امرداد
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا



از واكاوی چهره‌ی اسكندر تا زيبايی های گردشگری ايران
امرداد ٢٧٨ چاپ شد



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

دویست و هفتاد و هشتمین شماره‌ی امرداد چاپ شد. این شماره را با اسکندر گجستک آغاز کرده‌ایم. ٢٣ خوردادماه، سالروز درگذشت اسکندر است، از همین روی در نوشتاری به واکاوی این چهره‌ی تاریخی پرداخته‌ایم. سخن نخست این شماره با عنوانِ «همه را بازی دهیم» به مجلس نهم و نمایندگان مردم و به ویژه نماینده‌ی زرتشتیان و خواست‌های امروز زرتشتیان از نماینده‌شان پرداخته است.
در رویه‌ی دوم یا رویه‌ی رویداد، با خبرها و گزارش‌هایی از جای‌جای ایران با شما هستیم و در سومین رویه(رویه‌ی مردم) با یک کارگردان جوان مستندساز به جستجوی پلنگ ایرانی شتافته‌ایم. فتح‌الله امیری کارگردانی است که امسال با مستند «در جستجوی پلنگ ایرانی»، توانست تندیس بهترین فیلم را از آن خود کند. در رویه‌ی مردم گفت‌و‌گوی این کارگردان را با امرداد خواهید خواند. نامه‌ای از میان نامه‌های رسیده‌ی شما خوانندگان گرامی و خبرهایی کوتاه از میان خبرهای گردشگری،‌ از دیگر خواندنی‌‌های این رویه هستند. افزون‌بر آن پاسخ تماس‌های تلفنی‌تان را در این رویه خواهید خواند.
رویه‌ی چهارم در این شماره ویژه‌ی شاهنامه‌دوستان است.  از شهرسازی در شاهنامه نوشته‌ایم و سخن از شهری به نام «داراب‌گرد» به میان آورده‌ایم، داراب‌گردی که بنابر شاهنامه به دست دارا پسر هما، ساخته شده است. چگونگی داستان را می‌توانید در رویه‌ی ٤ بخوانید. «لالایی‌های شاهنامه‌ای» عنوان گفت‌و‌گوی امردا با نویسنده‌ی کتاب «شاهنامه به لالایی» است. با خواندن این گفت‌و‌گو خواهید دانست که آیا می‌شود زبان باشکوه وسنگین ادبیات ایران را در پیکره‌ی لالایی گنجاند؟
«ویژگی‌هایی که از شاهنامه اثری جاودان ساخته است»، نوشتاری دیگر است که در همین رویه از زبان استاد ابوالفضل خطیبی به ویژگی‌های شاهنامه پرداخته است. کتاب «خانواده‌های گودرز و پیران در شاهنامه» نیز کتابی است که در همین رویه به معرفی‌اش پرداخته‌ایم.
«مانتره سخنی است که از دلی پاک برمی‌خیزد و بر دل می‌نشیند»، «اثر واژه‌های کهنِ ایرانی دانشِ زمین‌شناسی در زبان بیگانگان» و «زبان‌ها و گویش‌ها، پل فرهنگی از نسلی به نسل دیگر»، عنوان نوشتارهایی است که در رویه‌ی پنجم(رویه اندیشه)، چشم به راه خوانندگان است.
در رویه‌ی تاریخ همچون هر شماره به شماری از رخدادهای تاریخی پرداخته‌ایم. «زرتشتیان و آغاز سینمای تجاری ایران و هند»، نوشتاری است که به چگونگی تاثیرپذیری سینمای ایران از سینمای هند می‌پردازد و تاثیری که پارسیان بر سینمای هند داشته‌اند. «واکاوی چهره‌ی یک گجسته؛ «اسکندر مقدونی» را نیز در همین رویه می‌توانید بخوانید.
رویه‌ی زرتشتیان همچون هر شماره با خبرهایی از هازمان زرتشتی پیش روی خوانندگان خواهد بود. و اما واپسین رویه‌ی امرداد. در رویه‌ی هشتم که واپسین رویه‌ی امرداد است، شماری از رخدادهای تاریخی از ٢٠ خوردادماه تا ٢ تیرماه را خواهید خواند. «بازتاب» که بازتاب‌دهنده‌ی رای و نظر دانشمندان و سرشناسان جهان درباره‌ی ایران است، بخش دیگری از این رویه است. در بخش ایران‌گردی آن در این شماره می‌توانید از «کمندان» بخوانید، تونلی که تابستان و زمستان، پر از برف است. «خوب است بدانیم» و «خرده‌گیری»، بخش‌های دیگر این رویه هستند.
امرداد ٢٧٨ را از امروز از روزنامه‌فروشی‌ها می‌توانید تهیه کنید.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:امرداد,هفته نامه امرداد,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی