بیشاپور
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


 بیشاپور، بار ديگر آتش گرفت



  سورنا لطفی نيا :

 

 برجای مانده‌های شهر باستانی بیشاپور که یکی از مهمترین شهرهای روزگار ساسانی بوده، روز30 اردیبهشت، آتش گرفت. شاهدان از سیاه شدن گستره‌، به شوند(:دلیل) آتش‌سوزی خبر می‌دهند.  آتش‌زدن علوفه‌های خشکی که روی گستره‌ی ساسانی بیشاپور رویش کرده‌اند، شوند آتش گرفتن این گستره‌ی باستانی شده‌است.
 
به گزارش میراث خبر؛ هر سال پایان اسفند و آغاز بهار، علف‌های تازه‌ای در گستره‌ی 200 هکتاری بیشاپور می‌روید که پایان اردیبهشت خشک می‌شوند. در چند‌سال گذشته این علف‌ها به شوندهای گوناگون آتش می‌گیرند و بلای جان گستره‌ی ساسانی بیشاپور می‌شوند.
 
به گفته‌ی «محسن عباسپور»، هموند(:عضو) شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان: «آتش‌ تا چند گامی معبد آناهیتا، ایوان موزایک و تالار تشریفات پیش رفت و تقریبا همه‌ی گستره را در برگرفت. بخش شمالی گستره‌ی بیشاپوركه آتش بیشتر در آن‌جا روشن بود، هنوز کامل کاوش نشده ‌است. احتمال می‌رود که گرمای آتش، برجای مانده‌های باستانی در زیر تپه‌ها را دچار آسیب کرده باشد
 
وی درباره شوند آتش‌سوزی گفت: «به نظر می‌رسد که این آتش‌سوزی‌ها عمدی است. هرچند گمان‌هایی درباره‌ی شوند آن زده می‌شود اما هنوز پایگاه پژوهشی بیشاپور كاری برای پیش‌گیری از این آتش‌سوزی‌ها نکرده‌است. این آتش‌ها (نه به شدت آتش امروز) هر سال رخ می‌دهد و به‌جاست که پیش از این، پایگاه پژوهشی بیشاپور برای پیش‌گیری از این رخداد، كارهای لازم را انجام دهد»
 
بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در نزدیکی شهرستان کازرون و در استان فارس است که در روزگار ساسانیان ساخته شده و امروزه تنها ویرانه‌هایی از آن برجای مانده‌است. این شهر با دویست هکتار گستره، از شهرهای مهم آن روزگار بوده‌ و ارزش ارتباطی داشته‌است.
 
بیشاپور در شمال شهر کازرون و از شهرهای خوش آب و هوا و دارای طراحی و مهندسی ویژه است. در کتاب‌های تاریخی، نام این شهر، بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و به‌اندیوشاپور، نوشته شده‌است. شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیرخوره بوده‌است.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:بیشاپور,علوفه,آتش سوزی,محسن عباسپور,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی