت برگزار شد، از سالم چُهيلی، به پاس ياري‌های او به راهنمايان گردشگر خوزستان، سپاسگزاری شد. انجمن صنفی گردشگران استان تهران سپاسنامه‌ی چُهيلي را به او پيشكش كرد. از ايوب سلطانی نيز به پاس تلاش‌هايش در شناساندن شهر انديكا، و نيز از مجتبا گهستونی، سپاسداری شد.

فرتورها از سوده حاجی كرم است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی