نابودی درختان سرو ٢٦٠٠ساله ایلام
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا



نابودی درختان سرو ٢٦٠٠ساله ایلام

 



سورنا لطفی‌نیا :

یکی از ذخیره‌گاه‌های كم‌مانند استان «ایلام»، درختان 2600 ساله‌ی هستند كه آن‌ها را به نام «سروهای زربین» می‌شناسند. افزون‌بر ناشناخته ماندن این گستره‌ی طبیعی تاریخی، درختان سرو نیز، در پی سوزانده شدن و بریده شدن، نابود شده‌اند.
به گزارش مهر، درخت سرو از درختانی است که ریشه در فرهنگ ایرانی داشته و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد. این درخت به عنوان یک درخت همیشه سرسبز و استوار حتا در سرما پایداری می‌کند.
درخت سرو از هزاران سال پیش در ایران کاشت شده است و یکی از نمونه‌های کهنسال این درخت، «سرو کاشمر» بوده‌است که كاشت آن را به دست «اشو‌زرتشت» دانسته‌اند.
اکنون نیز نمونه‌های کهنسال دیگری از درخت سرو در جاهای دیگر ایران همچنان استوار است که مهم‌تر از همه، سرو کهنسال چند هزارساله، در شهر« ابرکوه» یزد است که کهنسال‌ترین سرو جهان به شمار می‌رود.
درختان سرو زربین بسیاری، در روستای «بان‌سول» در بخش «چوار» از توابع شهرستان ایلام جای دارند، همین درختان سرو که بیش از 22 اصله سرو با دیرینگی‌ای بیش از ٢٦٠٠ سال هستند، هیچ نامی از آن‌ها در جایی نیست.
«عبدالسلام پیری»، معاون فنی منابع طبیعی استان ایلام، درباره‌ی گونه‌ی ژنتیکی سرو زربین گفت: «مناطقی هستند که به‌دست اداره‌ی کل منابع طبیعی استان ایلام شناسایی می‌شوند تا گونه‌های ژنتیکی و بسیار كمیاب در آن‌ها، زیر چتر نگهداری بیشتر جای بگیرند. یکی از این گونه‌، درختان سرو زربین هستند، این سروهای کهنسال بنابر گفته‌ی كارشناسان، سنی نزدیک به ٢٦٠٠ سال، دارند.»
سوزاندن این درختان سرو در حالی روی داده است که، این درختان با ساقه‌ی بسیار پهن دارای زیبایی و شكوه هستند. گرد و غبار و خشکیدگی و همچنین بریدن شاخ و برگ‌های درختان سرو ایلام، شوند(:باعث) نابودی شماری از این درختان شده است.
ریشهی این درختان آن اندازه گسترده است که در میان سنگ‌های رسوبی، چشم‌اندازهای زیبایی را پدید آورده‌است ولی باز هم انسان‌ها، دست به بریدن ریشه‌ی برخی از این درختان زده‌اند.
به هرروی، این درختان سرو در حالی که می‌توانند به یک اثر مهم تاریخی و طبیعی در آثار ملی کشور ثبت شوند اکنون به حال‌وروز بدی دچار شده‌اند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی