15 اثر جهانی، 15خطر بزرگ در کمين!
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 

15 اثر جهانی، 15خطر بزرگ در کمين!

شادی و هيجان ثبت جهانی يک اثر از تمدن ايران در فهرست ميراث جهانی آنقدر زياد است که گاهی باعث می شود که حال و روزگار اثر پس از ثبت از ياد و خاطرها برود.

به گزارش مهرپرس: شادي و هيجان ثبت جهانی يک اثر تاريخی از تمدن ايران در فهرست ميراث جهانی آنقدر زياد است که گاهی باعث می شود که همه نگرانی ها در مورد حفاظت و ساماندهی از آن اثر از میان برود.

اين در حالی است که وقتی اثری نامش در فهرست ميراث جهانی قرار می گيرد، خاطر بسياری از دوستداران ميراث فرهنگی از بابت حفاظت از آن اثر راحت و آسوده می شود، اين در حالی است که تجربه ثابت کرده که ثبت يک اثر حتی در حافظه تاريخی جهانيان در ايران تضمينی برای حفاظت از آن اثر نيست.
 
 
 

چغازنبيل، عبادتگاهی با بوي فاضلاب!

چغازنبيل، نخستين اثری از ايران است که در فهرست ميراث جهانی جاي گرفته تا جهانيان يکی از مهمترين دستاوردهای بشری را بشناسند. اين ثبت مهم در نوزدهم ارديبهشت 1358 با تلاش کارشناسان ميراث فرهنگی به نتيجه رسيد. از همان زمان عزم برای صيانت از اين اثر آغاز و پايگاهی برای حفاظت از آن تشکيل شد.

برخی از دوستداران ميراث فرهنگی بر اين باورند که اين پايگاه تاريخی يکی از بهترين پايگاه های ميراث فرهنگی برای حفاظت از اثار در سال های گذشته بوده است.
 
 
با اين وجود، اين پايگاه همواره با مشکلات بسياری همراه بوده و چندی پيش نيز خبرهای بسياري در مورد نبود وضعيت مناسب اين اثر جهانی منتشر شد.

بر اساس آخرين اخبار، چغازنبيل به محلی برای عبور احشام تبديل شده و گردشگران از وضعيت بد اين محوطه باستانی به‌دليل انباشت فضولات حيوانی و بوی تعفن پساب‌های نيشکر شکايت دارند، تا جايی که برخی از آن ها از ورود به چغازنبيل و بازديد از آن خودداری می کنند.

بوی فاضلاب و چرای گوسفندان در نخستين اثر ثبت جهانی ايران
مدتی هم به دليل اقدامات وزارت نفت برای انجام پژوه های عمرانی اين گنجينه ملی در خطری جدي قرار گرفت که پس از پيگيری های کارشناسان يونسکو، اين خطر به صورت موقت از میان رفت.

به رغم همه خبرها در مورد شرايط بد فاضلاب و چرای گوسفندان، مسئول کنونی پايگاه چغازنبيل به CHN خبر از شرايط مناسب اين محوطه عيلامی می دهد.
 

به گفته مظفر فرهادپور، در حال حاضر عرصه و حريم 53 هزار هکتاری چغازنبيل تعيين شده و مطالعات منسجمی روی بحث زمين شناسی و باستان شناسی اين اثر صورت گرفته است.

او همچنين با بيان اينکه اقدامات لازم برای مرمت در اين محوطه در حال انجام است، می گويد:« آخرين مرمت اين بنای تاريخی مرمت حصار دوم آن به طول يک و نيم است. از سوی ديگر بخش هايی از معبد نيز مرمت شده و 4 دروازه آن نيز به طور کامل بازسازی شده است. »

با اين وجود، مسئله چرای گوسفندان و بوی فاضلاب همچنان از مشکلات جدی محوطه عيلامی چغازنبيل به شمار می رود که بايد برای ساماندهی آن اقدامات جدی انجام داد.

چغازنبيل، نيايشگاهی است که توسط اونتاش گال، پادشاه بزرگ عيلامی و برای ستايش ايزد اينشوشيناک نگهبان شهر شوش،ساخته شده است.
 


تخت جمشيد،دست و پا زدن در آب های بهاری!

تخت جمشيد که ساليان سال پايتخت تشريفاتی شاهنشاهی ايران در زمان دودمان هخامنشيان بوده‌ است، دومين اثری است که در فهرست ميراث جهانی به نام ايرانيان ثبت شده است. اين اثر تاريخی همواره يکی از معرفه های شاخص ايرانيان در جهان به شمار می رود.

پايگاه حفاظت و باستان شناسی تخت جمشيد هم يکی از نخستين پايگاه های ميراث فرهنگی است. اين پايگاه دستاوردهای بسياری داشته است که اگر اين دستاورها گاهی اوقات چالش برانگيز بوده، همچون مرمت های صورت گرفته که برخی از آن ها باعث ايجاد فشار بيشتر به سر ستون ها شده و در بدنه شکاف ايجاد کرده است.
 
گفته می شود که تعيين حريم تخت جمشيد نيز پس از سی و سه سال که از ثبت جهانی آن مي گذرد، اخيرا مورد بازنگری قرار گرفته و تصويب شده است با اين وجود شنيده می شود که اين تعيين حريم چندان با نظر بسياری از کارشناسان حريم همخوانی ندارد و مورد تاييد آن‌ها نيست.

آب گرفتگی در دومين اثر ثبت جهانی در ايران

از طرف ديگر تخت جمشيد همچنان از نظر پذيرش گردشگران در نوروز با مشکلات بسياری رو به روست و هنوز هم بسياری از گردشگران از نحوه پذيرش ناراضی هستند.

با اينکه اين همه سال از ثبت جهانی اين اثر باستانی می گذرد، هنوز هم راه آبه های آن ساماندهی نشده است و هنوز هم زمستان و فصل سرما که می رسد، درياچه ای کوچک درست می شود و اثر در آب غرق می شود!

 
بسياری از کارشناسان هم معتقدند که نفوذ آب باران در قسمتهای مختلف تخت جمشيد و ايجاد رطوبتهای شديد در بنا باعث شده که هر ساله سنگهای دو هزار و 500 ساله اين بنا متلاشی شوند.

اجرای نامناسب راهکارها برای هدايت آب باران در تخت جمشيد باعث شده که هر ساله با شروع بارندگی ها، محوطه های مختلف اين بنا به آب انبارهای بزرگی تبديل می شود  که در نهايت منجر به متلاشی شدن سنگهای تاريخ تخت جمشيد شود.
 
با اين وجود اکنون گفته می شود که تيمی خارجي با بهترين مرمت کاران جمع شدند که مرمت و ساماندهی تخت جمشيد را شروع کنند، آينده تنها داوری است که می تواند وجود داشته باشد.
 
 
 

مترو در کمين ميدان نقش جهان!

ميدان نقش جهان، سومين اثر از ايران است که نامش در فهرست ميراث جهاني ماندگار شد! اما بعد سي و سال همچنان اين ميدان در محاصره خطرهايي است که از هر سو به آن وارد مي شود.

هنوز هم خبر مي رسد که احتمال خروج اين اثر شاخص ايراني از ثبت جهاني وجود دارد، به طوريکه چند روز پيش، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي اعلام کرد که خطر خروج از فهرست ميراث جهاني، ميدان نقش جهان اصفهان را تهديد مي‌کند.

مسعود علويان‌صدر همچنين در اين مورد گفته بود که براساس گزارشي که در زمان حضور کارشناسان يونسکو در ايران ارائه شد، مسؤولان قطار شهري اصفهان در اجراي محور‌هاي شرقي ـ غربي که از زير ميدان نقش جهان مي‌گذرد، اصرار دارند و اين موضوع خطري جدي براي ميدان نقش جهان و مجموعه‌ي اطراف آن محسوب مي‌شود.
 

ميدان نقش جهان، سومين اثر ثبت جهانی ايران که در يک قدمی ميراث در خطر قرار گرفت
هنوز در ذهن و خاطر دوستداران ميراث فرهنگي باقي است که برج جهان‌نما تا سال ها شاخ بلندي بود که هويت اين ميدان را در خطر قرار داده بود. برج جهان نما، در سال 1375 با تخريب کاروانسراي تاريخي «تحديد» که به عنوان بخشي از مجموعه چهار باغ اصفهان در سال 1310 به شماره 109 در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده بود، با کاربري تجاري و فرهنگي احداث شد. از آنجاييکه بلندي اين بنا در منظر تاريخي و فرهنگي ميدان نقش جهان قرار داشت، يونسکو در سال 1380 براي اولين بار موضوع قرار دادن ميدان نقش جهان را در فهرست ميراث در خطر مطرح کرد.

اکنون دوستداران ميراث فرهنگي معتقدند که وضعيت ميدان نقش جهان نامناسب است و نه از آن به درستي محافظت مي شود و نه اينکه بناهاي و عناصر ثبت شده در آن مرمت مي شوند.

شاهين سپنتا بر اين باور است که نحوه نگهداري از ميدان تاريخي در شان آن نيست و همه بناهايي که در آن به ثبت رسيده اند به نوعي در خطرند و به نظر مي رسد که قرار گرفتن اين بنا در فهرست ميراث جهاني نتوانسته ناجي اين ميدان شود.
 


تخت سليمان؛ قرباني سنگ هاي قيمتي
تخت سليمان، نام محوطه تاريخي بزرگي در نزديکي تَکاب و روستاي تخت سليمان در استان آذربايجان غربي که به عنوان چهارمين اثر ميراث جهاني ثبت شده است.
 
اين محوطه تاريخي از هجوم عوامل طبيعي و غير طبيعي در امان نبوده و به دليل استخراج معادن سنگ هاي قيمتي در اطراف آن به شدت آسيب ديده است. به طوريکه مدير پايگاه ميراث فرهنگي تخت سليمان گفته که برج و باروي مجموعه‌ي تخت سليمان که حدود يک‌هزار و 200 متر محيط آن است، به‌شدت آسيب ديده است. به همين دليل، کارهاي حفاظتي براي رفع خطر و نگهداري شرايط موجود در دست انجام‌اند.
 
تخت سليمان، چهارمين اثري که تا آستانه قرار گرفتن در ميراث در خطر رفت! و برگشت!
مجموعه بناهاي تاريخي در تخت سليمان در اطراف درياچه‌اي طبيعي ساخته شده است. آثار بناهاي دوره‌هاي اشکانيان و ساساني و ايلخانان مغول در اين محل يافت شده است. مهم‌ترين آثار به جا مانده از آن آتشکده و تالارهاي دوره ساساني است.

بر اساس آخرين اطلاعات از پايگاه حفاظت از اين بنا، اقدامات حفاظتي در برج و باروي مجموعه‌ ثبت جهاني تخت سليمان، در حد رفع خطر و نگهداري وضع موجود انجام مي‌شود.

ارگ بم، در روياي خروج از ميراث در خطر!

ارگ بم بزرگ‌ترين بناي خشت و گلي دنيا است که در نزديکي شهر بم در استان کرمان و در جنوب شرقي ايران قرار دارد. اين بنا پيش از سده 5 پيش از ميلاد ساخته شده و تا حدود سال 1850 ميلادي مورد استفاده بوده‌است. در تاريخ 5 دي 1382، زمين‌لرزه‌اي شديد در اين منطقه روي داد که باعث شد اين بنا تا حدود زيادي تخريب شود.

پس زلزله بود که اين بنا در فهرست ميراث جهاني جاي گرفت. با اين وجود اين بنا هنوز هم در فهرست ميراث در خطر شناخته مي‌شود. با آنکه جهانيان براي نجات اين اثر از ويراني بسيج شدند اما تا اکنون اين همه اقدامات نتوانسته است که اين بنا را فهرست ميراث در خطر خارج کند.

بنايي که پس از سال هاي سال هنوز از فهرست ميراث در خطر خارج نشده است
اين در حالي است که امسال کشور کوچک فيليپين توانست يکي از آثار خود را از فهرست ميراث در خطر خارج کند.

با اين وجود امروز همچنان بحث بر سر مرمت صحيح و ناصحيح اين بنا داغ است. هر چند که کارشناسان يونسکو مرتب بر ساماندهي اين بنا نظارت دارند اما برخي از کارشناسان مرمت در ايران هستند که نقدهاي جدي به نحوه ساماندهي اين بنا دارند و معتقدند که بايد اين نحوه مرمت تغيير کند.
 


پاسارگاد؛ بنايي که به آن مفتخر نيستيم!
 

پاسارگاد مجموعه‌اي از آثار باستاني برجاي‌مانده از دوران هخامنشي است که در 135 کيلومتري شمال شيراز در منطقه‌پاسارگاد استان فارس واقع شده‌است.
 
اين مجموعه دربرگيرنده‌ ابنيه‌اي چون کاخ‌دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصي، دو کوشک، آبنماهاي باغ شاهي، آرامگاه کمبوجيه، استحکامات دفاعي تل تخت، کاروانسراي مظفري، آرامگاه کوروش بزرگ، محوطه مقدس و تنگه بلاغي است.

اين مجموعه، پنجمين مجموعه‌ثبت‌شده در فهرست آثار ميراث جهاني در ايران است که طي جلسه يونسکو که در تيرماه سال 1383 در چين برگزار شد به‌علت دارا بودن شاخص‌هاي فراوان با 100در صد آرا در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد.
 
پاسارگاد گرفتار رطوبت درياچه سيوند
شرايط پاسارگاد به عنوان ميراث جهاني مانند ساير آثار شرايط مناسبي نيست که بتوان به آن مفتخر شد. سد سيوند و رطوبت ناشي از آن باعث شده تا اين اثر با مشکلاتي مواجه شود. هرچند طي سال‌هاي گذشته مرمت سقف آن به اتمام رسيد و اکنون گلسنگ زدايي هم مي‌شود؛ اما کارشناسان بر اين باورند که در دراز مدت رطوبت درياچه سيوند روي اين اثر تاثير مي‌گذارد.
 
 

گنبد سلطانيه اما با کاشي هاي شکسته!

گنبد سلطانيه بزرگ‌ترين گنبد آجري جهان و مقبره‌ اولجايتو است. مردي که نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغيير داد. کمتر کشوري چنين اثري با چنين ويژگي هايي جزو ميراث جهاني خود دارد اما اين منحصر به فرد بودن هم نتوانست دردي از روي شانه‌هاي اين بناي عظيم بردارد.
 
پس از ثبت و از سال 1387 مشکلات اين بنا با آنکه در فهرست ميراث جهاني جاي داشت،آغاز شد. خبرها حاکي از آن بود که ساخت و سازهاي اخير در عرصه شهر تاريخي سلطانيه و حريم درجه يک گنبد سلطانيه به حدي شدت گرفته است که احتمال آن مي‌رود اين اثر ميراث جهاني، در خطر پيوستن به فهرست ميراث در خطر يونسکو قرار گيرد.

کاشي هاي گنبد که يک سال پس از مرمت فروريخت!
هنوز جنجال ها بر سر خروج اين اثر تاريخي از فهرست ميراث جهاني برجاي خود باقي بود که کاشي هاي مرمت شده آن پس از يک سال فرو ريخت!
 
خبرگزاري ها نوشتند :« در حالي که هنوز کمتر از يک سال از نصب آخرين کاشي گنبد سلطانيه گذشته است، شواهد حاکي است که کاشي هاي قسمت هاي پائين گنبد سلطانيه در حال ريزش است و ناهمگوني از لحاظ رنگ در بدنه اصلي گنبد سلطانيه نيز به چشم مي خورد. هم چنين بعضي ديگر از کاشي ها نيز رو به فرسايش است و قسمتي از آنها پوسيده و بخش ديگري سالم مانده است.»

اکنون آخرين خبرها حاکي از آن است که اقدامي جدي براي ساماندهي و مرمت کاشي ها نشده و هنوز معلوم نيست که تا چه زماني اين وضعيت ادامه پيدا مي کند.
 
 

بيستون، همچنان در خطر!

اين اثر در سال 2006 ميلادي به ثبت جهاني رسيد. اين سنگ نوشته حدود 27 کيلومتري شهر کرمانشاه در غرب ايران است.
 
بناي بيستون، بنايي در معرض خطر گذر جاده و شرکت پتروشيمي!
با اين وجود از سال 84، 2 مساله اين سنگ نوشته را تهديد مي کند؛يکي اصرار براي ساخت يک شرکت پتروشيمي ديگر در کنار شرکت پيشين که حريم منظري بيستون را در خطر قرار داده و ديگري اصرار استانداري مبني بر گذر جاده بيستون به کرمانشاه.

اين خطرها هنوز هم اين بناي تاريخي را تهديد مي کند و معلوم نيست که تا چه زماني قرار است اين وضعيت ادامه داشته باشد.
 
 

قره کليسا؛ در محاصره داربست هاي مرمتي

قره کليسا کليساي تادئوس مقدس، نام کليسايي تاريخي در استان آذربايجان غربي ايران است. اين کليسا پس از يک سال تاخير در ثبت به دليل کامل نبودن پروندهف در تاريخ 7 ژوئيه 2008، مجموعه قره کليسا، شامل 3کليساي اصلي با نام‌هاي قره کليسا يا سنت تادئوس، سنت استپانوس و زور زور در فهرست ميراث جهاني يونسکو به ثبت رسيد.

کليساهاي غرب کشور نيازمند مرمت و ساماندهي !
اگر چه مرمت و ساماندهي اين کليساها پس از ثبت آغاز شد اما هنوز تکميل نشده است و به نظر مي رسد که مرمت آن همچنان با چالش هاي جدي رو به روست.
 
 
 
فاضلاب دشمن جدي سازه‌هاي آبي شوشتر

سازه‌هاي آبي شوشتر تير ماه سال‌جاري با اخذ اکثريت آرا در نشست سالانه مرکز ميراث جهاني به‌عنوان دهمين اثر ايراني ثبت شد. اما از آن روز به بعد اين سازه هاي آبي روي خوشي را به خود نديدند و هر چه بود، بوي فاضلاب بود و شکستن پل گرگر و هشدارهاي دوستداران ميراث فرهنگي!
 
گفته مي شود که نشت فاضلاب از ديواره هاي ساحلي و ديگر نقاط به قدري زياد است که از مدت ها پيش مکاتبات و مذاکرات متعددي در اين مورد صورت گرفته است ولي تاکنون دستگاههاي متولي اقدام خاصي را در اين باره انجام نداده اند به گونه اي که دست اندرکاران حوزه ميراث فرهنگي احساس خطر نموده و خواهان ورود دستگاههاي متولي در اين مورد شده اند.
 
سازه هاي آبي شوشتر بارها در خطر خروج از فهرست آثار جهاني !
اين در حالي است که مجموعه آسياب‌هاي شوشتر در استان خوزستان شامل ده‌ها آسياب است که بزرگ‌ترين مجموعه صنعتي تا پيش از انقلاب صنعتي به شمار مي‌رود. استفاده از آب براساس شرايط اقليمي با ايجاد شبکه‌هاي زيرزميني زير شهرکهن شوشتر، يکي از هوشمندانه‌ترين شکل‌هاي معماري شهري آبي را بروز داده است.
 
 
 

آشغال ها متجاوزان اصلي بازار تبريز!

بازار تبريز، يکي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين بازارهاي سرپوشيده در سطح ايران و قاره? آسيا به‌شمار مي‌رود. اين بازار، در فهرست آثار جهاني به ثبت رسيده است و شامل بازارچه‌ها، تيمچه‌ها، سراها و کاروانسراهاي متعددي مي شود. پيش‌تر به‌جهت قرارگرفتن شهر تبريز برسر چهارراه جاده? ابريشم و گذر روزانه? هزاران کاروان از کشورهاي مختلف آسيايي، آفريقايي و اروپايي از آن، اين شهر و بازار آن از رونق بسيار خوبي برخوردار بوده‌است.
 
آتش سوزي بازار تبريز را در خطر خروج از ثبت جهاني قرار داد
بازار تبريز در همان روزهاي اول ثبت شدنش در فهرست ميراث جهاني به دليل بروز آتش سوزي تهديد به خروج شد! با اينکه سازمان ميراث فرهنگي تلاش هاي بسياري براي نجات دادن اين اثر کرد و موفق هم شد اما همچنان سيستم برق و آب اين بازار تاريخي آشفته است.
 
از سوي ديگر، آخرين مشاهدات از اين بازار بزرگ نشان مي دهد که اين بازار تاريخي در انبوهي از زباله ها محاصره شده و از هر طرف آن ساختمان هاي بلندي در حال ساخت و ساز هستند. با اين شرايط معلوم نيست که گردشگراني که براي بازديد از يک اثر جهاني مي آيند، چقدر تصوراتشان با تصويري که از پيش دارند، تفاوت مي کند.
 
 

بقعه شيخ صفي الدين، سر و پا و پا برجا!

مجموعه نفيس بقعه شيخ صفي الدين به نام عارف نامدار شيخ صفي الدين اردبيل جد سلاطين صفويه، در سال 735 ه. ق. به دست فرزند وي صدرالدين موسي بنا شد. پس از شروع حکومت صفويه، به سبب ارادت شاهان صفوي به جد خود، واحدهاي مختلفي به اين مجموعه اضافه شد.

 
اين مجموعه عظيم به دليل مرمت غير اصولي از سوي برخي از کارشناسان زير سوال رفت

بقعه شيخ صفي تنها مجموعه ثبت جهاني است که تا کنون تا آستانه فهرست ميراث در خطر نرفته و بدنام نشده است. اگر چه چند سال پيش خبر از مرمت هاي غير اصولي در اين مجموعه منتشر شد ولي به نظر مي رسد که اين بقعه تنها مجموعه ميراث جهاني ايران است که چندان در خطر نابودي قرار ندارد.
 
 
 
باغ هاي ايراني در بي حريمي و تنگ نفسي!

ثبت باغ هاي ايراني در فهرست ميراث جهاني حرکتي بسيار مهم بود که سال گذشته از سوي کارشناسان ميراث فرهنگي در يونسکو انجام دادند و باغ‌هاي ايراني پاسارگاد، ارم، چهلستون، فين، عباس‌آباد، شازده، دولت‌آباد، پهلوان‌پور، اکبريه نامشان براي هميشه جاودان شد.

با اين وجود، آخرين پيگيري ها در مورد وضعيت اين باغ ها نشان مي دهد که چندان حال خوشي ندارند و بيابان زدگي آن ها را تهديد مي کند.

باغ دولت آباد يزد هنوز حريم مصوب ابلاغ شده ندارد!
از سوي ديگر پرس و جوها نشان داد که هنوز باغ دولت آباد يزد و باغ پهلوان پور حريم ندارند. اگرچه به نظر اين حريم ها مصوب شده ولي هنوز به استانداري ابلاغ نشده است.
باغ ايراني به ساختار و طراحي منحصر به فرد آن اشاره دارد. باغ ايراني پاسارگاد را ريشه معماري اين باغ‌ها دانسته‌اند. کوروش بزرگ شخصا دستور داده بود که باغ پاسارگاد چگونه ايجاد شود و در واقع هندسي‌سازي باغ و شکل و شمايل آن از ديدگاه که کوروش به باغ ايراني گرفته شده‌است. در دوره ساسانيان نيز باغ‌ها در جلوي کاخ‌ها و معابد شکل گرفتند.

باغ هاي ايراني تنفسگاه هاي سنتي ايران به شمار مي روند که همچنان وضعيت در خطري دارند و معلوم نيست که مسئولان سازمان ميراث فرهنگي چه برنامه اي براي صيانت از اين آثار دارند.
 
 

ثبت جهاني ناجي مسجد اصفهان مي شود؟

سي ششمين کنفرانس جهاني ثبت آثار جهاني هم فرا رسيد و مسجد جامع اصفهان در فهرست ميراث جهانيان جاي گرفت. مسجد جامع اصفهان چهاردهمين اثري است از ايران که در حافظه جهاني ماندگار شد.
به گزارش يونسکو، مسجد جامع تصويري کم نظير از معماري ايراني – اسلامي است. با اين وجود، اين بناي مقدس نيز در حاشيه‌اي امن قرار ندارد و ساخت و سازها در بافت تاريخي اصفهان از هر سو آن را محاصره کرده و هر لحظه بيم آن مي‌رود که حريم اين بنا مخدوش شده و آسيب جدي به مرزهاي محفوظ آن وارد شود.

 
مسجد جامع مشکلات زيادي از قبيل رطوبت دارد
اين بنا زخم خورده موشک‌اندازي رژيم صدام است و هنوز هم در دوره‌هاي مختلف به دليل نبود حفاظت‌هاي لازم و ضروري و بي‌توجهي مسئولان و کاربري اين مسجد طي دوره‌هاي مختلف دچار صدمات جبران ناپذير شده است.
از جمله اين آسيب‌ها مي‌توان به رطوبت شديد مسجد و همچنين ساخت و سازها در پي اقدام به احياء ميدان عتيق اصفهان اشاره کرد که منتقدين بي‌شماري دارد

اکنون اين بنا در فهرست ميراث جهاني جاي گرفته اما معلوم نيست که اين ثبت مي‌تواند تضميني براي حفاظت از اين بنا باشد و آن را از شر منفعت طلب‌ها و بي‌توجهي مسئولان مربوطه نجات دهد يا خير؟
 
 
 
گلسنگ بر سر بلنداي بلندترين برج آجري جهان!

گنبد قابوس يا گنبد قابوس بنايي تاريخي است که از سده چهارم هجري به يادگار مانده و سبک معماري آن به شيوه رازي است. اين بنا که يکي از بلندترين بناهاي آجري جهان است امسال در فهرست ميراث جهاني جاي گرفت. با اين وجود، اين بناي به جاي مانده از دوره وشمگير همچنان در خطر است.
 
سال‌هاست که برج قابوس بلندترين برج آجري جهان علاوه بر آنکه دچار انحراف شده، در معرض يادگاري‌نويسي و رشد گياهان هرزه قرار گرفته است.

گلسنگ‌ها بلاي جان گنبد قابوس هستند
گفته مي‌شود که طي عمليات ليزر در سال گذشته، انحراف برج قابوس به سمت شمال غرب شناسايي و عمليات حفاظت از آن آغاز شده‌است؛ اما هنوز هم اين بنا از وجود يادگار نوشته‌ها، رشد گياهان هرزه و فضله‌هاي پرندگان بر بدنه رنج مي‌برد.
 
با اينکه سال‌هاست گلسنگ‌ها حيات اين برج آجري را به خطر انداختند، هنوز مشخص نيست که چه تدابيري براي مراقبت از آن انديشيده و چقدر از اين تدابير اجرايي مي‌شود
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی