گچبری
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


 بزرگترين گچ‌بری ايران، چند گام مانده تا ويرانی



  سورنا لطفی نيا :

  گچ‌بری‌های ساسانی یافت شده در گستره‌ی باستانی «بندیان» درگز، به شوند(:دلیل) عدم نگهداری درست و کارشناسی، روبه نابودی هستند. این را «مهدی‌رهبر»، باستان‌شناس و سرپرست کاوش‌های بندیان درگز می‌گوید. او بر این‌باور است که؛ گچ‌بری‌های ارزشمند این گستره، بسیار آسیب‌پذیر بوده و باید نگهداری همیشگی از آن‌ها انجام شود.
 
به گزارش پایگاه خبری ایران بزرگ، این اثر تاریخی از سازه‌های روزگار ساسانی به‌شمار می‌رود که در ٢کیلومتری شمال باختری(:غرب) شهرستان درگز، در کنار رودخانه‌ای به نام «درونگر» جای دارد.
این گستره‌ی باستانی در دل خود، بزرگ‌ترین گچ‌بری یافت شده از روزگار ساسانی را دارد.
  در نخستین فصل کاوش در بندیان درگز، تالاری به بزرگی ١٠ در ٨ متر، خاکبرداری شد. باستان‌شناسان بر این باورند که، این تالار در روزگار خود سقفی از چوب داشته، که روی ستون‌هایی برافراشته بوده است.
گچ‌بری‌های یافت‌شده، پیرامون این تالار و در زیر این سقف چوبی جای داشته و دورتا دور تالار را فرا می‌گرفته است. نقش و نگار گچ‌بری‌شده روی آن، در بردارنده‌ی موضوعات بسیاری مانند شکار، جنگ، صحنه‌های دینی و جابه‌جایی قدرت است.
  اگر چه بزرگی گچ‌بری‌های بندیان درگز، نزدیک به ١٠٠ متر مربع است اما ارزش آن‌ها، تنها به بزرگی‌شان، نیست بلکه ظرافت و زیبایی‌های این گچ‌بری‌ها و نیز بخش‌هایی از تاریخ بازگو شده در این نگاره‌ها، ارج آن‌ها را، صد چندان کرده‌است.
  به گفته‌ی مهدی رهبر؛ شوربختانه وضعیت کنونی گچ‌بری‌های بندیان درگز بسیار ناامید کننده و غم‌انگیز است. او گفت: «خواست بر آن  بود در این گستره، سایت‌موزه‌ای برای نگهداری از آثار برپا، شود اما مسوولان سازمان میراث فرهنگی کوشش لازم را انجام نداده‌اند و از همین روی سازه‌هایی را که ما با زحمت از زیر خاک بیرون کشیده‌ایم، رو به نابودی هستند
  این باستان‌شناس می‌افزاید: «گچ‌بری‌ها و نقش و نگارهای یافت‌شده در بندیان درگز، بی‌مانند است، چرا که داده‌هایی که در‌باره‌ی روزگار تاریخی خود باز گو می‌کنند در هیچ اثر دیگری از روزگار ساسانی، دیده نشده‌است
  گچ‌بری‌های درون تالار آتشکده، پادشاهی بهرام گور و پیروزی وی بر پادشاه هپتالی‌ها، نژاد مهاجم شمال خراسان، را به تصویر کشیده‌است. گچ‌بری‌های به‌جا مانده از روزگار ساسانی، بیشتر جنبه آذینی یا تک‌چهره دارند. در حالی که آثار نقش‌شده بر دیوار بندیان، برگ‌هایی از تاریخ این روزگار به‌شمار می‌روند.» 
  مهدی رهبر بر این باور است که؛ امید چندانی به این‌که این گچ‌بری‌ها، تا چند سال دیگر برجای بمانند نیست.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی