تالاب بامدژ، می‌میرد
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا



اگر دست‌اندازی‌های آدمی و بی‌توجهی مسوولان ادامه یابد:

 

تالاب بامدژ، می‌میرد

 



خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

تالاب «بامدژ» اهواز یكی از ارزشمندترین پایگاه‌های پرنده‌نگری خوزستان است. این تالاب 4 هزار هکتاری، زمانی نه چندان دور، بیش از 12 هكتار گستردگی داشت. اما این روزها با تصرف‌های انجام شده، ساخت حوضچه‌ی ماهی، خشک كردن عمدی تالاب از سوی کشاورزان، سرازیر شدن سم‌های آفات نباتی، صید ماهی با سم و همچنین ایجاد زهکش، روز به‌روز از گستردگی‌اش كاسته می‌شود. این دست‌اندازی‌ها و بی‌توجهی مسوولان، زندگی گیاهان، پرندگان و آبزیان را در این تالاب بی‌‌هتا به خطر انداخته است.
مجتبا گهستونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان(تاریانا) با ابراز نگرانی از آن‌چه پیرامون این تالاب، رخ می‌دهد، گفت:‌ «بامدژ با زیست‌بوم بی‌همتایش در خطر است.»
بامدژ كه سال‌هاست دوستداران زیست‌بوم از خطراتی كه در كمینش نشسته‌اند،‌ نوشته‌اند و بارها خواستار حفاظت از آن شده‌اند،‌ این روزها ناخوش است، گویی كه گفتن‌ها، نوشتن‌ها و فریادها، سودی به حال بامدژ و ساكنانش نداشته است.
گهستونی با اشاره به این‌كه بامدژ از تالاب‌هایی است كه پرندگان برای زمستان‌گذرانی برمی‌گزینند، گفت: «با توجه به این که فصل گرما در خوزستان زودتر از بسیاری استان‌های کشور فرا می‌رسد و دبی تالاب کاهش پیدا می‌کند، خطر تصرف و خشک شدن در كمین این تالاب است. امروزه با توجه به این دست‌اندازی‌ها، پرندگان كمتری، زمستان را در اینجا می‌گذرانند.»
به گفته‌ی وی ساخت سد در بالادست این تالاب و ساخت آبراه(کانال) «توانا» برای پیوستن کرخه و دز، همچنین ساخت آبراهی به درازای 7 کیلومتر در نزدیكی این آبراه که برای زهکشی و بهره‌گیری از زمین‌های پیرامون تالاب ایجاد شده، بامدژ را تا مرز بحران کشانده است.
به باور گهستونی بی‌توجهی به این تالاب در سال‌های گذشته به اندازه‌ای بوده که این تالاب ارزشمند در زمره‌ی هیچ‌کدام از گستره‌های چهارگانه‌ی محیط‌زیستی یعنی پارك ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت‌شده و همچنین اثر طبیعی- ملی، جای نگرفته است. او گفت: «البته گویا چندی است که اداره‌ی کل محیط‌زیست خوزستان به سازمان مرکزی پیشنهاد داده است تا این تالاب در زمره‌ی مناطق حفاظت‌شده قرار گیرد.»
این تالاب که منبع بیش از 200 گونه گیاهی، بیش از 40 گونه‌ی حیوانی، بیش از 140 گونه پرنده و گونه‌های گوناگون ماهی است می‌تواند در ایجاد تغذیه و تخلیه‌ی آب‌های زیرزمینی، تنظیم جریان آب، كنترل سیلاب‌ها، تعدیل درآب و هوا، منبع تولید فراورده‌های طبیعی، ایجاد مناطق گردشگری، بانك ژن، برگزاری بازدیدهای آموزشی وپژوهشی و... مورد توجه قرار گیرد.
این تالاب زیبا، گیرا و ارزشمند در 40 كیلومتری شمال‌باختری(:‌غربی‌) اهواز است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی