خانه سرهنگ ایرج
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا



  میراث فرهنگی نتوانست بازسازی كند، درش را گل گرفت



  خبريار امرداد- نگار پاكدل :
  «در» ورودي خانه‌ی منسوب به «سرهنگ‌ایرج» که لوکیشن فیلم «مهمان مامان» نیز بود را معتادان محله‌ی «پامنار» دزدیدند، از همین‌ روی اداره‌ی کل میراث‌فرهنگی استان تهران دستور داد «در» این خانه را گِل بگیرند.
 به گزارش مهر، هفته‌ي پیش یعنی روز ١٨ تیر‌ماه، «در» این خانه را معتادان محله‌ی پامنار با زنجیر از جا کنده و بردند. این موضوع را اهالی محل به اداره‌ی میراث‌فرهنگی گزارش دادند.
 مسوولان اداره‌‌ی کل میراث‌فرهنگی استان‌تهران، از مالک خانه‌ی تاریخی «میرزا‌بزرگ‌نوری» که اکنون بنای خود را در دست بازسازی دارد، خواستند تا کارگرانی كه اين خانه را بازسازی مي‌كنند، در خانه‌ی منسوب به «سرهنگ‌ایرج» را نیز با آجر، گل بگیرند. اکنون «در» خانه‌ای که سازمان میراث‌فرهنگی بازسازی آن را از پيش‌ترها نيمه‌كاره رها کرده بود گل گرفته شد.
  در پرونده‌ی ثبتی خانه‌ی تاریخی «سرهنگ‌ایرج» آمده؛ برپايه‌ی نقشه‌ی «حصار‌صفوی» كه به كوشش «موسیو‌کرشیش» كشيده شده، این بنا به نام خانه‌ی «میرزا‌آقاخان» نوشته شده است.
 در دوره‌ی پس از آن، برپايه‌ی نقشه‌ی «حصار ناصری‌عبدالغفار»، این ملک به نام خانه‌ی «میرزا‌زکی‌خان‌خويی» ثبت شده است که ديرينگی آن به بیش از ١٠٠سال مي‌رسد.
 کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی در پرونده‌ی ثبتی این خانه آورده‌اند كه؛ نخستين مالک اين بنا روشن نیست اما برپايه‌ی سندها، واپسين‌بار اين خانه تا 60 سال در اختیار «سرهنگ‌ایرج»، از سرداران زمان پهلوی اول و دوم، بوده است.
 این بنا با شماره‌ی 13857 در بیست‌ و‌ پنجم آبان‌ماه سال 84 در سياهه‌ی آثار میراث ملی ثبت شد. در این مدت و پس از خالی شدن ملک، در 10 سال گذشته، فیلم و سریال‌های گوناگونی در این مکان تصویربرداری شد. «مهمان مامان»، واپسين فيلمی بود كه در اين خانه فيلم‌برداری شد.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 26 تير 1391برچسب:سرهنگ ایرج,سرهنگ,خانه سرهنگ ایرج,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی