آتشکده کرکو
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


خانه‌سازی با خشت‌های آتشکده ساسانی!

سورنا لطفی‌نیا :

زیربنای‌ یکی از ارزشمندترین آتشکده‌های روزگار ساسانی فرو می‌ریزد و خشت‌هایش جایگزین مصالح خانه‌هایی می‌شود که روی تپه‌ی باستانی «کرکو» ساخته شده‌اند.آتشکده‌ی کرکو در استان سیستان و بلوچستان یکی از بناهایی است که در سیاهه‌ی(:فهرست) یادمان‌های ملی کشور جا گرفته است؟ ولی به شوند(:‌دلیل) نبود رسیدگی‌، هر روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند.
به گزارش میراث خبر؛ فقر، فرهنگ را می‌بلعد. در سیستان و بلوچستان گستره‌ای است که بی‌خانمان‌ها با خشت‌های ساسانی و روی تپه‌ای باستانی، برای خود خانه می‌سازند. هر روز خشت‌های ساسانی آتشکده‌ کرکو برای ساخت خانه‌های روستایی از بیخ و بن کنده می‌شود تا سرپناهی باشد برای مردمی که فقر نمی‌گذارد بوی دیرینگی و تاریخ سیستان و بلوچستان را حس کنند. به‌گفته‌ی بومیان روستای کرکو، این مردم بی‌خانمان مصالحی برای ساخت خانه ندارند و از خشت‌های آتشکده کرکو سود می‌برند.
 به‌گفته‌ی «صادق روستایی»، یکی از دوست‌داران میراث‌فرهنگی سیستان‌ و بلوچستان مردم بومی آتشکده کرکو را به خوبی می‌شناسند. این آتشکده روی تپه‌ای باستانی ساخته شده و  گستردگی بسیاری دارد اما امروزه مردم بی‌سرپناه كه می‌خواهند خانه بسازند بر آن بی‌مهری روا داشته و گویا جای دیگری مگر تپه‌ی باستانی کرکو برای ساخت خانه پیدا نکرده‌اند.
در شاهنامه از کرکوی سه بار نام برده شده و نام پهلوانی از خاندان سام است. از نگاه پژوهشگری به نام «پرسی سایکس»، این سازه، پایتخت و نیایشگاه کیانیان بوده است.

 





نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی